صداوسیما، مانع فعالیت فیلیمو و نماوا / مجوز شبکه‌های نمایش خانگی تعلیق شد

نامه‌ای از سعید مقیسه رئیس ساترا به پیمان جبلی منتشر شده که در بند‌هایی از آن با اشاره به مصوبه شورای فضای مجازی صدا و سیما، از عزم جدید ساترا برای برخورد و تعلیق پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی اشاره شده است.

صداوسیما، مانع فعالیت فیلیمو و نماوا / مجوز شبکه‌های نمایش خانگی تعلیق شد

به گزارش ممتاز نیوز، صیانت پس از اینترنت انگار قرار است به پلتفرم‌های پخش داخلی تسری پیدا کند. تلویزیون که در رقابت با رقبای جدید سر بر آورده از پلتفرم‌های پخش اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی عقب افتاده پس از نظارت‌های محتوایی این بار به سراغ دور جدیدی از اقدامات تنبیهی برای پلتفرم‌های پخش رفته است.

بر اساس نامه منتشر شده به امضای مقیسه که در تاریخ ۲۱ تیرماه و در ۱۲ بند خطاب به جبلی نوشته شده، طرحی را ترسیم می‌کند که بر اساسش به مساعدت از نهاد‌های نظارتی و لابی با ارگان‌های قانونگذار مجموعه اقداماتی را ترسیم می‌کند که شورای فضای مجازی در دورهمی خود جمع بندی کردند احتمالا این‌گونه شبکه نمایش خانگی را به تصرف خود در می‌آورند و این رقبای جدید را بر مدار مورد علاقه خود می‌گردانند یا از صحنه رقابت حذف می‌کنند!

photo_2022-07-16_22-38-00

استمداد از بیش از ۲۰ نهاد برای انجام اقدامات بازدارنده پلتفرم‌ها شاید یکی از بی سابقه‌ترین نمونه از مصوبات منتشر شده برای خروج رقبای جدید از میدان رقابت با رسانه ملی است.

اقداماتی که از ترغیب نمایندگان مجلس برای انجام مصاحبه شروع می‌شود و به نامه نگاری به معاونت علمی ریاست جمهوری برای عدم حمایت مالی می‌رسد و در نهایت اعلام می‌کند که علیه هر سازمانی که همراهی نکرد اقدام رسانه ای کنید.

صدا و سیما پس از سرانجام نافرجام طرح صیانت به نظر می‌رسد برای طرح ساماندهی پلتفرم‌های پخش به سراغ صیانت پیشگان رفته که در بندی از این نامه آمده است با نمایندگان کمیسیون فرهنگی مجلس برای پیش بینی نطق پیش از دستور و ایراد تذکر و ارائه موضوع به کمیسیون اصل ۹۰ رایزنی شده است.

در بند دیگری به نامه‌ای خطاب به اداره کل بازرگانی صدا و سیما اشاره شده که در آن به جلوگیری از تبلیغات شرکت‌هایی که در پلتفرم‌ها تبلیغ پخش می‌کنند تاکید شده و اقدام مشابه با تبلیغ کنندگان در شبکه‌های ماهواره‌ای را خواستار شده است!

مقیسه در بند دیگری اعلام کرده که ارسال نامه به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای عدم خدمت رسانی به دیتا سنتر‌ها در دستور کار اجرایی ساترا قرار گرفته است.

همچنین ساترا از وزارت صمت برای لغو نشان اینماد برخی از پلتفرم‌ها تقاضا داشته است.

در این نامه به جبلی اعلام شده که با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای عدم صدور مجوز تبلیغات شهری و با معاونت علمی ریاست جمهوری و سازمان تبلیغات اسلامی برای اجتناب از حمایت‌های مالی، با سازمان زیباسازی شهرداری برای جلوگیری از تبلیغات شهری، با پلیس امنیت اخلاقی برای اقدام لازم قانونی، با پلیس فتا برای جلوگیری از انتشار محتوای نامناسب موجود در پلتفرم‌ها و با ناجا برای جلوگیری از فعالیت‌های تولیدی محیطی در حال نامه نگاری است.

مقیسه در ادامه برای اجرای مصوبات شورای فضای مجازی صدا و سیما از رئیس این سازمان درخواست کرده که طرح‌های جید تولید برنامه در شورای صدور مجوز تولید (الماس) مورد پذیرش قرار نگیرد.

در پایان نیز درخواست شده که علیه معرفی دستگاه‌هایی که با ترک فعل و فرصت سوزی برای رعایت قانون همراهی نمی‌کنند مصاحبه و اقدام رسانه‌ای شود.

این اتفاق درحالی است که در ماه‌های اخیر رسانه ملی دیگر حتی همان نظرسنجی‌های مرکز نظرسنجی خودش را که همیشه مخاطبانش را بالای ۸۰ درصد اعلام می‌کرد را هم اعلام نمی‌کند و برای سریال هایش اقدام به تبلیغات محیطی در سطح شهر‌ها کرده است!

هر روز انتقاد‌ها از کاهش مخاطب رسانه ملی بیشتر می‌شود درحالی که شبکه نمایش خانگی اقلا می‌تواند خاکریزی مقابل گسترش شبکه‌های ماهواره‌ای باشد، سیما که قرار بود نهاد ناظر بر عملکرد این شبکه تولید محتوای جدید باشد حالا با بنگاه داری در برابر بخش خصوصی و ناکامی نسبی تصمیم به اجرای طرح صیانت با یارگیری وسیع از نهاد‌های حاکمیتی و دولتی برای مقابله با رقبای داخلی دارد!

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.