صنعت بیمه نیازمند جراحی است

گردآوری توسط گروه بیمه ممتاز نیوز

صنعت بیمه نیازمند جراحی است | چاپ |
یکشنبه ۲۳ تیر ساعت ۱۴:۰۰

جواد سهامیان مقدم از جمله معدود اشخاصی است که پیر صنعت بیمه است؛ چه در تحصیلات و چه سابقه تدریس و مدیریت، در واقع خاک این صنعت را خورده و اکنون که در مسند ریاست بزرگترین شرکت بیمه ایران تکیه زده،

طی طریقی ۴۵ ساله داشته است، برهمین اساس است که از هر طرحی که به رشد صنعت بیمه کمک کند، حتی از سوی رقیبان خود، استقبال کرده و دیگران را نیز به استفاده از طرحهای شرکت بیمه ایران ترغیب. با این مدیر ۶۵ ساله که در کارنامه خود سابقه کارشناس فنی بیمه، رییس اداره خسارت، مدیر کلی بیمه ایران استان خراسان و منطقه شرق کشور را دارد، در خبرگزاری دانشجویان ایران به گفت‌وگو نشستیم و او از « دلایل عدم رشد متناسب بخش خصوصی صنعت بیمه، آموزش نماینده‌های فروش، راهکارهای افزایش خرید بیمه عمر و نوآوری‌های شرکت متبوعش در این صنعت » همچون پدری دلسوز سخن گفت.
صنعت بیمه نیاز به جراحی دارد
به گزارش خبرنگار ممتاز به نقل از خبرگزاری ایسنا سهامیان‌مقدم با تاکید بر این‌که صنعت بیمه نیاز به جراحی دارد، گفت: اگر در این صنعت جراحان متخصص و کارآزموده حضور داشته باشند و جایگاه بخش دولتی و خصوصی مشخص شود هم‌چنین از نیروهای انسانی کارآمد استفاده شود تحولی در کشور به وجود می‌آید.
دلایل عدم موفقیت متناسب بخش خصوصی در صنعت بیمه
مدیرعامل بیمه ایران با بیان این‌که خصوصی‌شدن صنعت بیمه الزامی بود اما دلایل عدم موفقیت آن به موضوعات مختلفی بر می‌گردد، گفت: باور من این است که بخش مهمی از ظهور بخش خصوصی در صنعت بیمه خودبیمه‌گری است چرا که یک تشکلی فکر می‌کند به سبب آنکه سرمایه‌ای در اختیار دارد بیاید و شرکت بیمه در کنار آن تاسیس کرده و نیروها و حتی مشتریان خود را بیمه کند مانند بعضی از بانک‌های خصوصی که این کار را انجام داده‌اند.
سهامیان‌مقدم گفت: درواقع بعضی از این بانک‌ها این‌گونه عمل می‌کنند که به مشتریانی وام دهند که بیمه‌شان تحت همان مجموعه باشد و با این باور فکر می‌کنند که سبب رشد صنعت بیمه می‌شوند، این درحالی است که بانک با این کار ریسک یک مجموعه را در خود نگهداری می‌کند و این کار عاقلانه‌ای نیست.
مدیر عامل بیمه ایران در ایسنا
وی یکی دیگر از دلایل عدم رشد بخش خصوصی در صنعت بیمه را نبود نیروهای متخصص و کارآمد با مهارت‌های لازم عنوان کرد و گفت: متاسفانه در این صنعت نیروی انسانی آموزش و پرورش مکفی پیدا نکرده است و اغلب شرکت‌ها از بازنشستگان بیمه ایران و دیگر شرکت‌های قدیمی به عنوان نیروهای اصلی استفاده می‌کنند، در حالی که در صنعت بیمه حرف اول را نیروی انسانی می‌زند.
مدیر عامل بیمه ایران با بیان این‌که نیازسنجی در صنعت بیمه به خوبی انجام نشده است، گفت: یکی از کارهایی که ما در بیمه ایران انجام داده‌ایم پرداخت حقوق مضاعف به بازنشستگان است که اگر این موضوع در جامعه جاری شود صنعت بیمه بسیار رشد خواهد کرد چرا که بر این اساس کارمندان بخشی از حقوق‌شان را ذخیره کرده و پس از بازنشستگی دو حقوق دریافت خواهند کرد.
وی افزود: یکی‌دیگر از مسائل صنعت بیمه نیز اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی است که بیمه ایران به سبب توانمندی فنی و نیروی انسانی و مالی توانسته این فرهنگ‌سازی را انجام دهد و بر همین اساس نیز دانشگاه علمی _ کاربردی جهت آموزش نیروی متخصص راه‌اندازی کرده است.
سهامیان‌مقدم به طرح پرداخت خسارت سیار از سال ۸۶ تاکنون اشاره کرد و گفت: یکی از نوآوری‌ها و خلاقیت‌های بیمه ایران طرح پرداخت خسارت سیار بود که خوشبختانه دیگر شرکت‌ها نیز از این طرح پیروی کردند و برای دیگران الگو شدیم.
مدیر عامل بیمه ایران گفت: اگر بخش خصوصی نیز بتواند چنین خلاقیت‌هایی را به کار بگیرد صنعت بیمه بسیار موفق خواهد شد.
وی با بیان این‌که نظر ما به عنوان یک شرکت بیمه دولتی بر آن نیست که همه سهم بازار را به دست بگیریم، گفت: ما از این‌که بخش خصوصی بتواند در این حوزه فعالیت کرده و سهم بازار و پرتفوی را افزایش دهد خوشحال می‌شویم و در واقع پشتوانه قوی برای این شرکت‌ها نیز خواهیم بود.
سهامیان‌مقدم افزود: هم‌چنین در قالب بیمه‌های اتکایی و ریسک‌هایی که شرکت‌های خصوصی بیمه می‌گیرند می‌توانیم در نگهداری و سرمایه به آنها کمک کنیم، هم‌چنین براساس اصل ۴۴ قانون اساسی به صورت جدی به دنبال آن هستیم که از توان بخش خصوصی استفاده کنیم و بخشی از کارها را برون‌سپاری کرده و به این بخش بدهیم، ضمن آنکه در حال حاضر نزدیک به ۸۰ درصد حق بیمه تولیدی ما توسط شبکه فروش در بخش خصوصی است حتی بخش خسارت‌ها را به این بخش واگذار کرده‌ایم.
وی با تاکید بر این‌که رقابتی کردن بین شرکت‌ها تنها به معنای ارائه نرخ پایین‌تر نیست، گفت: در تعیین نرخ‌ها باید شاخص‌های مختلفی را در نظر گرفت اما در کنار نرخ باید سرعت در پرداخت خسارات و رعایت حقوق مردم نیز در نظر گرفته شود.
مدیر عامل بیمه ایران تصریح کرد: براساس تمام این دلایل، بخش خصوصی صنعت بیمه نتوانسته در این سال‌های اخیر رشد خوبی داشته باشد و ضریب نفوذ بیمه ما در حد ۱٫۸ تا ۲ درصد قرار دارد، در حالی که میانگین جهانی ۷٫۵ است و کشور‌های اروپایی و آمریکایی ۱۳ تا ۱۴ درصد تولید ناخالص ملی‌شان از این صنعت تامین می‌شود. بنابراین حداقل انتظار ما رسیدن به ضریب نفوذ چهار الی پنج درصد است.
راهکارهای رشد ضریب نفوذ بیمه در کشور
وی با بیان اینکه برای رسیدن به این ضریب نفوذ باید در سه حوزه تغییر حرکت داشته باشیم، گفت: اولین تغییر باید در « اصلاح ساختار صنعت بیمه» باشد و دومی « نوع سیاست‌گذاری‌ها و وضع قوانین» است چرا که بعضی قوانین این صنعت مربوط به سال‌های پیش از انقلاب است.
سهامیان‌مقدم با تاکید بر این‌که صنعت بیمه نیاز به جراحی دارد، گفت: اگر در این صنعت جراحان متخصص و کارآزموده حضور داشته باشند و جایگاه بخش دولتی و خصوصی مشخص شود هم‌چنین از نیروهای انسانی کارآمد استفاده شود تحولی در کشور به وجود می‌آید.
مدیر عامل بیمه ایران خاطر نشان کرد: در کشور‌های توسعه یافته شاخص کلیدی پیشرفت در حوزه‌های اقتصادی « توسعه صنعت بیمه» آنهاست و هم‌چنین کشور‌هایی توسعه یافته‌اند که بنگاه‌های اقتصادی‌شان توسعه داشته باشند که یکی از راهکارهای این توسعه « وضع قوانین تسهیل‌کننده» است.
وی با بیان این‌که حاکمیت در توسعه صنعت بیمه نقش اساسی دارد، گفت: بیمه مرکزی به عنوان یک نهاد نظارتی در صنعت بیمه می‌تواند بسیار نقش مهمی ایفا کند و در واقع با راهگشایی‌هایی سبب ترغیب شرکت‌های بیمه‌ خصوصی برای فعالیت در حوزه‌ها خواهد شد.
حاکمیت بیمه از اکنون به فکر مشکلات آینده باشد
وی خاطر نشان کرد که حاکمیت صنعت بیمه باید از مدت‌ها قبل برای وضعیت فعلی این صنعت فکر می‌کرد، ضمن آنکه برای سال‌های بعد نیز باید از اکنون به فکر باشد تا بتوانند در مقابل مشکلات راهکارهای خوبی ارائه دهند، در واقع بیمه مرکزی باید از سال‌ها قبل برای تحریم‌های دو – سه سال اخیر فکر می‌کرد چرا که دشمنان قسم خورده ما هیچ‌گاه بیکار نمی‌نشینند.
نوآوری‌های بیمه ایران در صنعت بیمه کشور
سهامیان‌مقدم به طرح صیانت اقتصادی از زنان خانه‌دار که از سوی شرکت متبوعش راه‌اندازی شده اشاره کرد و گفت: براساس این طرح چنانچه خانم‌هایی طلاق گرفته باشند تا زمانیکه دوباره ازدواج نکرده‌اند برای اینکه معیشت اقتصادی آنها با مشکل مواجه نشود، می‌توانند از این بیمه نامه استفاده کنند.
سهامیان‌مقدم هم‌چنین به طرح بیمه مهریه اشاره کرد و گفت: در بعضی از خانواده‌ها بحث دادن مهریه که حق مسلم یک زن است مشکلاتی را به وجود می‌آورد و مرد نیز به سبب عدم توانایی پرداخت یک جا با مشکلات بسیاری مواجه خواهد شد بنابراین ما بیمه مهریه را مطرح کردیم تا مرد خانواده با بازپرداخت مشخصی در طی مدت ۱۰ تا ۱۵ سال از این تعهد خود به خوبی بر بیاید و این مبلغ پس از گذشت این مدت به زن داده شود.
وی گفت: از مزایای این بیمه‌نامه آن است که بدون آنکه به مرد خانواده فشاری وارد شود و یا مشکلات دیگر به وجود بیاید زن خانواده می‌داند که در چه تاریخی مهریه‌اش به دستش خواهد رسید، ضمن آنکه اگر مرد در این مدت فوت کند کل مهریه به زن داده خواهد شد و اگر نیز طلاق صورت گیرد این مهریه به او پرداخت می‌شود.
راهکارهای بیمه ایران برای ترغیب مردم به خرید بیمه عمر
مدیر عامل بیمه ایران در مورد بیمه عمر و اشخاص و عدم رشد حق پرتفوی این بیمه‌نامه در کشورمان نیز گفت: یکی از دلایل آن می‌تواند عدم وجود بازار‌یابان متخصص در فروش بیمه‌نامه عمر باشد ضمن آنکه پایین‌بودن نرخ بهره‌ آن سبب شده مردم تمایلی به خرید این بیمه‌نامه نداشته باشند.
وی افزود: بنابراین لازم است تا نرخ بهره در نظر گرفته شده برای بیمه‌های عمر و پس‌انداز حداقل یک درصد بالاتر از نرخ شورای پول و اعتبار برای تسهیلات بانکی باشد.
سهامیان‌مقدم خاطر نشان کرد که در شرکت بیمه‌ای متبوعش طرح بیمه عمر جهت خرید مسکن در حال بررسی است تا اشخاص پس از پرداخت ۱۰ الی ۱۵ ساله صاحب ملک شوند و این‌گونه ارزش پولشان حفظ شود.
وی هم‌چنین طرح بیمه عمر با ارزش صعودی را از دیگر طرح‌های شرکت بیمه ایران عنوان کرد و گفت: براساس این طرح نرخ تورم در نظر گرفته می‌شود و البته براساس آن نیز حق مابه‌التفاوت پرداخت در سال‌های بعد نیز تعیین می‌شود که اگر قرار باشد بعد از ۱۰ سال یک نفر حداقل ۱۰۰ میلیون تومان دریافت کند با در نظر گرفتن نرخ تورم این رقم تا ۵۰۰ میلیون تومان نیز افزایش یابد.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.