صالحی: مسلح کردن مخالفان نظام سوریه موجب ناامنی در منطقه می‌شود

به گزارش سرویس سیاسی برنا، علی‌اکبر صالحی روز گذشته در نشست خبری مشترک با “رفیق عبدالسلام” همتای تونسی خود افزود: درباره مسایل بین‌المللی و منطقه‌ای از جمله سوریه با دوستان خود در کشورهای دیگر همواره مشورت و رایزنی داشته و پیوسته در تماس هستیم.

وی با بیان اینکه دولت سوریه آمادگی خود را برای گفت‌وگو با مخالفان اعلام کرده است، بر ضرورت همکاری و مساعدت همگان برای موفقیت طرح کوفی عنان تاکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه باید برای حل مسایل سوریه به این کشور فرصت داده شود، خاطرنشان کرد: رییس جمهوری سوریه بر آمادگی خود برای پاسخگویی به مطالبات مردم سوریه در زمینه‌های مختلف از جمله قانون اساسی تاکید کردند.

صالحی تاکید کرد: موضوع سوریه که در یک منطقه حساسی قرار گرفته است باید حکیمانه و توسط سوری‌ها حل و فصل شود.

وی تاکید کرد:‌مواضع تهران در خصوص تحولات سوریه واضح و روشن است.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت:مسلح کردن مخالفان نظام سوریه به نفع منطقه نبوده و باعث ایجاد خلا و در نتیجه ناامنی در منطقه می شود.

صالحی در پاسخ به پرسشی درباره روابط ایران با کشورهای دیگر بویژه عربی نیز گفت: اولویت سیاست خارجی ایران، تقویت و توسعه روابط با همسایگان است و ما با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس روابط و مناسبات خوبی داریم.

وی تاکید کرد: همیشه به دنبال آن بوده ایم که روابط با این کشورها در بهترین شکل باشد.

وزیر امور خارجه تصریح کرد:‌ اختلاف دیدگاه هایی بین ایران و برخی کشورهای عربی وجود دارد که ایران به دنبال رفع سوءتفاهم ها و اختلافات است.

وی در پاسخ به پرسشی در مورد مذاکرات استانبول نیز گفت: دو طرف مذاکره کننده از این مذاکرات ابراز رضایت کردند که این امر آغازی برای پایان موضوع ساختگی علیه برنامه های صلح آمیز هسته ای ایران به شمار می رود.

وزیر امور خارجه ایران افزود:اجلاس بغداد تکمیل کننده مذاکرات بین ایران و ۱+۵ در استانبول است و گامهای بهتری برداشته خواهد شد .

صالحی با اشاره به انقلاب تونس گفت: ‌این انقلاب آینده درخشان و روشنی دارد و ایران به عنوان کشور دوست و مسلمان، همواره آمادگی کامل خود را برای حمایت از این کشور در زمینه های مختلف اعلام می کند.

وی خاطر نشان کرد: ایران تجربه های زیادی در زمینه های مختلف از جمله صنعتی ،علمی ،فرهنگی و فناوری دارد و آماده است آنها را در اختیار ملت تونس قرار دهد.

وزیر امور خارجه با اعلام آمادگی برای گسترش روابط ایران با تونس در تمامی زمینه ها بر اجرایی شدن ۴۰ موافقت نامه و تفاهم نامه میان دو کشور تاکید کرد.

صالحی با ابراز خرسندی از آغاز هفته ‘فیلم ایرانی’ در تونس که با استقبال مردم این کشور مواجه شده است، ابراز امیدواری کرد که گردشگران ایرانی و تونسی از کشورهای یکدیگر دیدن کنند.

وی گفت که در دیدار با همتای تونسی خود علاوه بر مسائل دو جانبه درباره تحولات منطقه ای و بین المللی از جمله فلسطین و سوریه گفت وگو کرده است.

“رفیق عبدالسلام” وزیر امور خارجه تونس با بیان اینکه کشورش در مرحله انتقالی دموکراتیک قرار دارد، تاکید کرد :‌گسترش و توسعه روابط دو جانبه با ایران می تواند به دولت و ملت تونس برای گذر از این مرحله کمک کند.

“عبدالسلام” که در کنفرانس مشترک مطبوعاتی با “علی اکبر صالحی” وزیر امور خارجه ایران به سووالات خبرنگاران پاسخ می داد، گفت : موجب افتخار دولت و ملت تونس است که بعد از پیروزی انقلاب یک مقام رسمی و ارشد ایرانی از این کشور دیدن می‌کند.

وی حجم روابط تجاری و اقتصادی میان دوکشور را مطلوب ندانست و خواستار توسعه و گسترش همکاریهای اقتصادی در زمینه های مختلف برای حل این مساله شد.

عبدالسلام گفت: در دیدار با صالحی علاوه بر مسائل دوجانبه تحولات منطقه ای و بین المللی به منظور تقویت جهان اسلام مورد بحث و بررسی قرارگرفت و دوطرف درعرصه های مختلف توافق نظردارند.

وی با ابراز خرسندی از برگزاری هفته فیلم ایرانی در تونس بر گسترش همکاریهای فرهنگی میان دو کشور تاکید کرد.


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.