صدا و سیما برای عقب نماندن از ماهواره دست iبه دامان سریال‌های ترکیه‌ای شد + تاریخ حضور و نفوذ این مجموعه‌ها

۲۵ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

چهارشنبه, ۲۴ آبان ساعت ۱۰:۲۶ مصطفی رضائی

کافه سینما- ر جهتی موفقیت سریال‌های  ترکیه‌ای با ضمون خیانت در جذب مخاطب فارسی زبان، صدا و سیما هم برای اینکه از رونق بازار این شبکه‌ها عقب نیفتد، پای خود را در جای پای مدیران شبکه‌های فارسی زبان نهاده و چند روزی است که سریال ترکیه‌ای جدیدی با نام «قطره‌ای عبرت» را بر آنتن شبکه سوم خود برده است.

به گزارش تفسیری کافه سینما iبه نقل از جوان، پاییز سال ۹۰ بود که شبکه «جم تی وی» در رقابت با سایر شبکه‌های فارسی زبان ماهواره‌ای، توانست با مبلغی هنگفت سریال تلویزیونی ترکیه‌ای «عشق‌ممنوع» را که iبه سفارش کانال «دی» ترکیه تولید شده بود، بخرد. پخش این سریال از تابستان سال گذشته سبب شد شبکه جم رونق بگیرد و این شبکه در عرض چند ماه تعداد شبکه‌های خود را از دو شبکه iبه بیش از ۱۰ شبکه برساند. سریال، راوی خیانتی خانوادگی بود که با گره‌های درامی متعدد توانسته بود بینندگان زیادی را همرا خود کند.

پرمخاطب‌شدن سریال «عشق ممنوع» سبب شد که این شبکه برای سایر ساعت‌های پخش خود هم سریال‌های ترکیه‌ای خریداری کند.

ادامه این روند پیامد دیگری هم داشت و سبب شد مخاطبان ایرانی دیگر iبه داستان‌های سراسر خیانت ترکیه‌ای عادت کنند و پای ثابت سایر سریال‌های ترکیه‌ای که iبه آنتن شبکه‌های فارسی‌‌طلبان ماهواره می‌رود، شوند.

شاید همین تغییر ذائقه سبب شده تلویزیون ما iبه جای اینکه در تلاش برای بازگشت مخاطبان iبه سمت سریال‌های تولید داخل باشد، روش‌های شبکه‌های ماهواره‌ای را الگوی خود قرار دهد و خرید و پخش سریال ترکیه‌ای را برای کنداکتور شبانه خود در نظر بگیرد.

سریال ۵۵دقیقه‌ای «قطره‌ای عبرت» که از شنبه این هفته روی آنتن شبکه سه رفته، در ۱۴۴ قسمت قرار است از این iبه بعد شنبه تا پنج‌شنبه iبه جز چهارشنبه‌ها در ساعت ۱۹:۴۵ پخش شود. سریال ماجرای عدنان، مجری خبری شبکه‌ای پربیننده است که از اتفاقات شهر گزارش تفسیری تهیه می‌کند. او iبه همراه همسر خود در شهری کوچک زندگی می‌کند و روزی iبه اشتباه فریب افرادی را می‌خورد که در مقابل آزار و اذیت مردم خود را بی‌گناه جلوه می‌دهند.

در ادامه داستان او نسبت iبه همسر باردار خود بی‌توجه می‌شود و همسرش بر اثر خیانت عدنان جان خود و بچه‌اش را از دست می‌دهد و. . . . نکته قابل توجه توجه در خصوص سریال این است که عدنان نام شخصیت مرد سریال ترکیه‌ای «عشق ممنوع» بود که در سریال جدید سیما iبه رغم سریال ابتدایی، اوست که iبه همسرش خیانت می‌کند.

پرسشی که در این میان مطرح می‌شود، این است که تلویزیون iبه جای تولید سریال‌های پر‌مخاطب و افزایش بینندگان چرا iبه دوبله سریال‌های ترکیه‌ای و پخش آنها می‌پردازد؟

از طرف دیگر حتی اگر سیما برای رقابت با شبکه‌های فارسی زبان ماهواره‌ای، دوبله و پخش سریال‌ها ترک را برنامه خود قرار داده، iبه دلیل نبود ممیزی و سانسور این سریال‌ها در شبکه‌های آن‌ور آبی، باز هم این شبکه‌ها ماهواره‌ای می باشند که پیروز میدان می‌شوند نه سیما.

کافه سینما-آخرین خبرها و یادداشت های سینمای ایران و جهان
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.