صالحی: حق تولید سوخت ۲۰ درصد را از دست نمی‌دهیم

ایران > سیاست‌خارجی– ممتازنیوز:
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ما در تامین سوخت ۲۰ درصد نیازمان را برطرف کرده‌ایم و به میزان کافی سوخت دراختیار داریم، اما حق تولید سوخت ۲۰ درصد را از دست نمی‌دهیم.

علی اکبر صالحی در سخنانی صبح روز دوشنبه در پایگاه فرماندهی شهید خزرایی اظهار کرد: اگر به هر سطحی از غنی‌سازی درآینده نیاز داشته باشیم و از دادن آن به ما استنکاف کنند ما خودمان آن را می‌سازیم. اگر برای امری صلح‌آمیز نیاز داشته باشیم روزی به طور مثال اورانیوم با غنای۶۰ درصد تولید کنیم توانایی‌اش را داریم.

به گزارش ایسنا، وی دربارهٔ‌ حساسیت و نگرانی مورد ادعایی غرب دربارهٔ‌ راکتور اراک و تولید پلوتونیوم گفت: هر پلوتونیومی قادر به استفاده در سلاح هسته‌ای نیست در عین حال ما کارخانه وفعالیت بازفرآوری نداریم.

وی تاکید کرد: روش‌هایی وجود دارد که نگرانی‌ها در این‌باره برطرف شود. راکتور آب سنگین اراک باقی خواهد ماند و تمام کارکردهایش را حفظ می‌کند. اما می‌توانیم تغییرات فنی دهیم که از آن مقدار پلوتونیومی که تولید می‌کند کمتر تولید شود. خوشبختانه دانشمندان ما آن‌قدر به لحاظ علمی و فنی اشراف دارند که می‌توانند با حفظ منافع ملی به رفع بهانه‌ها بپردازند.

رییس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: در مذاکرات با آژانس گفت‌وگوهای موفقیت‌آمیزی داشتیم و خوشبختانه این بحث خوب پیش می‌رود. ما در چارچوب تفاهم نامه‌ای که سه ماه قبل با آژانس داشتیم، همکاری کردیم ودر سه ماه آینده هم امیدوارم به خوبی همکاری پیش رود و این مساله بر مذاکرات ما با آژانس نیز تاثیر خواهد داشت.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.