صادرات یک میلیارد دلاری محصولات با فن‌آوری بالا

2-753.jpg

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران از صادرات یک‌ میلیارد دلاری کشور در محصولات با فناوری بالا خبر داد و گفت: شرایط و ظرفیتهای مناسبی در کشور برای توسعه صادرات محصولات با فن آوری بالا وجود دارد که با برنامه ریزی مناسب و به میدان آوردن ظرفیتهای خاموش می توان آنها را به فعل تبدیل کرد.

حمید صافدل در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اشاره به تکالیف مواد ۱۶و۱۷ برنامه پنجم توسعه گفت: در برنامه پنجم بر تثبیت جایگاه دوم ایران و دستیابی به آستانه جایگاه اول علمی و فناوری در منطقه تاکید شده است.

وی افزود: رشد تولید محصولات دانش بنیان در کشور مستلزم توجه ویژه به هدفمندی در تخصیص منابع و اتخاذ سیاستهای هوشمندانه و همچنین استفاده از ظرفیتهای مراکز مرتبط با این حوزه مثل پارکهای علمی و فناوری با هدف توسعه صادرات محصولات “های تک” و با ارزش افزوده بالاست.

صافدل به ویژگی‌هایی این محصولات اشاره کرد و گفت: ارزش افزوده بسیار بالا، رقابت شدید کشورهای پیشرفته واجد این فناوریها، کیفیت بالا در محصولات و خدمات در ابعاد مختلف نیاز به مهارت و ابزار دقیق و دانش فنی پیچیده و نرخ بالای تغییرات فن آوری، از جمله مواردی است که تجارت آنرا در دنیا مورد توجه قرار داده و رقابت آن را بسیار حساس کرده است.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران اضافه کرد: با توجه به این ویژگیها و همچنین تاکید مقام معظم رهبری در این زمینه از مهمترین سیاستها و راهبردهای سازمان توسعه تجارت ایران توجه ویژه به صادرات در این بخش از محصولات است.

وی به انعقاد تفاهم نامه، تهیه پیش نویس بسته سیاستی، حمایتی، انتخاب صادرکنندگان نمونه در زمینه “های تک” و تهیه و ابلاغ آیین نامه اجرایی برای استانها، بعنوان بخشی از اقدامات سازمان توسعه تجارت ایران اشاره کرد و افزود: اقدامات گسترده ای دیگری نیز انجام شده و سعی بر این است تا از تمام ابزار و توانمندیها در این حوزه استفاده کنیم و بخشهای مرتبط را بکار بگیریم.

صافدل از سهم یک میلیارد دلاری صادرات محصولات و خدمات دانش بنیان در سال ۹۱ خبر داد و گفت: برنامه ریزی برای برگزاری میزهای استانی، اعزام هیاتهای تجاری و برنامه ریزی به منظور حمایت از برندسازی در این حوزه از سایر اقدامات سازمان است.

صافدل از رشد صادرات کالا با فناوری بالا بعنوان یک موفقیت در این حوزه یاد کرد و گفت: آمارها از رشد ۲۲درصدی این کالاها و خدمات از سال ۸۴ تا ۸۹ و رشد ۲۶۵ درصدی آنها در سال ۹۰ خبر می دهند و پیش بینی می شود سهم ایران در جهان از صادرات محصولات و خدمات دانش بنیان به رقم مطلوبی تا پایان برنامه پنجم برسد.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.