صندوق بین المللی پول تولید روزانه نفت ایران را ۳٫۸ میلیون بشکه در روز اعلام کرد

ایران دومین تولید کننده بزرگ نفت اوپک در نیمه نخست سال ۲۰۱۲

علی رقم تمام اخبار کذب خبرگزاریهای معاند با نظام جمهوری اسلامی که برای ناامید کردن مردم ایران منتشر می شود صندوق بین المللی پول در آخرین گزارش خود درباره چشم انداز اقتصادی جهان اعلام کرد بر اساس منابع آژانس بین المللی انرژی و محاسبات کارشناسان IMF ایران همچنان با ۳ میلیون و هشت صد هزار بشکه در روز دومین تولید کننده بزرگ نفت اوپک است.

 بولتن نیوز: به گزارش پایگاه اینترنتی رسمی صندوق بین المللی پول (آی ام اف)، ایران در نیمه نخست سال ۲۰۱۲ به طور میانگین روزانه سه میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت خام تولید کرده است.

بر پایه این گزارش، کل اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در نیمه نخست سال جاری میلادی به طور میانگین روزانه ۳۷ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه نفت خام تولید کرده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶٫۳ درصد رشد نشان می دهد.

عربستان سعودی در دوره مورد بررسی با تولید روزانه ۱۱ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه نفت خام، رتبه نخست تولید کننده نفت اوپک را به خود اختصاص داد.

پس از عربستان و ایران، عراق در ۶ ماه نخست سال جاری میلادی با تولید دو میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز به عنوان سومین تولید کننده نفت اوپک شناخته شد.

این گزارش می افزاید: تولید نفت کشورهای غیرعضو اوپک در نیمه نخست امسال با ۱٫۱ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به میانگین ۵۳ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

در میان کشورهای غیر عضو اوپک، روسیه با تولید روزانه ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه و آمریکا با تولید روزانه هشت میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه نفت، به ترتیب مقام های نخست و دوم را به خود اختصاص دادند.

بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول، کل تولید نفت خام جهان در دوره مورد بررسی به ۹۰ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳٫۲ درصد رشد نشان می دهد.

تقاضای جهانی نفت خام در نیمه نخست سال جاری با یک درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته به میانگین روزانه ۸۹ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز رسید؛ تقاضای جهانی این ماده در نیمه دوم سال گذشته میلادی روزانه ۸۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه بود.

بر پایه این برآورد، میانگین بهای نفت خام در سال جاری میلادی به ۱۰۶ دلار و ۱۵ سنت برای هر بشکه و در سال آینده میلادی به ۱۰۵ دلار و ۱۰ سنت برای هر بشکه می رسد، در حالی که در برآورد پیشین در ماه ژوئیه بهای نفت به ترتیب در سال جاری و سال آینده ۱۰۱ دلار و ۸۰ سنت و ۹۴ دلار و ۱۶ سنت برای هر بشکه پیش بینی شده بود.

به گزارش شانا، صندوق بین المللی پول پیش بینی خود را در باره بهای نفت بر پایه میانگین سه شاخص نفتی برنت دریای شمال، دبلیو تی آی و دبی ارائه می دهد.


بولتن نیوز | bultannews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.