صداقت در تصویر معیار انتخاب آثار مستند جشنواره فیلم کوتاه بود / گفت‌و‌گو با محمدسعید محصصی

گردآوری توسط گروه فرهنگ و هنر ممتازنیوز

محمدسعید محصصی عضو هیات انتخاب بخش مستند جشنواره فیلم کوتاه تهران، دربارهٔ انتخاب آثار مستند جشنواره فیلم کوتاه معتقد است: در بررسی یک فیلم‌ مستند صداقت موجود در آن است که سبب می‌شود تا یک اثر برگزیده شود.

سرویس سینما ممتازنیوز: محمدسعید محصصی عضو هیات انتخاب بخش مستند دربارهٔ کیفیت و کمیت آثار ارسال شده به دبیرخانه جشنواره فیلم کوتاه به هنرآنلاین گفت: در بخش مستند بیش از ۳۸۰ فیلم را تماشا کردیم و از میان آن‌ها ۲۵ اثر برای مرحله مسابقه انتخاب شدند. این فیلم‌ها با سخت‌گیری و دقت‌نظر بالا انتخاب شدند، چراکه ما درصدد بودیم که تعداد آثار راه یافته به مرحله نهایی کمتر از ۳۰ باشد.

البته می‌توانستیم به این لیست فیلم‌های دیگری را هم اضافه کنیم اما ترجیح می‌دادیم بهترین‌ها انتخاب شوند و آثاری به داوری نرسند که به کارهای تلویزیونی نزدیک می باشند. در واقع سعی کردیم فیلم‌هایی را انتخاب کنیم که نگاه جوانانه‌ای در انتخاب موضوع، ایده‌پردازی و طراحی ابتکاری دارند.

این عضو هیات انتخاب جشنواره دربارهٔ معیارهای مهم در انتخاب آثار، بیان کرد: به طور مشخص نمی‌توان گفت که کدامیک از ملاک‌ها در انتخاب یک اثر اولویت دارند اما ما سعی کردیم همه ویژگی‌ها را در انتخاب آثار لحاظ کنیم. برخورداری از حرف تازه، انتخاب موضوع و نحوه طرح آن، طراحی و فیلمنامه همگی ترکیبی از معیارهای ما بود.

اگر چه ممکن است فیلم‌سازی سراغ سوژه‌ای خاص رفته باشد اما صرف دنبال کردن آن سوژه برای ما اهمیت نداشت، از این رو اساس و بن مایه فرآیند انتخاب در این بخش، بر چگونه گفتن بنا شد.

محصصی صداقت را عاملی مهم در نوع روایت یک فیلم مستند دانست و گفت: نکته مهم در بررسی فیلم‌های مستند صداقت موجود در آنهاست که این عامل در انتخاب‌های ما کاملا دخالت داده شد. برای مثال فیلمی به دستمان رسید که اتفاقا کار خوبی هم بود اما نمی‌توانستیم به طور قطع بگوییم که شخصیت مستند آن قابل استناد است یا خیر. به هر حال سینمای مستند قاعده‌مندی‌های خاص خود را دارد که توجه به آن‌ها برای فیلمسازان این حوزه ضروری است.

او با فعال و پویا خواندن شرکت فیلمسازان سایر شهر‌ها و شهرستان‌ها، گفت: کارگردانان مستند در این جشنواره به نمایندگی از سنین مختلف حضور داشتند و از بسیاری از استان‌های کشور فیلم‌هایی به جشنواره ارسال شده است. البته ممکن است از یک استان فیلم‌های بسیاری به جشنواره رسیده باشد اما تعداد کارهای راه یافته آن به جشنواره کم باشد یا برعکس، که دربارهٔ مورد دوم می‌توان استان کهکیلویه و بویراحمد را نام برد.

سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۲۲ تا ۲۷ مهرماه برگزار می‌شود.
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.