صادرات ۶۰ درصدی محصولات ارگانیک کشاورزی/ ساماندهی شرکت‌های تولیدکننده محصولات پاک

۲۶ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

111-178.jpg

معاون امور تولیدات گیاهی وزیر جهاد کشاورزی از صادرات ۶۰ درصدی محصولات ارگانیک کشاورزی خبرداد و گفت: تولید محصولات ارگانیک و پاک با گواهی مورد تایید کشورهای اروپایی و آمریکایی در حال شکل‌گیری است.

به گزارش تفسیری خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ناصر توکلی درباره وضعیت تولید محصولات خارج از فصل اظهارکرد: برنامه‌ای که وزارت جهاد کشاورزی و معاونت تولیدات گیاهی در زمینه کشت استمراری دنبال می‌کند این است که در خارج از فصل با استفاده از اقلیم استان‌هایی مانند کرمان، سیستان و بلوچستان و بوشهر محصولات مورد نیاز همچون سبزی و صیفی را تولید می‌کند.

معاون امور تولیدات گیاهی وزیر جهاد کشاورزی افزود: هدف از برنامه‌ریزی از زمینه تولید محصولات خارج از فصل این است که بتوانیم محصولات مورد نیاز مردم را iبه صورت تازه‌خوری iبه مصرف‌کنندگان در طول سال ارائه دهیم و این محصولات را که سالانه حدود ۱۵۰۰ تن از سه رقم گوجه، سیب‌زمینی و پیاز است را iبه دیگر استان‌ها منتقل می‌کنیم.

وی با تاکید بر تولید محصولات خارج از فصل با توجه iبه نیاز داخلی عنوان کرد: همواره درصد کمی از محصولات تولید شده کشاورزی iبه صورت خارج از فصل iبه صادرات اختصاص پیدا می‌کند که آن هم پس از تامین نیاز داخلی است چرا که بیشتر صادرات در بخش کشاورزی iبه محصولات پاییزه اختصاص دارد.

توکلی با اشاره iبه تولید محصولات ارگانیک iبه عنوان یکی از اهداف تعیین شده در برنامه پنجم توسعه تصریح کرد: استانداردهای ملی برای محصولات ارگانیک تحت عنوان استادرهای ملی ۱۱ هزار تدوین و ابلاغ شده و شرکت‌های حاوی مجوز برای تولید این محصولات نیز ساماندهی شده‌اند.

وی افزود: تولید محصولات ارگانیک و پاک با گواهی مورد تایید کشورهای اروپایی و آمریکایی در حال شکل‌گیری بوده و سال قبل برای اولین بار بیش از ۱۱ هزارهکتار از محصولات مختلف تحت عنوان ارگانیک تایید شده‌اند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره iبه صادرات ۶۰ درصدی محصولات ارگانیک کشاورزی خاطرنشان کرد: در همه کشورها توجه بیشتری iبه محصولات ارگانیک شده و از قیمت بالاتری نسبت iبه دیگر محصولات برخوردارند که معمولا iبه محصولاتی مانند گردو و بعضی سبزی و صیفی‌جات اختصاص دارد.

وی با اشاره iبه توسعه محصولات ارگانیک برای حضور گسترد‌ه‌تر در بازارهای جهانی خاطرنشان کرد:‌ در زمینه محصولات پاک که میزان سم و کود در آن‌ها در حد مجاز استفاده شده است شرکت‌های بخش خصوصی وارد شده‌اند و هدف از توجه iبه محصولات ارگانیک حضور در بازارهای جهانی و تامین مواد غذایی سالم برای مصرف‌کنندگان است.

توکلی تصریح کرد: ممکن است تولیدکننده‌ای در سال اول بتواند مجوز تولید محصول ارگانیک و پاک خود را دریافت کند و درسال بعد آن مجوز از او گرفته شود اما بدیعی است که یک تولیدکننده با توجه iبه سود بالای این نوع تولید iبه دنبال ارتقای استاندارد خود برای حضور iبهتر در بازارهای جهانی و داخلی است.

معاون امور تولیدات گیاهی وزیر جهاد کشاورزی درباره امکانات و تسهیلات ارائه شده iبه کشاورزان گفت: با موافقت وزیر جهاد کشاورزی قیمت خرید تضمینی گندم معمولی از ۵۵۰ iبه ۶۵۰ و قیمت خرید گندم درم نیز از ۵۸۰ iبه ۶۸۰ تومان افزایش یافت. همچنین برای حمایت از کشاورزان برای هر کیلو بذر گواهی شده ۱۳۵ تومان و برای بذرهای خود مصرفی ۳۰ تومان در نظر گرفته‌ شده است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.