ضرورت اعمال محدودیت از سوی وزارت کشور برای فعالیت برخی احزاب

اردیبهشت ۱۴۰۳

“حمیدرضا ترقی” در گفتگو با خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، دربارهٔ نقش و تعامل احزاب به عنوان نهادهای مدنی در عرصه بین‌الملل اظهار داشت: بخشی از نهادهای مدنی در حال تبدیل شدن به اعضای ناظر در سازمان‌ملل می باشند، لذا از این طریق می‌توانند به عنوان لابی در حمایت از مواضع جمهوری اسلامی ایران به ایفای نقش بپردازند.  
 
وی با انتقاد از عملکرد احزاب داخلی در عرصه بین‌المللی گفت: متاسفانه اقدامات زیادی در خصوص تعامل میان احزاب داخلی با نهادهای مدنی بین‌المللی تاکنون صورت نگرفته، اما در حال حاضر بستر تحقق چنین تعاملی در کشور فراهم است.  
 
این فعال سیاسی با بیان اینکه در حال حاضر برخی از NGOها به عنوان ناظران سازمان ملل انتخاب شده‌اند، گفت: حمایت از جمهوری اسلامی ایران و پشتیبانی از سیاست‌های هماهنگ‌کننده ایران در مجامع بین‌المللی از طریق احزاب امکان‌پذیر است.
 
ترقی به حمایت‌های دولت از احزاب اشاره و تصریح کرد: ارتقا و تقویت سطح دیپلماسی کشور نیازمند فعالیت‌های احزاب در عرصه بین‌المللی و حمایت‌های دولت از آن‌ها است و در حال حاضر زمینه برای حضور احزاب به عنوان نهادهای مدنی در عرصه بین‌الملل مهیا است. 
 
مسئول بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی با اشاره به بعضی شرایط عضویت احزاب داخلی در اتحادیه احزاب آسیایی(آی‌کپ) خاطرنشان کرد: داشتن فراکسیون و تعدادی نماینده در مجلس از جمله شروط عضوینت در این اتحادیه است لذا بسیاری از احزاب داخلی می‌توانند با پیگیری‌های مداوم و پیشنهاد به کمیته مرکزی اتحادیه پس از تصویب به عضویت آی‌پک در آیند. 
 
وی به تعامل احزاب داخلی با احزاب بین‌المللی در قبل اشاره و تصریح کرد: در قبل خانه احزاب به ایفای چنین نقشی می‌پرداخت که پس از مدتی برخی از احزاب با اتخاذ سیاست‌هایی خلاف اصول اسلامی و قانونی در مخالفت با نظام و دولت عمل می‌کردند و همین مسئله سبب عدم حمایت دولت و لغو پروانه برخی از آنها شد.
 
ترقی تأکید داشت: احزابی باید در عرصه بین‌الملل به فعالیت بپردازند که در جهت منافع ملی نظام و حمایت از انقلاب و آرمان‌های اسلامی گام بردارند، لذا در این صورت دولت می‌تواند از این احزاب به عنوان ابزار برای پیشبرد دیپلماسی کشور استفاده کند.  
 
این فعال سیاسی لازمه تحقق چنین مسئله‌ای را اینگونه عنوان و تصریح کرد: در عرصه بین‌المللی می‌توان به فعالیت در وزارت امورخارجه در قالب داشتن میزی مختص احزاب و در عرصه داخلی، فعالیت در وزارت کشور اشاره داشت.  
 
وی در پاسخ به اینکه برای عدم تکرار فعالیت برخی احزاب که خارج از چارچوب نظام و انقلاب به فعالیت می‌پرداختند چه باید کرد، گفت: قطعا باید از سوی وزارت کشور برای فعالیت در خانه احزاب محدودیت وجود داشته باشد و هر حزبی را نباید حزب بدانیم.
 
ترقی بیان داشت: اصلاح قانون احزاب و تعریف شاخصه‌ها، عضویت، پایگاه مردمی و اجتماعی از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.  
 
این فعال سیاسی با بیان اینکه بسیاری از احزاب باید در کشور حذف شوند، خاطرنشان کرد: فعالیت در قالب حزب فراگیر به عنوان راه‌حلی اساسی برای فعالیت احزاب موثر است و در این زمینه باید جایگاه هر کدام از احزاب و محدوده فعالیت آن‌ها مشخص شود تا براساس وزن سیاسی که در کشور دارند، با داشتن امکانات بتوانند نقش اساسی خود را در نظارت همگانی، نظارت بر قدرت، افزایش مشارکت سیاسی مردم، دیپلماسی عمومی و امر به معروف و نهی از منکر ایفا کنند. 

گفتنی است حزب موتلفه اسلامی تنها حزب داخلی است که با عضویت در اتحادیه آسیایی احزاب(آی‌پک) به فعالیت و تعامل با دیگر نهادهای مدنی در عرصه بین‌الملل می‌پردازد.

پیش از این ترقی از اعزام هیئتی از حزب موتلفه به کشور آذربایجان به نمایندگی “حسن غفوری‌فرد” در مهرماه خبر داد. (اینجا)

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.