ضرغامی اشتباه مترجم رسانه ملی را پذیرفت؛ رسانه های غربی می خواستند ماجرای «جیگر» را تکرار کنند

خبرگزاری آریا- عزت الله ضرغامی در خصوص نحوه ترجمه سخنرانی مرسی گفت: در هنگام سخنرانی مرسی رئیس جمهور مصر شبکه یک نیز این مراسم را به صورت زنده پخش می کرد، که اشکالی در پخش زنده بوجود آمد بنابراین از مترجم دیگری تنها در همین شبکه برای سخنرانی مرسی استفاده شد که این مترجم در یک اشتباه لفظی بجای سوریه بحرین گفت و همین دستاویزی برای رسانه های غربی شد.
به گزارش خبرنگار آریا، عزت الله ضرغامی طی سخنانی در سیزدهمین نشست سالانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان که با شعار “مقاومت برای پیشرفت، پیشرفت در خدمت عدالت، رمز اقتدار ملت” در دانشگاه صنعتی شریف برگزار می‌شود به سخنرانی پرداخت.
وی در این باره اظهار داشت:بیشتر برنامه های اجلاس به صورت زنده از شبکه های داخلی و برون مرزی صدا و سیما پخش می شد، بنابراین سخنرانی هایی که میهمانان در اجلاس داشتند به زبان های مختلف در شبکه های برون مرزی با ترجمه خوب منعکس شد.
ضرغامی همچنین گفت: در مورد ترجمه های فارسی نیز شبکه خبر محوریت پوشش برنامه اجلاس را داشت.شبکه خبر هم برنامه های اجلاس و سخنرانی ها را به صورت زنده پوشش می داد و سخنرانی میهمانان نیز به صورت فارسی ترجمه می شد که بعضا در برخی از شبکه های رادیویی نیز همزمان پخش می شد.
ضرغامی در ادامه افزود: در هنگام سخنرانی مرسی رئیس جمهور مصر شبکه یک نیز این مراسم را به صورت زنده پخش می کرد، که اشکالی در پخش زنده بوجود آمد بنابراین از مترجم دیگری تنها در همین شبکه برای سخنرانی مرسی استفاده شد که این مترجم در یک اشتباه لفظی بجای سوریه بحرین گفت و همین دستاویزی برای رسانه های غربی شد.
او همچنین خاطرنشان ساخت: محوریت پخش برنامه های اجلاس شبکه خبر بود که هم در داخل و هم در خارج از کشور برنامه هایش پخش می شد و هیچ اشکالی در ترجمه شبکه خبر وجود نداشت.البته رسانه های غربی نیز این اشتباه مترجم که تنها در یک شبکه تلویزیونی ایران اتفاق افتاده بود، را همچون یکی از عروسک های کارتون کلاه قرمزی می خواستند دستاویز قرار دهند اما آنقدر پوشش رسانه ای ایران وسیع و عالی بود که این سوءاستفاده آنان تاثیری نداشت.
ضرغامی در این نشست سالانه همچنین در خصوص فتنه سال ۸۸ گفت: از فتنه ۸۸ نباید به راحتی عبور کرد. ما حوادث سال ۷۸ را داشتیم، اما فتنه ۸۸ بسیار پیچیده‌تر از آن بود و در واقع فتنه ۸۸ فتنه خواص بود، خواصی که به طور علنی در مقابل نظام ایستادند . فتنه ۸۸ در وهله اول آزمونی برای خواص بود، خواصی که از سران فتنه بودند و حتی خواصی که در درون نظام بودند و نظام را همراهی نکردند. باید از آنها پرسید که چرا سکوت کردند و یا دو پهلو حرف زدند.
وی با اشاره به برگزاری اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران،‌ اظهار داشت: رسانه‌های بیگانه آنقدر در مقابل این اجلاس منفعل شدند که خبر اول دنیا که مربوط به اجلاس بود، را کنار گذاشتند و به به یک شخصیت عروسکی چسبیدند و حتی در بی‌بی‌سی برای بررسی این موضوع کارشناس آوردند.
ضرغامی خطاب به دانشجویان گفت: خوشبختانه امروز بسیاری از تشکل‌های دانشجویی ما مستقل‌اندو حتی بسیج دانشجویی نیز علیرغم این که زیر نظرسازمان بسیج مستضعفین قرار دارد، اما این طور نیست که دستورات را از بالا به آنها ابلاغ کنند. امروز بیشتر از هر زمانی دیگری دانشجویان ما مستقل‌هستند و شما باید از این فرصت استفاده کنید. جریان دانشجویی بزرگترین پشتوانه یعنی حمایت‌های مقام معظم رهبری را دارد که باید از آن استفاده کند. آرزوی ما این است که نتیجه یک دهم تشویق‌ها و حمایت‌هایی که از جنبش می‌شود، را ببینیم.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.