ضرب‌الاجل دولت برای استخدام ۵۰۰ هزار نفر در سراسر کشور

۱۸م دیماه ،

عضو هیات تطبیق مصوبات دولت از تلاش دولت برای استخدام ۴۹۰ تا ۵۰۰ هزار نفر در سراسر کشور خبر داد و گفت: طرح دولت که به نام ” مهر آفرین” مصوب شده، برای کشور بسیار خطرناک است و هیات تطبیق کلیات این مصوبه را مغایر با اصول قانون اساسی، برنامه پنجم توسعه و قانون خدمات کشوری دانست.
محمدرضا خباز با اشاره به مصوبه دولت که تحت عنوان ” مهرآفرین ” انتشار یافته است، اظهارداشت: براساس این مصوبه، دولت به مسئولان اجرایی استان و استانداران مجوز و اختیار استخدام نیرو داده است.

وی به مصوبه قبلی دولت برای استخدام ۱۵۰۰ نفر در نهاد ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: با خبر شدیم که دولت در همان تاریخ ۲۹ آذرماه که این مصوبه را پیشنهاد و به تصویب رسانده است، مصوبه دیگری که بسیار خطرناک تر از مصوبه اولی است داشته که براساس آن اختیاراتی به استانداران داده شده تا نیروهایی را استخدام کنند.

اهم صحبت‌های عضو هیات تطبیق مصوبات را در ادامه بخوانید؛

* این مصوبه هم از نظر قانونی همان ایرادات مصوبه قبلی را دارد. علاوه بر آن ایرادات قبلی، این مصوبه اختیاراتی به استانداری داده که مخل ماده ۱۷۹ قانون برنامه دربارهٔ اختیارات شورای برنامه ریزی استان است. طبق برنامه پنجم توسعه اعتبارات استانی از مرکز تقسیم نمی شود و زیر نظر شورای برنامه ریزی تقیسم می گردد اما این مصوبه با کمال تاسف مقرر کرده استانداران با استفاده از اختیاراتی در سراسر کشور نیروهایی را به تصمیم خود استخدام کنند.

* برخلاف مصوبه اول که اختیار استخدام ۱۵۰۰ نفر را به نماینده رئیس جمهور می داد، در این مصوبه عدد و رقمی ذکر نشده است اما در جلسه توجیهی که آقایان دولتی داشته اند ، تاکید کرده اند که این مصوبه با ضرب الاجل و فوری اجرایی گردد، صحبت از استخدام ۴۹۰ تا ۵۰۰ هزار نفر در سراسر کشور شده است.

*  این مصوبه با نظر استفساری شورای نگهبان که سال ۱۳۸۱ اعلام شد و در آن شورای نگهبان اعلام نظر کرد که اختیارات هیات وزیران فقط در امور اجرایی است نه موارد دیگر. این مصوبه اختیارات دولت را طبق اصل ۱۲۷ به استانداران واگذار می کند که خلاف نظر استفساری شورای نگهبان است. از طرف دیگر دولت در موضوع استخدام اختیاری ندارد که آن را به استانداران واگذار کند.

*  آنچه مسلم است این است که دولت تلاش دارد حدود ۵۰۰ هزار نفر را یعنی کسانی که در طول دو دوره ریاست جمهوری یعنی ۷ سال قبل به نوعی با دولت همکاری هایی داشته اند را استخدام کند. در این مصوبه قید شده است که اشخاصی که در هیچ جا هیچ رد پایی هم ندارند و حتی استخدام قراردادی و پیمانی هم نبوده اند امکان استخدام برایشان فراهم است.

*  این مصوبه سرتا پا ضد قانون است و به مصلحت کشور نیست و رئیس جمهور قصد دارد ۵۰۰ هزار نفر را به خیل جمعیت عائله مند و پرفرزند دولت اضافه کند در حالی که دولت نهم و دهم به وظیفه تعدیل نیرو عمل نکرد و امروز تصمیم دارد در روزهای پایانی عمر خود این تعداد را استخدام کند که برای کشور خطرناک است و این چیزی جز زمین گیر کردن دولت نیست.

/۲۹۲۲۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.