صدا و سیما ۳۰۰ میلیارد بودجه وزارت ارتباطات را به جیب زد

گرد آوری توسط گروه فن آوری اطلاعات پایگاه اینترنتی خبری ممتاز نیوز

صدا و سیما موفق شد در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی هنگام بررسی لایحه بودجه سال ۹۳ مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان از بودجه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را تصاحب کند.
به گزارش عصر ارتباط، براساس تبصره الحاقی کمیسیون تلفیق، مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات بند (۴۴) ردیف ۵۳۰۰۰۰ برای سیگنالرسانی زمینی به ایستگاهها و مراکز رادیویی و تلویزیونی، ارتقای پوشش سیگنالرسانی در سطح کشور با کمک فیبر نوری و لینک فرستندههای سیگنالرسان به سازمان صدا و سیما اختصاص مییابد تا از طریق وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات اقدام کند.
در این پروژه باید ۵۵۵ ایستگاه راهاندازی شود که آغاز آن سال ۹۲ و سال اتمام آن ۹۴ است. در طول مدت برنامه پنجم در سال ۹۲ مبلغ ۳۰ میلیارد تومان برای این پروژه مصوب شده بود و در لایحه بودجه سال ۹۳ نیز مبلغ ۲۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای آن برآورد شده بود.
هزینه کل پروژه سیگنالرسانی زمینی به ایستگاهها و مراکز رادیویی و تلویزیونی، ارتقای پوشش سیگنالرسانی در سطح کشور با کمک فرستندههای سیگنالرسان ۱۷۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است که باید تا سال ۹۴ در مجموع مبلغ ۹۷۲ میلیارد تومان آن از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت تخصیص یابد.
این مبلغ در واقع یکچهارم بودجه ردیفهای متفرقه با مبلغ ۱۲۰۰ میلیارد تومان بود که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و بهویژه شرکت ارتباطات زیرساخت برای هزینهکرد آن بابت توسعه شبکه زیرساخت حساب باز کرده بودند و ممکن است وعدههای دولت در اولین سال کاری را برای توسعه زیرساخت ارتباطی کشور محقق نکند.
توجیههای سازمان صدا و سیما در مجلس درخصوص قطع سیگنال ماهوارهها برای شبکههای تلویزیونی ایران و روند توسعه سریعتر آن باتوجه به تکنولوژی روز و گذر از تلویزیون آنالوگ به دیجیتال از جمله دلایلی بود که توانست نمایندگان مجلس را در کمیسیون تلفیق برای تخصیص منابع بیشتری از بودجه سال ۹۳ وزارت ارتباطات به این پروژه، قانع کند.
این درحالی است که وزارت ارتباطات در اولین سال دریافت مصوبه مجلس برای برخورداری از صددرصد درآمدهای اپراتورهای زیرمجموعه خود هم نتوانست دولت را قانع کند و تنها ۶۰ درصد آن پیشبینی شده و ممکن است برداشتهای متعدد از روی آن سبب محققنشدن اهداف این وزارتخانه در سال سوم برنامه پنجم شود.
دولت در تدوین لایحه بودجه سال ۹۳ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، با پیشبینی اعتباری بالغ بر چهار هزار میلیارد تومان به این وزارتخانه موافقت نکرد و آن را به رقمی حدود ۲۵۰۰ تومان کاهش داد.
پیش از این نیز کمیسیون تلفیق کمیسیون تلفیق بودجه ۹۳ در مجلس تصویب کرد که از محل اعتبارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مبلغ یکصد میلیارد تومان به شورای عالی فضای مجازی و مرکز ذیل آن یعنی مرکز ملی فضای مجازی اختصاص یابد.
به این ترتیب، از مجموع ۲۵۰۰ میلیارد تومان ردیفهای بودجهای پیشبینی شده برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، کمیسیون تلفیق مبلغ ۴۰۰ میلیارد تومان آن را برای دستگاههای خارج از وزارت ارتباطات پیشبینی کرده است.
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در کوتاه زمان باقی مانده تا پایان تصویب لایحه بودجه سال ۹۳ در مجلس فرصت دارد تا با لابیهای فراوان بتواند مبلغ پیشبینی شده برای پروژه صدا و سیما را در سال اول فعالیت دولت یازدهم کاهش دهد.
 

ایستنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.