صدور پروانه کار پرستاری مانع ازاستثمار پرستاران در بخش خصوصی می گردد

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : 
رئیس کمیسیون امور حقوقی شورای عالی نظام پرستاری گفت: صدور پروانه کار پرستاری با تبیین حق و حقوق پرستاران اجازه نمی دهد تا بیش از این فارغ التحصیلان پرستاری در بخش های خصوصی استثمار شوند و بیگاری دهند.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از تسنیم ؛ عبدالله صفری  مصوبات اخیر دولت را نقطه عطفی در تاریخ پرستاری خواند و گفت: مصوبات خوب و ماندگاری تصویب شده است و وزرای بهداشت و رفاه آینده باید با همراهی رئیس جمهور نسبت به اجرای این مصوبات که مطالبات بر زمین مانده جامعه پرستاری متعهد باشند.

وی افزود: در طول عمر کوتاه سازمان نظام پرستاری مصوبات بسیار خوبی از مجلس با تعداد رأی موافق تقریباً کامل به نفع جامعه پرستاری خارج آمده است اما تا کنون در اجرای این مصوبات کارشکنی شده است و به نظر می رسد با این ۵ مصوبه، زمان آن رسیده که دیگر بی توجهی ها و کارشکنی ها پایان یابد زیرا حاصل آن چیزی جز بی انگیزگی و سرخوردگی پرستاران نیست و متضرر واقعی آن نیز مردم می باشند.

صفری افزود: به هر حال هم اکنون با این ۵ مصوبه توقعاتی ایجاد شده و به تبع آن مطالباتی در سطح جامعه شکل گرفته که دیگر جایی برای انکار نیست زیرا هر گونه مغایرت بین مصوبات قانونی و اجرای آنها می تواند بی انگیزگی را در جامعه پرستاری القا کند.

وی اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری را راهکاری موثر در کاهش بار هزینه های تحمیلی به نظام بهداشت و درمان دانست و گفت: متأسفانه تا امروز بعضی تفکرات اشتباه مبنی بر تحمیل بار مالی ناشی از اجرای این قانون به دولت، مانع از اجرای آن شده است در حالی که اجرای این قانون نه تنها باری به دولت تحمیل نمی کند بلکه همین خدمات توسط مجریان واقعی آن با انگیزه ای مضاعف و بسیار ارزان تر به مردم ارائه خواهد شد.

عضو شورای عالی نظام پرستاری افزود: همچنین مشارکت سازمان نظام پرستاری و نهادهای پرستاری در شورای عالی بیمه و سلامت بر اساس دیگر مصوبه هیئت دولت می تواند در بحث های کلان کشور کمک حال جامعه پرستاری باشد.

وی از مصوبه صدور پروانه کار پرستاران به عنوان مصوبه موثر در ارتقاء کیفیت خدمات پرستاری نام برد و گفت: در حال حاضر اگر یک داروساز بخواهد در جایی مشغول به کار شود باید تاییدیه انجمن داروسازان را داشته باشد و به واسطه این فرایند نسبت به حق و حقوق خود واقف می گردد. در حالی که جامعه پرستاری پس از فارغ التحصیلی به سبب ناآگاهی از حقوق خود به راحتی در بخش های خصوصی به بیگاری کشیده شده و استثمار می شوند.

عضو هیئت مدیره نظام پرستاری تبریز افزود: صدور پروانه کار پرستاری از آن جمله مصوباتی است که باید هر چه زودتر عملیات یشود زیرا قطعاً از هر بعد به نفع پرستاران خواهد بود و نفع نهایی را مردم می برند چرا که پرستاری که با حقوق مکفی و در شرایطی عادلانه جذب کار می گردد خدمات بهتری نیز به مددجویان ارائه می کند.

وی ارائه آموزشهای تخصصی از سوی سازمان نظام پرستاری را نیز بسیار حائز اهمیت خواند و گفت: متأسفانه در حال حاضر مواردی داریم که پرستار پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه سراسری یا آزاد به عنوان یک پرستار لیسانس بر بالین بیمار دچار مشکل می گردد یا PHD تربیت کرده ایم ولی در بخش تخصصی و بالینی می ماند.

صفری افزود: بنابراین اگر برگزاری دوره های کوتاه مدت پودمانی تخصصی عملی شود می توانیم از این پس فارغ التحصیلانی متخصص در حوزه های مختلف بالینی اعم از دیالیز، اورژانس، سی سی یو و آی س یو داشته باشیم.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.