صادرات سیمان ایران به عراق آغاز شد

گردآوری توسط گروه عمران ممتازنیوز

http://www.bananews.ir/رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه در حال حاضر صادرات سیمان ایران به عراق با مشکلی مواجه نیست، گفت: هیات دولت عراق تصویب کرد که بازار سیمان این کشور کماکان در اختیار صادر‌کنندگان سیمان در دنیا از جمله ایران قرار داشته باشد.

به گزارش ممتاز : حمید صافدل در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به اینکه موضوع توقف صادرات سیمان ایران به عراق در هیات دولت این کشور مطرح شده و الان مشکلی برای صادرات سیمان به عراق وجود ندارد، افزود: ما این موضوع را هم به وزارت امور خارجه و هم به رایزن بازرگانی خود در عراق منعکس کردیم و آنها نسبت به انتقال این موضوع به دولت عراق اقدام کردند.

وی گفت: طبق آخرین اطلاع ما هم‌اکنون صادرات سیمان ایران به عراق روال طبیعی و عادی خود را دارد. فروشندگانی که تعهداتی از قبل داشتند می‌توانند به تعهدات خود عمل کنند. اگر احیانا موردی در این زمینه ملاحظه شد اشخاص می‌توانند به سازمان توسعه تجارت گزارش بدهند.

رئیس سازمان توسعه تجارت در پاسخ به این سوال که سبب توقف یکباره صادرات سیمان ایران به عراق چه بوده است؟ گفت: در مقطعی عراقی‌ها می‌خواستند از کارخانه‌های داخلی خود حمایت کنند. عراق سالانه حدود ۱۷ میلیون تن مصرف سیمان دارد که حدود ۱۴ میلیون تن آن‌را وارد می‌کند. از این ۱۴ میلیون تن حدود ۹ میلیون تن سیمان از ایران وارد عراق می‌شود. با این حساب سهم ایران از واردات سیمان عراق به حدود ۶۴ درصد می‌رسد.

صافدل عنوان کرد: در شرایطی که پروژه‌های عمرانی بسیاری در عراق وجود دارد و نیاز این کشور به سیمان بسیار بالا است، هیات دولت عراق تصویب کرد که بازار سیمان این کشور را کماکان در اختیار صادر‌کنندگان سیمان در دنیا از جمله ایران قرار دهد.

 

در حالی سهم بازار عراق از صادرات سیمان کشور در سال قبل به حدود ۷۰ درصد رسید که انتشار یافتن خبرهای دربارهٔ برنامه دولت عراق برای توقف واردات سیمان از ایران از ۱۰ تیر ماه امسال نگرانی‌های بسیاری را در میان تولیدکنندگان و صادرکنندگان سیمان به وجود آورده بود.

با این حال نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان سیمان خوزستان که اولین بار از توقف صادرات سیمان ایران به عراق خبر داده بود، چهارم تیر ماه عنوان کرد که “دولت عراق مصوبه ممنوعیت واردات سیمان از ایران را لغو کرده است.”

اما دوباره نایب‌ رییس اتحادیه ‌صادرکنندگان سیمان خوزستان در تاریخ یازدهم تیر ماه خبر داد که از روز دوشنبه – ۱۰ تیر – دوباره صادرات سیمان به عراق از بازارچه‌های مرزی مهران، شلمچه و چزابه متوقف شده و بازی عراقی‌ها در خصوص صادرات سیمان ایران همچنان ادامه دارد.

به گفته صادق سواعدی “معلوم است که عراق یک بازی را در خصوص واردات سیمان در پیش گرفته و تنها به فکر حمایت از تولید خود به هر طریقی است.”

ایران سال قبل در مجموع ۸۳۰ میلیون دلار سیمان پورتلند (به استثنای سفید) صادر کرد که از این مقدار صادرات ۵۵۸٫۷ میلیون دلار آن مربوط به بازار عراق بود. همچنین تازه‌ترین آمار گمرک ایران نشان می‌دهد که در دو ماه اول سال جاری صادرات سیمان کشورمان به عراق از نظر وزنی و ارزشی ۳۴٫۶ و ۳۰ درصد افزایش یافته و به ترتیب به ۱٫۵ میلیون تن و ۱۱۹٫۶ میلیون دلار رسید. اطلاعات انتشار یافته نشان می‌دهد که در مدت زمان اولین توقف صادرات سیمان به عراق بیش از ۴۰۰ تن سیمان در مرزهای شلمچه، چزابه و مهران دپو شده بود. سهم بازار عراق از صادرات سیمان کشور در سال قبل به حدود ۷۰ درصد رسید.

– ممتاز، خبرها صنعت ساختمان کشور، عمران – معماری – شهرسازی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.