صد خانه، صد پلان…بررسی معماری خانه​های سنتی کاشان

«صد خانه – صد پلان» با زیر عنوان ویژگی های معماری خانه‌های قدیمی در بافت‌های تاریخی (اقلیم گرم و خشک)؛ کاشان»  نوشته دکتر حسین فرخ یار عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان در ۴۷۶ صفحه منتشر شد. این کتاب را انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی در کاشان با قیمت ۳۴۰۰۰ تومان منتشر کرده است.

سایت کتابخانه و مرکز اسناد مجلس درباره این کتاب نوشته است: مشهرهای کهن ایران را می‌توان عرصه تجلی فرهنگ و تاریخ این سرزمین دانست زیرا در آنها به زیباترین وجه تلاشی آگاهانه و هدف‌دار در جهت هویت‌بخشی به عناصر و اجزاء صورت پذیرفته است. فضاهای معماری تجلی گاه فرهنگ، تمدن و پیشرفت علمی و فرهنگی یک جامعه به شمار می‌آیند. معماری را موسیقی تجسد یافته، آینه تاریخ، دفتر ثبت آثار بشری و بیان کننده ایده‌ها و ارزش‌ها تعریف کرده‌اند. از میان شهرهای تاریخی ایران،‌ به ندرت شهری را می‌توان یافت که همانند کاشان بافت تاریخی خود را حفظ کرده باشد. آنچه در نوشتار حاضر گردآمده، تلاشی است در جهت معرفی بخشی از دستاوردهای فردی و جمعی مردمان کاشان در اعصار و قرون متمادی که اینک به صورت واحدهای مسکونی در بافت تاریخی این شهر بر جای مانده است. کاشان شهری است که خوشبختانه هنوز خانه‌های ارزشمند بسیاری را در خد حفظ کرده است و از دید معماری سنتی نمونه‌ای برجسته در میان شهرهای ایران به حساب می‌آید. همه بناهای معرفی شده جز تعدادی انگشت شمار، متعلق به دوره قاجارند. به همین جهت تحولات طراحی معماری دوران طولانی قاجار نیز در این خانه‌ها قابل پیگیری است.

حسین فرخ یار، نویسنده، در این کتاب بطور کلی خانه‌های بررسی شده در کاشان را به لحاظ سبک و اسلوب ساخت فضاها بر اطراف حیاط به سه دسته تقسیم کرده است:«خانه‌های یک حیاطه، خانه‌های دو حیاطه، خانه‌های مجموعه‌ای» این خانه‌ها نه تنها ویژگی‌های عام معماری ایران را در خود گرد آورده‌اند،‌ بلکه به سبب تعلق به عده‌ای محدود، برای معماران ایرانی نقطه اتکایی بوده‌اند تا بالاترین حد ابتکار و خلاقیت خود را در آنها به کار بندند.

«بررسی کلی بافت‌های تاریخی، اهمیت خانه‌های قدیمی، اصطلاح خانه و سابقه‌ تاریخی آن» بخش های فصل اول کتاب و «بررسی کارکرد و ویژگی فضاها در معماری خانه‌های قدیمی، عوامل موثر بر آسایش زندگی در خانه‌های قدیمی» در فصل دوم کتاب و همچنین «گونه شناسی خانه های قدیمی در اقلیم گرم و خشک، ویژگی معماری فضاها در خانه‌های بررسی شده و شیوه ساخت و مصالح بکار رفته در خانه‌های بررسی شده» در فصل سوم کتاب شرح داده شده است.

فهرست منابع و ماخذ پایان بخش کتاب است، همچنین فهرست‌های کتاب شامل فهرست نام‌ها، مکان‌ها، تصاویر، نقشه‌ها می‌باشد. همچنین کتاب دارای تصاویر و نقشه نیز می‌باشد.

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

تا این لحظه ۴نظر ثبت شده
  1. Mirzaee:

    سلام
    پس دانلود چرا نمیشه،
    لطفا برای دانلود بگذارید
    تشکر

  2. بهمن برنده:

    جای این مطلب در معماری سنتی ایران و آشنای باآن خیلی خیلی کم می باشد ودراین زمان احساس می شودمردم بیشتر دنبال فرهنگ و معماری سنتی ایران هستند وآنرادرک میکنند و جای آن خیلی خیلی خالی است البته من باکتاب شماچند ساعت پیش آشنا شدم ولی با همین مقدمه به نظرم کتاب جالبی می باشد و آنرا تهیه خواهم کرد البته عکس و نقشه معماری سنتی خیلی زیاد میتواند در آشنای معماری سنتی اثر داشته و جوانهای امروزی بیشتر قدر فرهنگ خودمان خواهند دانست . از زحمات و پیگری شما کمال تشکر و قدر دانی دارم

  3. اهو:

    سلام واقعا جای تاسف می باشدکه معماری سنتی واسلامی شهر کاشان را تخریب می کنند وازبین می برند لطفا أقدامی از سوی جامعه معماری ودوستداران سنت ایران زمین صورت گیرد جای بسی تاسف است که چندین واحد از بهترین اثاران شهر تخریب گشته است .

  4. zohreh:

    عالی بود

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.