صالحی از رویکرد شانگهای برای تامین امنیت و صلح در منطقه خبر داد

وی روز پنجشنبه در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار اعزامی ایرنا به اجلاس شانگهای در پکن خاطر نشان کرد: این بار قرار است سندی در اجلاس منتشر شود که رویکرد مذکور را در تامین امنیت و صلح منطقه ای ترسیم می کند.

این سند امروز در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای به تصویب رسید.

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به موفقیت برخی کشورهای منطقه در زمینه رشد و توسعه گفت: این کشورها مد نظر قدرت ها بوده اند و به همین دلیل ، نگرانی های امنیتی آنها فزاینده بوده است.

صالحی افزود : اکنون به نظر می رسد مجموعه شانگهای با تصویب این سند درصدد تامین امنیت ، صلح و ثبات و دفاع از این کشورها و جلوگیری از مطامع قدرت های فرامرزی است.

وی گفت: خوشبختانه این بیداری در کشورهای منطقه ایجاد شده است که اگر قدرتی از منطقه رفت اجازه ندهند قدرت بیگانه دیگری میدان داری کند.

صالحی با بیان اینکه ایران عضو ناظر و فعال سازمان همکاری شانگهای است،افزود : یکی از بحث های این سازمان امنیت انرژی است و ایران دارنده ذخایر بزرگ انرژی از جایگاه خاصی در این سازمان و جهان برخوردار است.

وزیر خارجه ایران ارتقای سطح مبادلات اقتصادی میان کشورهای عضو سازمان را مورد تاکید قرار داد و افزود : ایران در بحث انرژی ، روسیه از نظر علمی و چین از لحاظ صنعتی دارای امکانات خوبی هستند که می تواند در اختیار دیگران قرار گیرد.

وی با اشاره به گذشت یازده سال از عمر پیمان شانگهای اظهارداشت: سازمان همکاری شانگهای گام های بلند و خوبی برداشته اما هنوز متناسب با اصول و اهداف اولیه حرکت نکرده و پیشرفت های کافی نداشته است.

علی اکبر صالحی از اعضای هیات همراه رییس جمهوری اسلامی ایران است که در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در پکن شرکت کرده اند.

دوازدهمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای عصر امروز به وقت محلی پایان می دهد.

آساق ** ۲۷۵ ** ۲۱۰۰** ۱۵۶۹

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۷۰۹۷۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.