” صلح طلبی منفعت محور “سیاست تازه اوباما در خاورمیانه/کشورهای منطقه این مسئله را مدنظر قراردهند

۱۶اردیبهشت،

یک کارشناس سیاست خارجی گفت: آمریکا سعی دارد با اتخاذ رویکرد” صلح طلبی منفعت محور ” مسیر انقلاب‌های منطقه‌ای را در جهت منافع بین‌المللی واشنگتن سوق دهد.

“حسن صادقیان” در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به تغییر رویکرد آمریکا در منطقه خاورمیانه گفت: تغییر معادلات سیاسی در خاورمیانه و وقوع انقلاب‌های اخیر در منطقه، سبب شده دولت اوباما به اجبار تغییر سیاست دهد و با انتخاب یک رویکرد گفتمانی جایگزین که می‌توان آن را «صلح طلبی منفعت محور» نام گذاشت، سعی دارد جریان و مسیر انقلاب‌های منطقه‌ای را در جهت منافع بین‌المللی واشنگتن سوق دهد.

وی با اشاره به سفر جان کری به کشورهای منطقه افزود: سفرهای جان کری به منطقه را می‌توان به مثابه یکی از سیاست‌های شناور  آمریکا قلمداد کرد چرا که دولت آمریکا در تلاش است برای دستیابی به سیاست «صلح طلبی منفعت محور»  فعالیت کند.

صادقیان تصریح کرد: تلاش برای حل مسئله فلسطین و رژیم غاصب صهیونیستی، حل مسئله کردها در ترکیه، تلاش برای نفوذ در دولت محمد مرسی، تلاش برای بهبود روابط عراق و ترکیه، از دال‌های شناور دیگری می باشند که دولت اوباما با توسل بر آنها، قصد دارد سیاست اصلی خود را در منطقه عملی کند.

این کارشناس سیاست خارجی ادامه داد: ریشه‌یابی سیاست تازه آمریکا در منطقه، قدرت‌یابی سیاست امپریالیستی غرب و تداوم عقب ماندگی کشورهای منطقه، مهمترین خروجی تحولات خاورمیانه در چند سال آینده خواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین امر بسیار مهمی که کشورهای منطقه به خصوص ایران باید مورد توجه قرار دهند، مانع تراشی برای عملی شدن سیاست تازه دولت اوباما در منطقه است. 

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.