صدور پروانه‌های ساختمانی افزایش یافته یا کاهش؟

۲۸اردیبهشت،

در حالی‌که مرکز آمار ایران کاهش ۳۵ درصدی صدور پروانه‌های ساختمانی در سال قبل را اعلام کرده، وزیر راه و شهرسازی از صدور۴۰۰ هزار پروانه ساخت خانه از سوی شهرداری تهران طی ۲۲ ماه قبل خبر داده و می‌گوید باتوجه به مناسب بودن تعداد پروانه‌های صادر شده، ساخت و ساز رونق می‌گیرد و قطعا جوابگوی تقاضای مسکن خواهد بود.

به گزارش Consbank، به نقل از ایسنا فروردین‌ماه امسال بود که مرکز آمار ایران با بیان تعداد صدور پروانه‌های ساختمانی کاهش ۳۵ درصدی پروانه‌های صادر شده را اعلام کرد اما دراین میان سکاندار بازار مسکن وضعیت زیرمجموعه فعالیت خود را مناسب ارزیابی و اعلام کرد:” طی ۲۲ ماه قبل تعداد پروانه‌های صادر شده از سوی شهرداری مناسب بوده و مشکلی در زمینه ساخت‌وساز نداریم”.

به گفته نیکزاد صدور ۴۰۰ هزارپروانه ساخت مسکن در تهران و ۴۵۰ هزار واحد مسکونی درحال ساخت نشان‌گر احتمال ایجاد سوداگری در بازار مسکن است که باید راهکارهای قانونی در این زمینه در نظر گرفته شود.

افزایش یا کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی؟

طبق اعلام مرکزآمار ۵۵۸۸ پروانه احداث ساختمان در تابستان ۹۱ صادر شده که نسبت به فصل قبل حدود ۴۱ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل حدود ۳۵ درصد کاهش یافته‌ است.

این درحالیست که مجموع مساحت زیربنا در پروانه‌های صادر شده احداث ساختمان از سوی شهرداری تهران در تابستان ۹۱ بالغ بر ۶۶۴۹٫۷ هزار متر مربع بوده که نسبت به فصل قبل حدود ۴۳٫۴ درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۳۲ درصد کاهش یافته است.

متوسط مساحت زیربنای این دسته از پروانه‌ها در دوره مورد بررسی نیز حدود ۱۱۹۰ متر مربع بوده‌ است.

در گزارش مرکز آمار ایران، توزیع پروانه‌های احداث ساختمان مسکونی بر حسب نوع اسکلت و مصالح عمده به کار رفته در بنای آن‌ها در تابستان قبل برای احداث ساختمان‌های اسکلت فلزی ۵۲٫۲ درصد و برای احداث ساختمان‌های بتون آرمه ۰٫۱ درصد بوده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که مجموع مساحت زمین در پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان در تابستان ۹۱ حدود ۱۴ هزار و ۶۱۲٫۲ هزار متر مربع بوده که نسبت به فصل قبل حدود ۰٫۰۳ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل حدود ۲۱٫۱ درصد کاهش داشته است.

شاید سبب گفته نیکزاد مبنی بر روند مناسب ساخت‌وساز، نوید زنده بودن مسکن و شنیدن صدای نفس‌هایی برای ادامه حیات این بخش از اقتصاد کشور است چراکه از ابتدای امسال با رکود در بازار مسکن مواجه هستیم و با احتساب اینکه ساختمان‌های بسیاری برای ساخت پروانه گرفتند و قرار است امسال ساخته و در بازار عرضه شوند آیا با قیمت‌های بالا و بازار فعلی، خریداری قدرت خرید دارد؟

از سوی دیگر وزیر راه و شهرسازی بارها اعلام کرده که ۴۰۰ هزار واحد مسکونی مهر در شهرهایی نظیر پردیس، پرند، اندیشه و سایر مناطق استان تهران مراحل احداث خود را سپری می‌کنند و مجموعه این سه بخش یعنی منازل دارای پروانه ساخت از شهرداری، خانه‌های فاقد سکنه و پروژه‌های مسکن مهر در حال احداث، بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی را به بازار عرضه می کند.

به نظر می‌رسد با وجود این تعداد خانه خالی و در حال ساخت نباید مشکلی برای تامین تقاضا وجود داشته باشد اما آنچه برای متقاضیان مشکل‌ساز شده قیمت‌های میلیونی است که باید برای خرید هر متر خانه بپردازند و قدرت مالی ندارند.


بانک اطلاعاتی ساختمان | Consbank.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.