صالحی خبر داد: آمادگی برخی از معارضان سوری برای حضور در نشست تهران/یکسال تماس ایران با معارضین سوری

به گزارش خبرآنلاین، علی اکبر صالحی در کنفرانس خبری «نشست مشورتی تهران پیرامون سوریه باعنوان نفی خشونت،گفت وگوی ملی» که در هتل آزادی تهران باحضور نزدیک به ۳۰ کشور برگزار شد درباره چگونگی تشکیل گروه تماس از سوی کشورهای شرکت کننده در نشست مشورتی امروز تهران؛ از آمادگی برخی از معارضان سوری برای حضور در نشستی در تهران خبر داد.

وی با اعلام اینکه جمهوری اسلامی ایران از یکسال قبل با برخی گروه‌های اپوزیسیون سوریه در تماس است، بار دیگر بر آمادگی ایران برای میزبانی گفت‌وگوهای احتمالی بین دولت سوریه و مخالفان تاکید کرد. ما با دولت سوریه تماس گرفتیم و آنها وزیر مربوطه را آقای علی حیدر که با معارضان در ارتباط است، معرفی کردند و ما از ایشان دعوت کردیم به ایران بیایند و به زودی به ایران خواهند آمد.

وزیر امور خارجه در پاسخ به این پرسش که «آیا ایران با گروه‌های معارض سوریه در تماس است؟» با تایید این مطلب گفت: بله؛ ما با اپوزیسیون سوریه از یک سال پیش در تماس بودیم. البته در سوریه تنها یک گروه مخالف وجود ندارد. در داخل سوریه برخی گروه‌های مخالف وجود دارند و یک گروه هم در خارج از سوریه است که خودش به چند گروه تقسیم می‌شود. ما با تعداد زیادی از گروه‌ها در ارتباط هستیم؛ البته نه با همه آنها.

وی افزود: یکی از شیوه های مرسوم در تعاملات بین المللی در زمان بروز چنین بحران هایی؛ ایجاد گروه تماس از سوی برخی کشورهای بی طرف است تا بتواند طرفین درگیر را مدیریت و همچنین زمینه های تفاهم وتعامل را فراهم کند.

صالحی با تاکید بر اینکه تحقق آتش بس و تشکیل گروه تماس برای مدیریت طرفین درگیر در سوریه نیاز به رایزنی بیشتر دارد گفت: منتظریم کدام کشورها علاقمند تشکیل گروه تماس هستند. باید به نحوی عمل کرد که راه ها و پیشنهادات مطرح شده برای حل بحران سوریه بتواند موثر واقع شود.

وی در عین حال تصریح کرد که اگر بحران سوریه ادامه یابد به طور حتم زمینه های رشد افراط گرایی بیشتر در منطقه فراهم خواهد شد. آن هم در حالی که غرب ادعای مقابله با افراط گرایی را دارد.

/۲۹۲۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.