صندوق توسعه ۵۲ میلیارد دلاری شد/ محیط زیست هم تسهیلات ریالی می‌گیرد

۱۶خردادماه،

مدیرعامل صندوق توسعه ملی گفت: از محل منابع ریالی صندوق توسعه ملی تاکنون ۵ هزار میلیارد تومان به بخش کشاورزی اختصاص داده شده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، محمدرضا فرزین در گفت‌وگو با  فارس، در مورد اضافه شدن بخش محیط زیست به استفاده کنندگان از منابع ریالی صندوق توسعه ملی، گفت: با مصوبه مجلس در سال جاری، بخش محیط زیست هم در کنار کشاورزی می‌تواند از ۱۰ درصد منابع ریالی صندوق توسعه ملی که در سال ۹۲ کسب می‌شود استفاده کند.

وی افزود: همچنین ۱۰ درصد از منابع ریالی صندوق توسعه ملی به بخش صنعت و معدن اختصاص می‌یابد، یعنی در مجموع ۲۰ درصد منابع حاصل شده صندوق توسعه ملی در سال جاری به شکل ریالی به بخش‌های صنعت، معدن، کشاورزی و محیط‌زیست پرداخت می‌شود.

 *رد ادعای یک کاندیدا/ کشاورزی ۵۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ریالی گرفت

مدیرعامل صندوق توسعه ملی در مورد اینکه گفته می‌شود از ۱۵ هزار میلیارد تومان منابع ریالی برای کشاورزی، هنوز ۹ هزار میلیارد تومان در صندوق باقی مانده است، گفت: چنین چیزی واقعیت ندارد.

 وی ادامه داد: در سال قبل باید ۱۰درصد منابع حاصل شده صندوق در سال ۹۱ به صورت ریالی به بخش کشاورزی اختصاص می‌یافت، در مجموع ۱۵ میلیارد دلار ورودی منابع صندوق توسعه ملی بود که ۱۰ درصد آن یعنی ۱٫۵ میلیارد دلار باید در مرکز مبادلات ارزی به ریال تبدیل شده و به بخش کشاورزی اختصاص پیدا می‌کرد.

فرزین افزود: در مجموع تاکنون حدود پنج هزار میلیارد تومان منابع ریالی صندوق به بخش کشاورزی اختصاص داده شده است که بیش از ۹۰ هزار پروژه کشاورزی را شامل می‌شود و این مربوط به منابع ورودی سال ۹۱ و نه کل منابع صندوق توسعه ملی است.

مدیرعامل صندوق توسعه ملی افزود: آخرین موجودی صندوق توسعه ملی که عبارت از منابع ورودی به این صندوق به شمار می‌رود بالغ بر ۵۲ میلیارد دلار است.

فرزین در مورد نرخ سود تسهیلات صندوق توسعه ملی، گفت: هیئت امناء نرخ سود تسهیلات صندوق توسعه ملی را تعیین می‌کند که در حال حاضر، این نرخ برای کشاورزی ۱۳ درصد، برای بخش صنعت ۱۶ درصد و برای پروژه‌های ارزی ۶ درصد است. این پروژه‌ها برای مناطق محروم و بخش کشاورزی و آب به صورت ارزی ۵ درصد نرخ سود دارد.

وی افزود: منابع ارزی صندوقی که باید تبدیل به ریال شود در بازار مبادله‌ای تبدیل می‌شود و هر نرخی که در مرکز مبادلات ارزی باشد مبنای تسعیر ارز قرار می‌گیرد و موقع بازگشت تسهیلات نیز، تسهیلات ارزی تبدیل نمی‌شود یعنی اگر تسهیلات به صورت ارزی پرداخت شد اقساط آن هم به صورت ارزی دریافت می‌شود و اگر به صورت ریالی پرداخت شد هنگام بازگشت به صورت ریالی دریافت می‌شود.

رئیس هیئت‌عامل صندوق توسعه ملی در مورد بخش صنعت و معدن و تسهیلات ریالی، گفت: چون در دو ماه پایانی سال ۹۱، پرداخت به پروژه‌های صنعت و معدن به شکل ریالی آغاز شد، هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان منابع ریالی به بخش صنعت و معدن پرداخت شد و در سال جاری هم از منابع ریالی باقی‌مانده سال ۹۱ و هم منابع ریالی سال ۹۲ به پروژه‌های صنعت و معدن اختصاص می‌دهیم.

 *پرداخت تسهیلات ریالی سال ۹۱ و ۹۲ به صنعت

فرزین افزود: از محل ورودی به صندوق توسعه ملی درسال جاری ۱۰ درصد تبدیل به ریال شده و در بخش صنعت و معدن به صورت ریالی پرداخت می‌شود و فکر می‌کنیم دربخش صنعت برای تأمین سرمایه در گردش بنگاه‌ها با اولویت استفاده شود و این مسئله به شبکه بانکی نیز ابلاغ شده است که ۱۰ درصد منابع ریالی صندوق با اولویت سرمایه در گردش به صنعت اختصاص پیدا کند.

مدیرعامل صندوق توسعه ملی در مورد اینکه در سال‌های قبل برای دریافت یک وام ۲۰۰ میلیون دلاری باید شرایط تحمیلی بانک جهانی و یا صندوق بین‌المللی پول را می‌پذیرفتیم، آیا صندوق توسعه ملی می‌تواند جایگزین فاینانس و تأمین مالی خارجی شود، گفت: اگر کشور ما بتواند از منابع فاینانس در طرح‌های خود استفاده کند کار بسیار خوبی است، اما اگر به سبب محدودیت فاینانس ارزی نتوانست، صندوق توسعه ملی می‌تواند جایگزین فاینانس خارجی شود اما اگر طرح‌های عمرانی بتوانند از منابع مالی خارجی هم استفاده کنند، می‌توانند از آن استفاده کنند.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.