ضرر روزانه ۱/۵ میلیارد تومانی تولید تخم مرغ


ضرر روزانه ۱/۵ میلیارد تومانی تولید تخم مرغ

۱۳:۵۵ (شنبه ۲۳ اردیبهشت )
اخبار مرتبط
نسخه چاپی نسخه چاپی

یک تولیدکننده مرغ و تخم مرغ با بیان این‌که عوامل موثر درتولید این محصول طی یک سال گذشته گران شده‌اند، گفت:‌ با وجود این افزایش قیمت، این محصول در مقابل تورم مواد اولیه و تورم طبیعی موجود در اقتصاد ایران زیاد نبوده است.

حسن مهربانی‌یگانه امروز با بیان این‌که هم اکنون ۲۰ درصد مزارع پرورش مرغ گوشتی و تخم گذار غیر فعال است، افزود: سرانه مصرف مرغ در سال گذشته به حدود پنج برابر سال‌های اول پیروزی انقلاب رسیده و هم اکنون مصرف گوشت مرغ به طور قابل توجهی جایگزین گوشت قرمز شده است.

او راندمان پایین، نیاز به نقدینگی بالا، حضور واسطه‌هایی که سود را از بازار خارج می‌کنند، نوسان‌های شدید بازار و ضعف در رقابت با محصولات خارجی از لحاظ کیفیت وقیمت را مهمترین ضعف‌های کنونی صنعت مرغ و تخم مرغ دانست وافزود: در کشورهای اطراف ایران شامل عراق، روسیه و عربستان سالانه دو میلیون تن مرغ وارد می‌شود، در حالی که سهم ایران از این بازار صفر است.

به گفته مهربانی، از سال ۱۳۸۹ تا سال ۱۳۹۰ قیمت ذرت ۵۳ درصد افزایش یافته و از آنجایی که ۷۰ درصد مواد اولیه در صنعت مرغ، خوراک است، بنابراین تغییر قیمت خوراک به طور مستقیم روی محصول نهایی تاثیرگذار است.

او همچنین درباره تخم مرغ نیز گفت:‌ هم اکنون تخم مرغ در مرغداری هزار و ۷۰۰ تومان فروخته می‌شود و صاحب این محصول در هر کیلوگرم ۷۰۰ تومان ضرر می‌دهد که مجموع ضرر تولیدکنندگان تخم مرغ در کشور روزانه یک و نیم میلیارد تومان است. بخشی از این ضرر نیز به دلیل مازاد تولید است که امیدواریم با صادرات این محصول قسمتی از این ضرر جبران شود.

این تولیدکننده مرغ و تخم مرغ که در نشستی در اتاق بازرگانی ایران سخن می‌گفت، با بیان این‌که براساس اعلام بانک مرکزی نرخ تورم سال گذشته ۲۱٫۵ درصد بوده است، گفت: با احتساب این نرخ می‌توان گفت که مرغ زنده در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن ۱۱ درصد ارزان‌تر فروخته شده است، در حالی که به دلیل بروز بیماری آنفولانزای مرغی در سال گذشته، تعداد زیادی مرغ تلف شدند و افزایش قیمت مرغ هم به ۹۵درصد هم رسید.

او تاکید کرد:‌هم اکنون رشد سالانه متوسط قیمت مرغ از سال ۱۳۸۰ تا سال ۱۳۹۰ حدود ۱۱٫۳ درصد بوده است، در حالی که این رقم برای گوشت گوسفند بیش از ۲۰ درصد و برای گوشت گوساله بیش از ۱۷٫۵ درصد بوده است؛ بنابراین صنعت طیور جور صنعت پروتئینی کشور را می‌کشد.

.

.

.

.

.

..

.

.

.

ایسنا


Foodna RSS Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.