صبح فردا بهترین فرصت برای رصد ماه در کنار چشم گاو

۲۲م آذر ،

صبحگاه روز پنج شنبه بیست و سوم آذر قمر ماه در کنار ستاره پر نور الدبران قرار می گیرد که بهترین فرصت برای رصد آنها است.

سارا توده زارع کارشناس نجوم در گفتگو با خبرنگار گروه دانش های روز باشگاه خبرنگاران گفت: یگانه قمر زمین ماه حدود ۵/۴ میلیارد سال پیش همزمان با شکل گیری زمین شکل گرفته که قطری حدود یک چهارم زمین دارد وکه همین اندازه بزرگ سبب شده کره ماه پنجمین قمر طبیعی بزرگ در منظومه شمسی در میان ۱۷۳ ماه موجود باشد.

وی افزود: ماه به سبب اینکه نزدیکترین جرم به زمین است با چشم غیر مسلح در آسمان قابل رویت است و علاقمندان می توانند با استفاده از یک دوربین دوچشمی ساده عوارض سطحی آن را رصد کنند.

توده زارع ستاره الدبران یا چشم گاو را در فاصله ۶۵ سال نوری از زمین دانست و اظهار داشت : این ستاره پر نور ترین ستاره صورت فلکی ثور یا گاو است که یک غول سرخ است وقدری حدود ۰/۸۷ درجه دارد و بیشتر مواقع با چشم غیر مسلح در آسمان به راحتی قابل رویت است.

وی تصریح کرد: این ستاره  رنگی نارنجی دارد که به آن غول نارنجی نیز می گویند و در حال حاضر تمام سوخت هیدروژن خود در هسته اش را به پایان رسانده و همجوشی هیدروژن نیز در آن تمام شده است و برای همجوشی هلیوم هنوز به اندازۀ کافی داغ نیست.

توده زارع عنوان کرد: ماه صبح گاه پنج شنبه قبل از طلوع خورشید در فاصله ۷/۴ درجه ای از ستاره الدبران قرار خواهد گرفت که این مقارنه یکی از مقارنه های زیبای آسمان شب محسوب می گردد./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.