صد درصد مسیر پروژه راه آهن گرگان – اینچه برون ریل گذاری شده است

۱۸اردیبهشت،

مهندس ˈعبدالرضا دادبودˈ روز چهارشنبه در گفت و گو ایرنا اظهار کرد: طول کل مسیر این خط ریلی حدود ۹۶۰ کیلومتر است که از ناحیه ˈاوزونˈ در کشور قزاقستان آغاز شده و پس از عبور از ناحیه شرق دریای خزر به ناحیه ˈبرکتˈ در کشور ترکمنستان می رسد و در محدوده اترک واقع در منطقه داشلی برون و اینچه برون، از خاک ترکمنستان خارج می گردد.

وی ادامه داد: پروژه راه آهن گرگان – اینچه برون به طول حدود ۸۰ کیلومتر از ˈقره تپهˈ آغاز شده و به سمت شرق تا محل ایستگاه تازه گرگان ادامه پیدا می کند و پس از رسیدن به ایستگاه گرگان، به سمت شمال تا مرز اینچه برون ادامه خواهد یافت.

وی اضافه کرد: این پروژه از طریق شرق دریای خزر، سه کشور قزاقستان، ترکمنستان و ایران (کشورهای حاشیه خزر) را از طریق ارتباط ریلی به یکدیگر متصل کرده و بخشی از کریدور ریلی ۷۰۰ کیلومتری در حال احداث ترانزیت شمال – جنوب را نیز تکمیل می کند.

دادبود این پروژه را از لحاظ ارتقاء سهم ترانزیتی کشور، امنیت و ایجاد فرصت های تازه شغلی حائز اهمیت دانست و گفت: اجرای این طرح بزرگ ملی، بخشی از راه آهن ایران – قزاقستان – ترکمنستان است و جمهوری اسلامی ایران را به راه آهن خاورمیانه، اروپا و منطقه قفقاز متصل کرده و سبب پیشرفت چشمگیری در منطقه خواهد شد.

وی ادامه داد: علاوه بر این، تأثیر بسیار اساسی در ترانزیت کالاها و حمل و نقل بین المللی خواهد داشت و در صورت برنامه ریزی صحیح و کارآمد، افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی صادرات سالانه استان به این مناطق نیز تحقق می یابد.

معاون عمرانی استاندار گلستان با بیان این که تاکنون هزینه ای افزون بر ۶۰ میلیارد ریال بابت تملک اراضی واقع در مسیر پروژه راه آهن هزینه شده است، یادآور شد: برای اجرای راه آهن گرگان – اینچه برون، یک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال اختصاص یافته و عملیات ریل گذاری آن که سال قبل در سفر دکتر احمدی نژاد رییس جمهور به استان آغاز شد در نیمه دوم اردیبهشت ۹۲ به اتمام می رسد.

با احداث و بهره برداری خط آهن گرگان – اینچه برون، اتصال ریلی کشورهای آسیای میانه (کشورهای حاشیه دریای خزر و CIS) به آب های دریای عمان و خلیج فارس از طریق جمهوری اسلامی ایران و در نهایت به آسیای شرقی و جنوب شرقی برقرار شده که کوتاه ترین و کم هزینه ترین مسیر حمل کالاهای ترانزیتی و صادراتی میان کشورهای مسیر، خاورمیانه و شمال آفریقاست و با بهره برداری از آن، سهم اقتصاد استان و کشور در تجارت جهانی با کشورهای حاشیه دریای خزر و اقیانوس هند افزایش قابل ملاحظه ای می یابد.

قرار است این پروژه طی مراسمی با حضور رؤسای جمهور سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان بهره برداری شود.

۶۰۲

انتهای پیام /*

Economic@irna.ir


www.irna.ir
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.