صادرات یک میلیاردی محصولات با فناوری پیشرفته/ ایجاد تشکلهای دانش بنیان

۲۸ آبان ،

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر نسرین سلطانخواه پیش از ظهر امروز در شانزدهمین جلسه هیات نمایندگان اتاق ایران با بیان اینکه در سالهای اخیر توسعه علم و فناوری مسیر تازهی را آغاز کرده است، افزود: امروزه تنها پرورش دانشجو و انجام امور پژوهشی هدف نهایی نیست، بلکه ایجاد اشتغال، رفع نیازهای جامعه و تولید دانش بنیان از اهداف توسعه علم و فناوری تعریف شده است.
 

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، توسعه علم و فناوری را مستلزم تغییر رویکردها دانست و اظهار داشت: عمر فناوریها کوتاه شده است از این رو وقت عرضه ایده تا محصول در بازارها باید کوتاه شود. این امر سبب جایگزین شدن رویکرد تازه “نظام نوآوری” به جای رویکرد “خطی” شده است.
 

وی با اشاره به ویژگیهای رویکردهای نظام ملی نوآوری، اضافه کرد: در این نظام مراکز علمی، تشکلهای علمی، تولیدکنندگان، حمایت کنندگان و محققان در کنار یکدیگر قرار می گیرند و با برنامه های مشخص در وقتهای معین در صحنه حاضر می شوند تا یک ایده به محصول و در نهایت به بازار عرضه شود.
 

سلطانخواه، پیاده سازی کامل این نظام را در گرو دعوت از نقش آفرینان این حوزه دانست و یادآور شد: اتاق بازرگانی یکی از مهمترین نقش آفرینان این عرصه است که در کنار بازیگران سنتی می تواند به توسعه فناوری کمک کند. ضمن آنکه می توان برای سازمان استاندارد و وزارت امور خارجه نیز نقشهای تازهی را در حوزه توسعه فناوری تعریف کرد.
 

ایجاد تشکل های دانش بنیان


وی با اشاره به امضای تفاهم نامه همکاری میان معاونت علمی ریاست جمهوری و اتاق بارزگانی، خاطرنشان کرد: بر اساس این تفاهم نامه مجمع تشکل های دانش بنیان ایجاد خواهد شد. این تشکل ها شامل شرکتهای دانش بنیان می باشند که طی سالهای گذشته با حمایت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور شکل گرفته اند.
 

سلطانخواه تهیه لایحه شرکتهای دانش بنیان و تشکیل صندوق نوآوری و شکوفایی با سرمایه ۳ هزار میلیارد تومان را از جمله حمایت های معاونت از شرکتهای دانش بنیان ذکر کرد و ادامه داد: در طول ۴ سال از ایجاد ستادهای ۱۱ گانه فناوری حدود ۳ هزار میلیارد تومان وام قرض الحسنه در اختیار شرکتهای دانش بنیان قرار داده شده است.
 

به گفته وی میزان بودجه اجرای ۲۵ پروژه کلان این معاونت بالغ بر هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال بوده است.
 

حجم صادرات دانش بنیان

رئیس بنیاد ملی نخبگان به بیان وضعیت میزان صادرات و واردات محصولات دانش بنیان پرداخت و اظهار داشت: در سال ۹۰، ۵۸ میلیارد دلار واردات داشته ایم که از این میزان ۴۵ میلیارد دلار آن کالاهای ساخته شده بوده است.
 

وی با تاکید بر اینکه در سال ۹۰، ۴۵ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشته ایم، افزود: از این میزان ۱۷ میلیارد دلار صادرات کالاهای ساخته شده داشته ایم.
 

سلطانخواه میزان صادرات محصولات با فناوری پیشرفته را در سال گذشته ۸۴۰ میلیون دلار عنوان کرد و یادآور شد: این میزان در سال ۷۵ به ۲٫۳ میلیون دلار و در سال ۸۹ بالغ بر ۶۲۰ میلیون دلار رسید.

 

وی با تاکید بر اینکه پیش بینی می گردد که میزان صادرات محصولات با فناوریهای پیشرفته در سال جاری به یک میلیارد دلار برسد، ابراز امیدواری می گردد که با همکاری اتاق بازرگانی به سمت کالاهایی با فناوریهای پیشرفته و واردات مواد اولیه و کالاهای واسطه ای که کمک به تولید بیشتر می گردد، حرکت کنیم.


MehrNews Rss Feed
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.