صدور بیش از ۱۲ هزار ضمانت‌نامه به ارزش ۸۲۵۰ میلیارد تومان برای دانش‌بنیان‌ها

مدیر دبیرخانه کارگروه صندوق‌های پژوهش و فناوری کشور از صدور ۱۲ هزار و ۹۸۰ ضمانت‌نامه به ارزش ۸۲۵۰ میلیارد تومان برای شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد و گفت: در حال حاضر هر استان یک صندوق پژوهش و فناوری مستقل داشته و برنامه بعدی ما ایجاد صندوق‌های تخصصی در کشور است.

صدور بیش از ۱۲ هزار ضمانت‌نامه به ارزش ۸۲۵۰ میلیارد تومان برای دانش‌بنیان‌ها

به گزارش ممتاز نیوز، دکتر امیرحسام بهروز در هفدهمین نشست هم‌اندیشی مدیران عامل صندوق‌های کشور، با ارائه گزارشی از وضعیت صندوق‌های پژوهش و فناوری کشور، گفت: قدمت صندوق‌های پژوهش و فناوری در کشور به ۲۰ سال می‌رسد که ۱۸ صندوق بر اساس برنامه سوم توسعه ایجاد شدند و در حال حاضر نیز ۶۳ صندوق در کشور ثبت و ۶ صندوق مصوب شده است.

بهروز با بیان اینکه در گذشته ۱۳ صندوق استانی به عنوان بازوی مالی پارک‌های علم و فناوری و دانشگاه‌های استان‌ها فعالیت داشتند، اظهار کرد: خوشبختانه با سیاست‌های اتخاذ ‌شده، در حال حاضر هر استان یک صندوق پژوهش و فناوری مستقل دارد و برنامه بعدی ما ایجاد صندوق‌های تخصصی در کشور است.

مدیر دبیرخانه کارگروه صندوق‌های پژوهش و فناوری کشور از این صندوق‌ها با نام بانک‌های حوزه علم و فناوری یاد کرد که نیاز به سپرده‌گذاری ندارند و افزود: صندوق‌ها تمام فعالیت‌های یک بانک اعم از ارائه تسهیلات، صدور ضمانت‌نامه، سرمایه‌گذاری و مباحث توسعه‌ای را انجام می‌دهند.

وی اعضای کارگروه صندوق‌های پژوهش را ۱۲ عضو به ریاست وزیر علوم و دبیری رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی کشور عنوان کرد و یادآور شد: با توجه به اهمیت بحث دانش‌بنیان در دولت جدید و نامگذاری سال جدید توسط مقام معظم رهبری، سطح اعضا، حضور و مشارکت وزرا و معاونین آنها در مباحث مربوط به صندوق‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار بالاتر از قبل است.

مدیر دبیرخانه کارگروه صندوق‌های پژوهش و فناوری کشور در گزارشی از صدور ۱۲ هزار و ۹۸۰  ضمانت‌نامه به ارزش ۸ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان، ۵ هزار و ۳۴۵ میلیارد تومان انواع تسهیلات و همچنین ۴۲۷ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خطرپذیر خبر داد و گفت: منابع تسهیلات صندوق‌ها و عامل تحرک آن‌ها در سال‌های اخیر فعالیت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی بوده که بالا رفتن مشارکت پارک‌های علم و فناوری و دانشگاه‌ها را نیز می‌طلبد.

وی افزود: در سال ۱۴۰۰، سه هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان ضمانت‌نامه صادر شده که پیش‌بینی می‌کنیم این میزان در پایان سال جاری به دو برابر افزایش پیدا کند.

ابلاغ قانون جهش تولید دانش‌بنیان نقطه عطفی در تاریخ نوآوری کشور است

دکتر علی وحدت، رییس صندوق نوآوری و شکوفایی و دبیر کارگروه صندوق‌های پژوهش و فناوری کشور نیز در این نشست گفت: صندوق‌های پژوهش و فناوری به عنوان یکی از اجزای مهم در بحث نظام تامین مالی نوآوری در کشور مطرح هستند.

وی افزود: امروز ۶۳ صندوق پژوهش و فناوری در کشور داریم و در همه استان‌ها یک صندوق وجود دارد که در کنار دانشگاه‌های مادر و اصلی کشور و حوزه‌های تخصصی فعالیت می‌کنند. این صندوق‌ها مشغول ارائه خدمات تامین مالی، تسهیلات، ضمانت‌نامه و سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر به شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا هستند.

وحدت همچنین بیان کرد: صندوق‌های پژوهش و فناوری غیر دولتی هستند و حداکثر ۴۹ درصد از سهام آن‌ها مربوط به دانشگاه و پارک‌های علم و فناوری است، لذا سهامدار اصلی این صندوق‌ها بخش غیر دولتی است.

دبیر کارگروه صندوق‌های پژوهش و فناوری کشور با اشاره به ابلاغ قانون جهش تولید دانش‌بنیان از سوی رییس مجلس به دولت، نسبت به این مساله ابراز خشنودی کرد و گفت: امروز روز مهمی برای زیست‌بوم نوآوری کشور است. امروز رسما قانون جهش تولید دانش‌بنیان برای اجرا به دولت ابلاغ شده است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی تاکید کرد: ابلاغ قانون جهش تولید دانش‌بنیان نقطه عطفی در تاریخ نوآوری در کشور است. بعد از ۱۱ سال که اولین قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور تصویب شد، امروز با بازنگری جدی و به همت کمیسیون‌های تخصصی مجلس، قانون جهش تولید دانش‌‎بنیان تصویب شده است. امیدواریم در سالی که مزین به نام اقتصاد دانش‌بنیان است، جهش خوبی برای زیست‌بوم نوآوری در کشور اتفاق بیفتد.

وی درباره قانون جهش تولید دانش‌بنیان هم گفت: ظرفیت بسیار مهمی در قانون لحاظ و ایرادات آن پس از ۱۰ سال اجرا دیده شده است. قانون جدید در حوزه‌های مختلفی گشایش‌ها و امکانات مهمی به زیست بوم دانش‌بنیان می‌دهد. در حوزه تسهیلات مالی نیز حمایت خوبی از صندوق نوآوری شده است.

وحدت ادامه داد: همین طور در قانون جدید، حمایت از صندوق‌های پژوهش و فناوری دیده می‌شود. از سوی دیگر امکان استفاده از ظرفیت آن‌ها در بخش‌های مختلف از جمله بازار سرمایه، بانک‌ها و نهادهای مالی برای هدایت نقدینگی به بخش نوآوری کشور در قانون دیده شده است.

دبیر کارگروه صندوق‌های پژوهش و فناوری کشور با اشاره به اینکه صندوق‌های پژوهش و فناوری عمدتا نوپا هستند، گفت: این صندوق‌ها اکثرا در سه سال اخیر شکل گرفته‌اند، اما با این وجود بیش از ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا و استارت‌آپ‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری در سراسر کشور ارائه کرده‌اند. همچنین بیش از ۸ هزار میلیارد تومان خدمات ضمانت‌نامه‌ای صادر کرده‌اند و این نشان می‌دهد که علیرغم سن کم توانسته‌اند خدمات خوبی به زیست‌بوم نوآوری کشور ارائه دهند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در پایان خاطرنشان کرد: منشأ قانونی تشکیل صندوق‌های پژوهش و فناوری به برنامه سوم توسعه بازمی‌گردد و اولین صندوق پژوهشی که در کشور آغاز به کار کرد، صندوق پژوهش و فناوری یزد بود که سالگرد آغاز فعالیت آن است. صندوق یزد یکی از صندوق‌های پژوهش و فناوری شاخص در کل کشور است.

در این نشست همچنین دکتر محمد سپهر، مدیر عامل صندوق پژوهش و فناوری استان یزد با بیان اینکه صندوق یزد نخستین صندوق پژوهش و فناوری در کشور است که در سال ۸۱ تاسیس شده است، گفت: یکی از شاخص‌های ریسک‌پذیری صندوق‌ها میزان صدور ضمانتنامه‌های تعهد پرداخت است که ۲۵ درصد از ضمانت‌نامه‌های صادره در کشور مربوط به استان یزد بوده است.

 وی افزود: یکی از دلایل موفقیت صندوق پژوهش و فناوری استان یزد حمایت مسئولان استانی بوده که از طریق این حمایت‌ها از میان ۱۵۷ سرمایه‌گذاری خطرپذیر در کشور ۳۱ مورد در استان یزد انجام شده است.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.