صالحی امیری: با افزایش سهمیه کشتی در کمیسیون ورزشکاران مخالفتی ندارم

رییس کمیته ملی المپیک گفت: با افزایش سهمیه کشتی در کمیسیون ورزشکاران مخالفتی ندارم.

صالحی امیری: با افزایش سهمیه کشتی در کمیسیون ورزشکاران مخالفتی ندارم

به گزارش ممتاز نیوز، صالحی امیری بعدازظهر یک شنبه در حاشیه انتخابات کمیسیون ورزشکاران کمیته ملی المپیک در مورد فعالیت سایر کمیسیون‌های کمیته ملی المپیک گفت: همه کمیسیون‌ها فعال هستند و به زودی گزارش چهار ساله آن‌ها را منتشر می‌کنیم. یکی از اقدامات بسیار درخشان در این دوره حضور نخبگان، اصحاب دانشگاه، قهرمانان و مدیران در کمیسیون‌هاست. در حال حاضر از ظرفیت و مشورت ۲۵۰ نخبه برخوردار هستیم. اکنون کمیسیون محیط زیست ما اقدامات بسیار خوبی در ورزش انجام داده است، در کمیسیون رسانه ۲۰ سردبیر رسانه ورزشی حضور دارند، کمیسیون زنان از فعال‌ترین کمیسیون‌های ماست که برای حضور حداکثری زنان در عرصه ورزش قهرمانی تلاش می‌کند و سایر کمیسیون‌ها هم فعال هستند اما فرق کمیسیون ورزشکاران با سایر کمیسیون‌ها انتخابی بودن آن است. رییسان سایر ۱۷ کمیسیون را در هیات اجرایی انتخاب می‌کنیم و رییس هم بقیه اعضا را پیشنهاد می‌دهد که با تصویب رییس کمیته ملی المپیک برای آن‌ها حکم صادر می‌شود، اما ۱۵ عضو کمیسیون ورزشکاران انتخابی است و چهار نفر دیگر هم توسط رییس کمیته ملی المپیک انتخاب می‌شوند.

او در این مورد افزود: چهار سهمیه را به چهار فدراسیون المپیکی که در کمیسیون عضو نداشتند، اختصاص دادیم، بدون این که دخالت فردی کنیم. به فدراسیون تکواندو، شنا، قایقرانی و بدمینتون گفتیم نفر معرفی کنید که دو خانم و دو آقا معرفی شدند. من هم حکم صادر کردم چون می‌خواستیم فدراسیون‌های المپیکی ما عضو داشته باشند.

او در پاسخ به سوال بیانیه فدراسیون کشتی که خواستار لغو انتخابات کمیسیون ورزشکاران شده و اعلام کرده که باید حمید سوریان هم برای حضور در کمیسیون انتخاب می‌شد، گفت: بنای ورود به حاشیه را نداشتم. انتظار دارم هر عزیزی  قبل از این که صحبت کند، تمام ضوابط و شرایط را مطالعه کند. ما آیین نامه را روی میز همه ورزشکاران کمیسیون گذاشتیم که مصوب کمیته بین‌المللی المپیک است و ابلاغ دارد. این که تقاضا می‌شود سهمیه کشتی در کمیسیون بیش‌تر شود، حرف درستی است و من مخالف نیستم. از همین تریبون هم اعلام می‌کنم که کشتی ایران پرچم دار ورزش قهرمانی و رشته اول ماست. هر تعدادی که از کشتی در کمیسیون‌ها از جمله کمیسیون ورزشکاران نقش داشته باشند، مورد اقبال و استقبال ما قرار می‌گیرد اما با محدودیتی به نام آیین‌نامه مواجه هستیم. آقای سوریان قهرمان نامدار ایران است و من با او ارتباط مداوم دارم، از مدافعانش هستم و معتقدم باید حتما در حوزه ورزش قهرمانی جایگاه بسیار خوبی داشته باشد. تلاشم این است سازوکاری پیدا کنم که به کمیسیون ورزشکاران راه پیدا کند. این جزو باورهای من است اما با جنجال و سرو صدا کردن کاری پیش نمی‌رود. دوستان به جای این که بیایند حرف بزنند و گفت‌وگو کنند، تنها بیانیه صادر می‌کنند که جوابش روشن است. ما در اینجا تابع قانون هستیم و رییس کمیته ملی المپیک باید در چارچوب منشور و آیین‌نامه کمیته بین‌المللی المپیک عمل کند.

او در مورد حضور نداشتن کشتی‌گیران در انتخابات کمیسیون ورزشکاران گفت: آیین‌نامه می‌گوید نصف به علاوه یک اعضا؛ و امروز هم ۱۸ نفر حضور داشتند. همیشه تعدادی در کمیسیون‌ها حضور ندارد و آیین‌نامه می‌گوید اگر اکثر نفرات شرکت نکنند ما از کسانی که بعد از نفر پانزدهم بودند و رای نیاوردند، استفاده می‌کنیم. راهکار ورود آقای سوریان به کمیسیون ورزشکاران، بیانیه، جنجال و سروصدا نیست بلکه قانون است. باید جلسات کارشناسی با من و همکارانم برگزار شود تا راهکار پیدا کنیم اما شفاف می‌گویم ما تحت فشار هیچ تصمیمی نمی‌گیریم.

صالحی‌امیری در پاسخ به این سوال که قولی مبنی بر حضور حمید سوریان در کمیسیون ورزشکاران داده‌اید، گفت: بله من به آقای دبیر گفتم که با حضور آقای سوریان در کمیسیون ورزشکاران موافق هستم اما آیین‌نامه این کمیسیون تاکید می‌کند که رییس باید برای انتخاب چهار نفر عضو از نظر جنسیتی حضور مردان و زنان را رعایت کند و از میان فدراسیون‌هایی که در کمیسیون نیستند، انتخاب کند. من با این چهار نفر هیچ مذاکره‌ای نکرده‌ام بلکه به چهار فدراسون المپیکی اعلام کردیم چون در کمیسیون نماینده‌ای ندارند، یک نفر را معرفی کنند. بنابراین این چهار نفر بر اساس معرفی چهار رییس فدراسیون انتخاب کرده‌ایم.

او با بیان این که سازوکار بررسی مشکلات، بیانیه، جنجال و غوغاسالاری نیست بلکه گفت‌وگو با رییس و هیات اجرایی کمیته ملی المپیک است، ادامه داد: مشکلات باید در چارچوب آیین‌نامه و ضوابط حل شود. هیچ مشکلی در ورزش ایران نیست که قابل حل نباشد، اما نیازمند تدبیر، مطالعه، آگاهی و صبر کافی است. این که بدون برگزاری جلسه‌ای بیانیه صادر کنیم، معلوم است که ما با ۴۰ سال تجربه تسلیم فضاسازی‌ها نخواهیم شد و این یک اشتباه فاحش است که کسی فکر کند با سرو صدا و جنجال از کمیته ملی المپیک امتیاز می‌گیرد. کمیته ملی المپیک سازوکار دارد. رییس، هیات اجرایی و مجمع همه در چارچوب منشور المپیک حرکت می‌کنند و من تا امروز به جز چارچوب قوانین، منشور، هیات اجرایی و مجمع تصمیم نگرفته‌ام.

وی در ادامه افزود: من امروز این بحث را در هیات اجرایی مطرح کردم و حدود دو ساعت بحث کردیم. هیچ یک از اعضای هیات اجرایی موافق پرداختن به بحث کشتی نبودند. من تاکید داشته و دارم که باید با کشتی مذاکره کنیم. سوریان قهرمان ملی ماست و حتما شایستگی حضور در کمیسیون را دارد اما باید برای آن سازوکار پیدا کنیم. یکی از سازوکارهایی که ذهن دارم، این است که از کمیته بین‌المللی المپیک مجوز بگیریم  که تعداد نفرات را از ۲۰ نفر به ۲۱ نفر افزایش بدهیم. این مستلزم مذاکره من با کمیته بین‌المللی المپیک است. استراتژی من از روز اول تا انتها آرامش، ثبات، وفاق و انسجام در ورزش ایران است. کشتی ورزش اول، دبیر قهرمان ملی و سوریان قهرمان نامدار ایران است. بنابراین تفاضا می‌کنم رسانه‌ها مراجع قانونی و ورزش را به حاشیه دعوت نکنند. این به صلاح ورزش ایران نیست. من تا امروز صحبت نکردم و به همکارانم گفتم که موضع نگیرند چون باید کشتی را تقویت و تلاش کنیم که کماکان بدرخشد اما راهکار و سازوکار پیدا می‌کنیم.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.