صربستان از پیوستن به ناتو منصرف شد

رئیس جمهوری صربستان در کارزار انتخاباتی گفت، کشورش به خاطر اینکه نمی‌تواند کشتار کودکان در جریان بمباران ۱۹۹۹ ناتو را فراموش کند، به این ائتلاف نظامی ملحق نمی‌شود.

صربستان از پیوستن به ناتو منصرف شد

به گزارش ممتاز نیوز، الکساندر ووجیچ رئیس جمهوری صربستان، اظهار داشت: معتقدم که صربستان نباید به ناتو ملحق شود. صربستان یک کشور آزاد و از نظر نظامی بی طرف است. صربستان خودش از حریم هوایی و زمینی‌ اش دفاع می‌کند.
وی ادامه داد: اجازه بدهید یک چیزی بگویم؛ وظیفه ما است که ببخشیم اما فراموش نکنیم که چطور کودکان ما در جریان بمباران هوایی ناتو در سال ۱۹۹۹ کشته شدند، ما نباید این را فراموش کنیم. ما بسیار قویتر از آن روزها خواهیم بود که افراد غیرمسئول، مستکبران و گستاخان، ما را بمباران می‌کردند و علیه ما و کشورمان جنگ تجاوزکارانه راه انداختند.
حمله ناتو به یوگسلاوی در ۱۹۹۹ به جنگ ۷۸ روزه پایان داد. رهبری ائتلاف ناتو گفته بود که هدف اصلی برای این عملیات هوایی جلوگیری از نسل کشی آلبانیایی‌ های کوزووست.
به گفته منابع ناتو، جنگنده‌های این ائتلاف ۳۸ هزار سورتی پرواز و ۱۰ هزار حمله هوایی و بمباران در آن سال انجام دادند. این بمباران هوایی بر اساس تخمین‌های موجود باعث کشته شدن ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ تن شد و حدود ۱۰ هزار تن دیگر که دو سوم آنها غیرنظامی بودند، زخمی شدند. همچنین خسارت ۱۰۰ میلیارد دلاری به تاسیسات وارد آمد.
در جریان سه ماه بمباران، نیروهای ناتو ۱۵ هزار تن اورانیوم ضعیف شده به شکل بمب و خمپاره بر سر مردم فرود آوردند و پس از آن نرخ سرطان در این کشور در رتبه نخست اروپا قرار گرفت.
در ۱۰ سال نخست پس از بمباران حدود ۳۰ هزار مورد سرطان پیشرفته رخ داد و ۱۰ هزار تا ۱۸ هزار تن نیز جان باختند.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.