صف‌آرایی متحدان آمریکا و چین در آسیا

دیدگاه > جهان– وحیدرضا نعیمی:
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا مدتی پیش اعلام کرد که در پایان دوره اول ریاست‌جمهوری باراک اوباما از سمت خود کناره خواهد گرفت؛ صرف‌نظر از آنکه نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری چه باشد.

وی در واپسین ماه‌های تصدی خود در وزارت خارجه، چند سفر دوره‌ای به کشورهای مختلف کرده است. ابتدا در مرداد‌ماه سفری ۱۱روزه به چند کشور آفریقایی انجام داد. وی از اوایل این هفته سفری دوره‌ای را به کشورهای حوزه اقیانوس آرام و چین آغاز کرده است که نشان‌دهنده اهمیت روزافزون این منطقه برای واشنگتن است.

پنتاگون هفته پیش اعلام کرد که قصد دارد سپر دفاع موشکی را برای مقابله با تهدیدهای کره‌شمالی به منطقه خاور دور گسترش دهد، اما چه‌کسی است که نداند هدف اصلی این طرح چین است که در سال‌های اخیر همراه با رشد اقتصادی خیره‌کننده که اکنون آن را در مقام دومین اقتصاد بزرگ دنیا پس از آمریکا قرار داده، بر توان نظامی خود افزوده است. کاخ سفید پارسال با گسیل ۱۵۰۰سرباز به استرالیا، از طرح چرخش محور نظامی خود به آسیا پس از بیش از یک دهه درگیری نظامی در خاورمیانه خبر داد. تحلیلگران متفق القول هستند که هدف از این گسترش حضور، گسترانیدن چتر دفاع نظامی آمریکا از متحدان خود همچون ژاپن، کره‌جنوبی، اندونزی، فیلیپین و برخی کشورهای کوچک در برابر غول نظامی چین است.

هیلاری کلینتون روز دوشنبه در جاکارتا پایتخت اندونزی از کشورهای جنوب شرق آسیا خواست در اختلافات ارضی با چین، جبهه‌ای متحد تشکیل دهند، اما پکن مایل است اختلافات ارضی خود را با هر کشور به‌طور انفرادی حل و فصل کند. اخیرا یک رشته جزیره کوچک در دریای چین شرقی به محل مناقشه و ادعای چند کشور این منطقه و چین بدل شده است. چین با ایجاد یک پادگان در یکی از این جزایر عملا نشان داد که نمی‌خواهد به این آسانی از آنها دست بکشد.

کلینتون با اشاره به اهمیت کشتیرانی آزاد در این منطقه از جهان که بخش مهمی از بارهای دریایی را انتقال می‌دهد، گفت که آزادی دریانوردی به یکی از منافع ملی آمریکا تبدیل شده است. تلاش آمریکا برای ایجاد جبهه‌ای متحد از هم‌پیمانان منطقه‌ای خود در برابر چین در حالی صورت می‌گیرد که این کشورها نیز با هم درگیر مناقشه‌های ارضی هستند. هیلاری کلینتون دیروز در ادامه سفر خود به این منطقه وارد پکن شد تا با مقامات چینی دیدار کند، اما ورود وی با انتقادهای رسانه‌های چین همراه بود که از وی می‌خواستند از پیگیری‌ سیاست‌های محدودکننده توان فزاینده سیاسی پکن دست بر دارد.

خبرگزاری شینهوا در تفسیری نوشت که آمریکا مواضعی در ارتباط با منازعه‌های ارضی نسبت به چین می‌گیرد که مغایر منافع آن است، اما می‌خواهد به بازار و اعتبار مالی آن دسترسی داشته باشد. اکنون به‌نظر می‌رسد با تلاش آمریکا برای یارگیری در برابر پکن، مقامات چینی می‌کوشند دست‌دوستی به سوی برخی رقبای سنتی خود دراز کنند تا حمایت آنها را در مقابله با محور آمریکا در منطقه به‌دست آورند.

در چند روز اخیر، ژنرال لیانگ گوانگلی وزیر دفاع چین مشغول دیدار از هند و تبادل نظر با مقامات این کشور به‌منظور بهبود همکاری‌های راهبردی و نظامی با این رقیب سنتی پکن است. دیروز گوانگلی با ای‌‌کی آنتونی همتای هندی خود در دهلی نو دیدار کرد. این نخستین دیدار وزیر دفاع چین از هند ظرف هشت سال گذشته است که تحلیلگران آن را حائز اهمیت شایانی ارزیابی می‌کنند. آنتونی در پایان دیدار خود گفت که بیشتر گفت‌وگوی دوطرف بر موضوع جنوب آسیا و منطقه آسیا و اقیانوسیه متمرکز بود. به‌نظر می‌رسد حضور همه‌جانبه آمریکا در جنوب‌شرق آسیا و یارگیری آن در منطقه، پکن را واداشته است با چشم‌پوشیدن از برخی رقابت‌های سنتی، جبهه‌ متحد خود را در برابر صف‌آرایی واشنگتن بر پا کند.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.