“صادرات گاز به عراق” از اوایل سال آینده/ نیاز”٢٠ میلیارد دلار” سرمایه گذاری شرکت گاز برای افزایش تولید

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

غریبی با بیان اینکه امکان صادرات گاز به عراق (بغداد) از اوایل سال آینده فراهم می گردد، گفت: صادرات گاز به بصره نیز در برنامه شرکت ملی گاز ایران قرار دارد.

 به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی ممتاز نیوز، علیرضا غریبی  افزود: هم اکنون شرکت ملی گاز ایران با ٣۴ هزار کیلومتر خطوط فشار قوی انتقال گاز و حدود ٧٠ ایستگاه تقویت فشار، توان انتقال روزانه ٧٠٠ میلیون مترمکعب گاز را در زمان پیک مصرف دارد که برای تحقق ظرفیت تولید یاد شده ( ١,۵ میلیارد مترمکعب گاز)، باید ۶ هزار کیلومتر خط لوله ۵۶ اینچ و ٧۵ ایستگاه تقویت فشار تازه احداث شود.
 
غریبی ادامه داد: همچنین لازم است تعداد توربین ها از ٢٠٠ توربین فعلی به ۵٠٠ توربین افزایش یابد که مجموع اقدامات یاد شده به ٢٠ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد.
 
وی با بیان اینکه با برنامه ریزی و اتخاذ تصمیم های به موقع، تا پنج سال آینده باید میزان تولید گاز کشور به ۱۴۷۹ متر مکعب برسد، افزود: میزان تولید گاز کشور درحال حاضر، ۶۰۰ میلیون متر مکعب است باید به صرفه جویی در این بخش توجه ویژه کرد.

غریبی با اشاره به مسئولیت سنگین شرکت ملی گاز ایران در این زمینه تصریح کرد: در صورتی که فعالیت های یاد شده انجام نشود، گازها در عسلویه حبس خواهد شد و تلاش های چندین ساله به منظور تولید گاز در این منطقه به هدر می رود.
 
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با اشاره به برنامه ریزی های انجام شده برای ساخت توربین ملی اظهار داشت: هم اکنون ساخت توربین از طریق دو سازنده دنبال می گردد که سهم ساخت داخل در یکی از این توربین ها به ۵٨ درصد و در دیگری به ٧۵ درصد رسیده است.
 
غریبی با اشاره به اینکه بومی سازی ساخت توربین از سال ها پیش در نفت مدنظر قرار گرفت، افزود: با ادامه روند فعلی، ساخت توربین ملی در آینده ای نزدیک محقق خواهد شد.
 
وی بیشترین میزان مصرف انرژی را در بخش خانگی و تجاری عنوان و تصریح کرد: بیش از۵۰ درصد مصرف انرژی کشور در بخش خانگی و تجاری مصرف می شود و یکی از دلایل آن عدم استاندارد سازی ساختمان ها است.

غریبی یادآور شد: همچنین مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران با همکاری معاونت پژوهش و فناوری وزارت نفت، بومی سازی دانش فنی توربین ها را به موازات ساخت توربین دنبال می کنند و این امر، قابل تحسین است.
 
صادرات گاز به عراق از اوایل سال آینده
 
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با بیان اینکه امکان صادرات گاز به عراق (بغداد) از اوایل سال آینده فراهم می گردد، یادآور شد: صادرات گاز به بصره نیز در برنامه شرکت ملی گاز ایران قرار دارد.
 
غریبی بر ضرورت مصرف گاز در صنایعی با ارزش افزوده بالا تاکید و تصریح کرد: کنترل شدت مصرف انرژی و یافتن راهکارهای لازم برای تحقق این هدف ضروری است، چراکه در غیر این صورت، افزایش تولید گاز نیز هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.