“صلح در افغانستان”؛ اولویت کاری رئیس ارتش پاکستان

۳ م دیماه ،

pakistan-2.jpg

به گفته دیپلمات‌های غربی و مقام‌های ارشد پاکستان فرمانده ارتش این کشور سازش میان گروه‌های مختلف در افغانستان را در اولویت اولیه خود قرار داده و تازهترین و واضح ترین نشانه در مورد این مساله این است که اسلام آباد تلاش می‌کند تا صلح و سازش را میان دولت افغانستان و طالبان ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، ژنرال پرویز اشفق کیانی، فرمانده ارتش پاکستان از مذاکره میان دولت افغانستان و گروه طالبان حمایت می‌کند اما نگران این است که با پایان ماموریت نظامی نیروهای آمریکایی در افغانستان در سال ۲۰۲۴ میلادی گروه‌های شبه نظامی در این کشور بار دیگر قدرت بگیرند.

یکی از مقام‌های ارشد ارتش پاکستان مستقر در ولایت وزیرستان جنوبی نیز در این باره گفت: زمانی بود که ما به این عقیده و تفکر عادت کرده بودیم که روسا و مالکان افغانستان هستیم اما هم اکنون ما می‌خواهیم که آنها مالک خودشان باشند. ما می‌توانیم بر مشکلات خودمان تمرکز داشته باشیم.

وی افزود: پاکستان قدرت ایجاد محیطی برای دستیابی به سازش و مصالحه گسترده در افغانستان را دارد. ما برای این منظور آماده هستیم و با تمام توان آن را انجام می‌دهیم.

ژنرال اشفق کیانی در هفتم دسامبر سال جاری میلادی با انتقاد از دولت پاکستان، در نشستی با فرماندهان ارشد ارتش در مقر ارتش در راولپندی پاکستان، از مذاکرات برای پایان دادن به جنگ در افغانستان حمایت کرد.

یکی از مقام‌های اطلاعاتی پاکستان که در جریان این نشست قرار داشت، گفت: ژنرال کیانی اعلام کرده که صلح و سازش در افغانستان از اولویت‌های ارشد دولت پاکستان محسوب می‌شود.

پیشرفت قابل ملاحظه با استفاده از کمک ژنرال کیانی ، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا را قادر می‌سازد تا دولت خود را برای مدیریت و برنامه‌ریزی برای نفوذ در پاکستان به منظور کمک به دستیابی دولت آمریکا در خصوص اهداف سیاست خارجی این کشور همراه کند.

مقام‌های افغان نیز درخصوص این مساله که آیا حمایت‌های ژنرال کیانی از مذاکرات صلح و سازش میان افغانستان و شبه نظامیان طالبان صورت می‌گیرد یا خیر و این موضوع که آیا اقداماتی در خصوص منحرف کردن انتقادات غربی از پیشینه پاکستان در افغانستان در خصوص حمایت دولت اسلام آباد از شبه نظامیان طالبان به وجود می‌آید پرسش‌هایی مطرح کردند.

پاکستان در اواسط سال‌های ۱۹۹۰ میلادی سبب قدرت گرفتن طالبان در افغانستان شد و هم اکنون نیز از جانب دو دولت کابل و واشنگتن به عنوان بازیکن کلیدی در مقابله با این شبه نظامیان محسوب می‌شود.

روابط میان فرماندهان طالبان و سازمان امنیت پاکستان به شدت به سبب عدم اعتماد مخدوش شده است و سئوالاتی را در این خصوص به وجود آورده که آیا جاسوسان پاکستانی تاثیر کافی بر ترغیب کردن شبه نظامیان طالبان برای حضور آنها بر سر میز مذاکره می‌توانند داشته باشند یا خیر؟

یکی از مقام‌های کشورهای عضو اتحادیه اروپا در این باره گفت: دیپلمات‌ها خواستار حرکت به سوی راه‌حلی سیاسی می باشند.

ژنرال کیانی در ادامه گفت: ما به عنوان یک کشور در حال گذر از یک مرحله معنادار هستیم. ما به شدت و به صورت آگاهانه به اشتباهاتی که در قبل انجام داده‌ایم نگاه می‌کنیم و تلاش می‌کنیم تا آنها را در آینده بهتر کنیم.

فرمانده ارتش پاکستان در سال ۲۰۰۹ میلادی دستور داد تا اقداماتی علیه شبه نظامیان صورت بگیرد به همین منظور ۴۰ هزار نیروی ارتش را در ولایت وزیرستان جنوی مستقر کرد و آنها توانستند به مقابله با شبه نظامیان در منطقه بپردازند.

همچنین پس از حضور نظامیان ارتش پاکستان در ولایت وزیرستان جنوبی پیشرفت‌هایی در منطقه حاصل شده است. اما همچنان ارتش پاکستان به دنبال دستیابی به کنترل بیشتر و بخش‌های بیشتری از این ناحیه مرزی با افغانستان است.

ژنرال کیانی در جریان گفت‌وگوهای میان پاکستان و آمریکا یکی از طرف‌های کلیدی گفت‌وگو محسوب شده است به طوری که با حمایت وی حنا ربانی کهر، وزیر امور خارجه پاکستان مذاکراتی مداوم را با همتایان افغان خود صورت داده و طی آن نیز در ماه نوامبر سال جاری میلادی پاکستان ده‌ها تن از شبه نظامیان دربند را آزاد کرد.

صلاح‌الدین ربانی، رئیس شورای عالی صلح افغانستان به خبرگزاری رویترز گفت: تغییراتی در ذهنیات سیاسی به وجود آمده و در تفکرات سیاسی دولت پاکستان نیز به وجود خواهد آمد. ما سببی داریم که باید هشیارانه و خوشبینانه عمل کنیم.

همچنین درجریان یکسری حملات شدید طی ماه‌های اخیر به مناطق مختلف پاکستان دولت اسلام آباد به شدت نگران این مساله است که افزایش بی‌ثباتی در افغانستان سبب نیرومند شدن شبه نظامیان پاکستان نیز شود.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.