صدور پروانه فعالیت برای اپراتور پست غیردولتی/ تغییر تعرفه های پست

به گزارش خبرنگار مهر، یکصد و چهل و چهارمین جلسه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات یکشنبه هفته جاری برگزار می‌شود و در آن جزییات و اصول حاکم بر پروانه فعالیت اپراتور غیردولتی پست تصویب نهایی خواهد شد.

طبق بند ۱ ماده ۶ اساسنامه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که براساس آن صدور مجوز تاسیس و بهره برداری برای ارائه هرگونه خدمات مخابراتی، پستی و فناوری اطلاعات در چارچوب مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات از وظایف و اختیارات این سازمان است و برای ساماندهی تمامی فعالیت های پستی مطابق با تعاریف مندرج در مصوبه جلسه ۱۲۶ مورخ ۲۹/۸/۱۳۹۰ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، قرار است اپراتور غیردولتی پست از طریق مزایده عمومی و در چارچوب شرایط و ضوابطی که به تصویب کمیسیون تنظیم مقررات خواهد رسید، انتخاب شوند.

سال گذشته کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات با هدف ایجاد بازار رقابتی مبتنی بر شرایط منصفانه و بدون تبعیض و فراهم کردن شرایط لازم برای ورود بخش غیردولتی در عرصه ارائه خدمات پستی، ساماندهی تمامی فعالیت‌ها در حوزه پست را تصویب کرد.

در این راستا مقررات حاکم بر پروانه فعالیت اپراتور پستی تدوین شد که در هفته جاری و پس از تصویب در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، شرایط و ضوابط و نحوه برگزاری مزایده عمومی انتخاب اپراتورها از طریق پایگاه اطلاع رسانی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و جراید و رسانه های عمومی به اطلاع متقاضیان فعالیت در حوزه ارائه خدمات پستی خواهد رسید.

لطف الله سبوحی-معاون صدور مجوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفتگو با خبرنگار مهر با تایید این مطلب اظهار داشت: اصول حاکم بر فعالیت اپراتور پست غیردولتی و شرایط مزایده انتخاب این اپراتور، این هفته یکشنبه در جلسه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصویب خواهد شد.

وی با بیان اینکه عمده شرایط انتخاب این اپراتور غیردولتی معادل پست دولتی خواهد بود ادامه داد: پیشنهاد ما انتخاب یک اپراتور پست غیردولتی سراسری است اما هنوز در این زمینه تصمیم گیری نهایی نشده است که چند اپراتور در مزایده انتخاب شوند.

سبوحی با تاکید براینکه پست یکی از فعالیتهای سودآور در دنیا است خاطرنشان کرد: هم اکنون شرکت پست دولتی به دلیل محدودیتهای خاصی که دارد سودده نبوده و در برخی مواقع نیز زیان ده است اما با ورود بخش خصوصی به این عرصه، بسیاری از فعالیتهای پستی شکل جدیدی به خود گرفته و می تواند سودآور باشد.

معاون رگولاتوری تصریح کرد: براساس قانون هدفمندی رایانه ها، واقعی کردن تعرفه های پستی ظرف ۵ سال آینده تکلیف شده است و براین اساس واقعی کردن این تعرفه ها را در برنامه داریم که مشکل سوددهی پست و عدم تمایل برای ورود بخش خصوصی به این عرصه حل شود. 

به گزارش مهر، با صدور پروانه فعالیت برای شرکت پست جمهوری اسلامی ایران به عنوان اپراتور اول پستی، ساماندهی فعالیت های پستی آزاد سازی و ورود اپراتور پستی غیردولتی در این حوزه در چهارچوب شرایط و ضوابط مصوب شده در دستور کار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفت.

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه شماره ۱۲۶ خود “تعاریف فعالیت های پستی” را بر اساس احکام و مصوبات اتحادیه جهانی پست (UPU) تصویب کرد. در این مصوبه مرسولات پستی و انواع آن، فرایندهای پستی شامل قبول، پردازش، ارسال و توزیع، خدمات پستی و انواع آن شامل خدمات عادی، ثبتی، پستی الکترونیکی/ترکیبی، پستی مالی و خدمات پایه پستی، فعالیت پستی و ارائه کنندگان خدمات پستی به طور دقیق تعریف و مرز آن با خدمات مشابه دیگری که در حوزه حمل و نقل انجام می شود، مشخص شده است.

همچنین کمیسیون، رگولاتوری را موظف کرد طی یک فراخوان کلیه شرکت ها و موسساتی را که به هر نحو طبق مصوبه مذکور به فعالیت پستی مشغول هستند را براساس درخواست بررسی مدارک که توسط آنها به رگولاتوری ارائه خواهد شد شناسایی کند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.