صحبت های وزیر اقتصاد درباره مرغ، هدفمند شدن یارانه ها،قیمت مسکن و کشتی در المپیک

محمد هیراد حاتمی:
شاید برخی از شهروندان تهرانی که روز پنج شنبه ۱۲ مرداد و به فاصله یک ساعت مانده به افطار در ترافیک بزرگراه های صیاد شیرازی و شهید بابایی تردد داشتند، توجه شان به یک خودروی سمند مشکی با شیشه های دودی جلب شده باشد. خودرویی که بدون هیچ گونه تشریفات خاص و فقط با شیشه های دودی در میان سیل خودرو های حاضر در ترافیک به حرکت خود ادامه می داد. با پشت سر گذاشته شدن ترافیک بزرگراه های صیاد شیرازی و بابایی خودروی سمند مشکی با سرعت بیشتری به سمت شرق تهران حرکت کرد و در نهایت مقابل مجتمع پذیرایی، در حوالی شرق تهران متوقف شد. این خودرو که حامل سید شمس الدین حسینی، وزیر اقتصاد بود این مسیر را طی کرد تا او در مراسمی که به همت روابط عمومی وزارت اقتصاد برگزار شده بود شرکت کند. دو مناسبت میلاد امام حسن مجتبی (ع) و روز خبرنگار را این بهانه را دست روابط عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی داده بود تا مراسمی را با حضور سید شمس الدین حسینی، وزیر اقتصاد دولت دهم برگزار کند.
حسینی، پیش از حضور نیمی از مهمانان مراسم خود را به محل برگزاری مراسم افطار به مناسبت میلاد امام حسن مجتبی (ع) و روز خبرنگار رسانده بود و حتی دقایقی در مقابل درب ورودی با برخی افراد مشغول گفت و گو شد. پس از صرف افطار نیز وزیر اقتصاد در محوطه باز برگزاری مراسم قدم زنان با تمامی افراد حاضر دیدار کرد و به آنان خوشامد گفت.
وزیر اقتصاد در حاشیه مراسم افطار به مناسبت میلاد امام حسن مجتبی (ع) و روز خبرنگار به برخی موضوع های اقتصادی روز نیز مانند بورس ارزی، گرانی ها، اجرای فاز دوم هدفمند شدن یارانه ها اشاره کرد و در رابطه با آنها توضیح داد.

 *بورس ارزی
حسینی درباره سیاست ها و تصمیمات اخیر در حوزه ارز به جلسات مشترک تیم اقتصادی دولت اشاره کرد و در رابطه با جزییات جلسه چهارشنبه شب بانک مرکزی توضیح داد: « در جلسه مشترک دولت و مجلس این موضوع مطرح شد، کارها و مطالعات صورت گرفته و همچنین تجربیات گذشته جمع آوری شد و در جلسه ای که چهارشنبه شب در بانک مرکزی با حضور وزرای کشاورزی،صنعت معدن تجارت، امور اقتصادی و دارایی ، رییس کل بانک مرکزی و معاون برنامه ریزی رییس جمهوری، چند تن ار روسای کمیسیون های مجلس، رییس سازمان بورس برگزار شد راه اندازی معاملات گواهی ارزی به بحث گذاشته شد. شورای عالی بورس قبلا مصوبه‌ای داشت که آن را ارائه کرد ولی مصوبه اخیر در یک جمع‌ وسیع‌تر به بحث گذاشته و تصویب شد و کلیت مورد توافق این بود که در آینده‌ نزدیک معاملات گواهی ارزی در بورس راه‌اندازی شود. »
وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: « همچنین کمیته‌ای مرکب از بانک مرکزی، سازمان توسعه تجارت به نمایندگی از وزارت صنعت و معدن و تجارت، گمرک جمهوری اسلامی به نمایندگی از وزارت اقتصاد و سازمان بورس تشکیل شد که جزئیات کار معاملات گواهی ارزی را پیش برده تا در مرداد ماه سال‌جاری معاملات گواهی ارزی در بورس راه‌اندازی شود. »
حسینی ادامه داد: « ویژگی این بازار به این شکل است که آنهایی که عرضه کننده ارز هستند و نیز صادر کنندگان غیرنفتی و حتی سرمایه‌گذاران خارجی دیگر و کسانی که ارز با منشاء خارجی دارند و حتی خود بانک مرکزی که مسئولیت این کمیته را برعهده دارد در یک ساز و کار بورس در این بازار به عنوان عرضه کننده حاضر شوند. »

وی افزود: « از طرفی آنهایی که برای تجارت نیاز به ارز دارند با ثبت سفارش تقاضا می‌کنند و آنهایی که ارز خدماتی احتیاج دارند مانند ارز مسافرتی می‌توانند در ساز و کار این بازار عمل کنند. عرضه‌کنندگان و تقاضا کنندگان ارز در این بازار همدیگر را پیدا کرده و بخشی از نیازهای ارزی که امروز در قالب ارز مرجع بی‌پاسخ می‌ماند در این بازار پاسخ داده می‌شود. »
حسینی در پاسخ به این پرسش که آیا راه‌اندازی بازار معاملات گواهی ارز به معنای ارز چند نرخی است گفت: « نه اصلا چنین چیزی نخواهد بود و امروز دو نرخ در بازار ارز وجود دارد اما شکاف بین دو نرخ زیاد است اما با ایجاد این بازار تلاش بر این است که بازار موازی و غیر رسمی ارز جمع شده و به سمت این بازار هدایت شود. »
وی گفت: هر کس بخواهد عرضه و تقاضای واقعی ارز داشته باشد در این بازار حضور پیدا می‌کند و البته راهکارهای لازم برای پیشگیری از سفته‌بازی ارز در نظر گرفته شده است.
 

* اقتصاد مقاومتی

اقتصاد مقاومتی، نیز سوال دیگری بود که وزیر اقتصاد در مقابل آن قرار گرفت و درباره آن به این شکل توضیح داد: «اینکه گفته می‌شود مثلا ما کشورهایی داشته باشیم که بخواهند در مقابل تحریم مقاومت کنند البته سابقه داشته ولی هیچ کدامشان اندازه اقتصادی به قدر اقتصاد ایران نداشته‌اند.
حسینی اعتقاد دارد تحریم ها موضوع تازه ای به شمار نمی آید و پیش تر هم تجربه شده است و موضوعی که باید مورد توجه قرار گیرد جمع جبری نفا و گاز و انرژی ایران است که در دنیا رتبه نخست را دارد: « تحریم‌ها را قبلا هم تجربه کرده‌ایم و همچنین کشورهایی که مقابل تحریم‌ها ایستادگی کردند هم وجود دارند اما اقتصاد ایران که سرجمع منابع نفت و گاز و انرژی آن در دنیا اول است، دارای یک موقعیت اقتصادی، جغرافیایی خاص و منحصربفردی است. در مجموع ظرفیت اقتصاد ایران می‌تواند شکوفا شود همانگونه که تحریم تکنولوژیکی علیه ایران وضع شد اما باعث راه‌اندازی جنبش نرم‌افزاری در کشور شد به نظر من اکنون نیز با تحریم اقتصادی می‌تواند اقتصاد کشور را شکوفا کرد. ایران جزء ده کشور اول در تولید علم در جهان است و این مسئله سبب می‌شود ظرفیت اقتصاد ایران شکوفا شود. »
وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد اقتصاد مقاومتی گفت: باید رسانه‌ها نیز به صورت مقاومتی عمل کنند اگر هزار و یک خبر در اقتصاد ایران باشد که هزار خبر خوب و یک خبر بد باشد و رسانه‌ای آن هزارتا را نگوید و فقط خبر بد را منتشر کند آیا این اطلاع‌رسانی صحیح است.

*قیمت مسکن
« قیمت مسکن » که این روزها گلایه های بسیاری از سوی شهروندان به دنبال دارد نکته دیگری بود که وزیر اقتصاد در رابطه با آن گفت: « آنچه که در چند سال گذشته دولت نشان داد که می‌خواهد با آن مقابله کند بحث سفته بازی بر روی دارایی‌هاست که سبب انحراف تخصیص منابع می‌شود. در حال حاضر دولت می‌خواهد مقابله سفته بازی در بازار ارز بایستد و در دولت اساسا موافقتی وجود ندارد که سفته بازی روی دارایی‌ها انجام شود در بازار مسکن نیز تمام تلاس اینگونه خواهد بود که سفته‌بازی این بازار برداشته شده و حتما بازار مسکن را مدیریت خواهیم کرد. »

*اجرای فاز دوم هدفمند شدن یارانه ها
اگرچه وزیر اقتصاد در گفت و گوی ویژه خبری چندی پیش عنوان کرد زمان اجرای فاز دوم هدفمند شدن یارانه ها هر هنگامی که فرا رسد اطلاع رسانی های لازم صورت خواهد گرفت، اما این موضوع همواره از سوی خبرنگاران مورد سوال قرار می گیرد تا شاید جزییات بیشتری از اجرای فاز دوم هدفمند شدن یارانه ها توسط وزیر اقتصاد مطرح شود. حسینی در حاشیه مراسم افطاری با خبرنگاران در این رابطه باز هم پاسخ گذشته خود را تکرار کرد: « به موقع در این زمینه جواب می‌دهم. »
* قیمت مرغ

افزایش قیمت مرغ که حدود یک ماهی از تولد آن می گذرد نیز موضوع دیگری بود که وزیر اقتصاد درباره آن توضیح داد: « قیمت مرغ پایین آمد اما این نکته قابل توجه است که مرغ از جمله اقلامی شده بود که شاخص کل اقتصاد ایران را با آن می‌سنجیدند در حالیکه اینگونه نیست و افزایش قیمت مرغ به دلایل مختلفی بود که برخی از آن واقعی و ناشی از گرانی مرغ بود و برخی هم ناشی از تمرکز بیش از حد در این باره و تعمیم مرغ به کل اقتصاد بود. با اقداماتی که وزارت صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی انجام داد قیمت مرغ در حال تعدیل است. »
او در ادامه توضیحات خود پیرامون افزایش قیمت مرغ به « مرغ کیلویی ۵ هزار و ۳۹۵ تومان » در خیابان یوسف آباد تهران اشاره کرد و به این نکته تاکید کردکه خود او مرغ نخریده است: « البته من مرغ نخریده‌ام ولی اطلاعاتی که دریافت کرده و یکی از همکاران من در منطقه یوسف‌آباد تهران دو روز گذشته خریده بود هر کیلو‌گرم ۵ هزار و ۳۹۵ تومان بود.: من آخرین باری که مرغ خریدم زمانی بود که مدیرکل بودم. آن موقع خریدهای خانه را خودم انجام می‌دادم بعد که کمی مسئولیت ما بیشتر شد حداکثر کار این بود که در ماشین نشسته و نگاه می‌کردم اما خانمم خریدها را انجام می‌داد چون اگر خودم می‌رفتم ممکن بود به من تخفیف بدهند. »
*اختلاف وزارت اقتصاد و بانک مرکزی

حسینی در بخش دیگری از گفته های خود با بیان اینکه دولت با مجلس هماهنگ است و کلا سران سه قوه تفاهمی امضا کرده‌اند و به این جمع‌بندی رسیده‌اند که کارهای سه قوه به صورت مشترک انجام شود گفت: « همین بحث جدید گواهی معاملات ارزی در بورس بر اثر یک رایزنی مشترک با کمیسیون‌های تخصصی و نمایندگان مجلس مطرح شد.»
وی گفت: « جمع‌بندی بر این اساس بود که همه قوا و بخش‌های مختلف کنار هم نشسته و به جمع‌بندی رسیده‌اند که بازار ارز ساماندهی شود و امیدوارم شما خبرنگاران هم از این جمع‌بندی حمایت کنید. »
« اختلاف بین وزارت اقتصاد و بانک مرکزی » که طی ماه های گذشته به دفعات از سوی رسانه های مختلف گمانه زنی شده نیز موضوع دیگری بود که شمس الدین حسینی در رابطه با آن گفت: « یکی از مواردی که اقتصاد ایران از آن رنج می‌برد این است که برخی افراد می‌خواهند بگویند بین وزارت اقتصاد و بانک مرکزی اختلاف نظر وجود دارد در حالیکه هیچ اختلاف نظری وجود ندارد. اگر اختلاف نظر تا زمانیکه یک مطلبی تصویب نشده وجود داشته باشد یک امر طبیعی است چون شم کارشناسی و منطق کارشناسان حکم می‌کند همه بحث‌ها مطرح شود و این به معنای اختلاف نظر نیست مهم این است وقتی که یک طرح مشترک به تصویب رسید همه باید از آن حمایت کنند. »
وزیر اقتصاد افزود: « دامن زدن به مصاحبه و یا بزرگ کردن نظرات شخصی ولو وزیر اقتصاد در زمانیکه ساز و کار تصمیم‌گیری در کشور فراهم شده اثر خوبی برای اقتصاد ندارد جز اینکه یک ابهام را تبدیل به یک سرگردانی می‌کند. »
وزیر اقتصاد در مورد پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر قراردادن اسامی ائمه اطهار بر روی مؤسسات مالی و اعتباری و اینکه اگر اختلاس و یا خلافی در آن صورت گیرد به آن اسم نسبت داده می‌شود گفت: « اصل فرهنگ اسلامی که ما اعمال، دارایی‌ها و فرزندان خود را به نام ائمه متبرک کنیم چیز خوبی است اما اگر کسی این اسم را انتخاب کرد مسئولیتش بیشتر می‌شود. مثلا اگر کسی نام دخترش را فاطمه بگذارد مسئولیت او دو چندان شده و باید او را فاطمه خانم صدا بزند حال اگر نام یک مؤسسه مالی از نام ائمه اطهار نسبت داده شود باید مراقبت و مسئولیت آن مؤسسه دو چندان شود نه اینکه آن اسم را انتخاب کرده در حالیکه حتی نسبت به سایر مؤسسات مالی دیگر که از القاب ائمه هم ندارند مراقبت ما کمتر شود. »
وزیر امور اقتصادی و دارایی تأکید کرد: « هرگاه و هر جا از اسم ائمه اطهار استفاده کرده‌ایم یادمان باشد که مسئولیت ما مضاعف و بلکه چندین برابر است.
*کشتی و المپیک لندن

برگزاری بازی های المپیک و سابقه ورزشی آقای وزیر نیز سبب شد تا خبرنگاری از وزیر اقتصاد بپرسد که در کشتی المپیک چند مدال می‌گیریم و بگوید: « تعدادش را نمی‌گویم چون مسئولیت بچه‌های تیم کشتی زیاد می‌شود. »
وی گفت: « من خودم در وزن ۱۰۰ کیلوگرم کشتی می‌گرفتم اما در مسابقات دوستانه در وزن به علاوه ۱۰۰ هم کشتی گرفته‌ام اما وزنم هیچ‌گاه بالای ۱۰۰ کیلو نبوده است.
حسینی گفت: با توجه به اینکه روحیه بسیار خوبی در کاروان کشتی فرنگی و کشتی آزاد جمهوری اسلامی ایران در المپیک حاکم است ایران قوی‌ترین تیم کشتی را با در نظر گرفتن سرجمع کشتی‌گیران آزاد و فرنگی به مسابقات اعزام کرده است.
حسینی افزود: البته در گذشته هم تیم‌های آزاد بسیار درخشانی داشته‌ایم اما سرجمع تیم آزاد و فرنگی با هم شامل ۱۱ کشتی‌گیر است که هر کدام از آنها بوی طلا می‌دهند حال ببینیم در عمل چه می‌شود.
۳۹۳۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.