ضرورت افزایش فعالیت‌های اجتماعی سالمندان

بهترین راه حفظ بهداشت روانی و اجتناب از افسردگی که مشخصه سنین بالا است، ادامه فعالیت‌های اجتماعی است زیرا انزوای اجتماعی و به فکر فرو رفتن، محتمل‌ترین راه ایجاد افسردگی و زوال عقل است.

به گزارش گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، دکتر محمود وکیلی، استادیار گروه پزشکی اجتماعی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به مشکلات عاطفی سالمندان و راه حل آن اظهار داشت: کم شدن حافظه، اختلال یادگیری، سخت گیری و دوست نداشتن ایجاد دگرگونی در زندگی از تغییرات روانی دوران سالخوردگی است.

دکتر محمود وکیلی ادامه داد: اختلالات عاطفی، ناشی از ناسازگاری اجتماعی است و ناتوانی در انطباق با واقعیات زندگی می‌تواند منجر به بدخُلقی، در خود فرو رفتن، افسردگی، بیزاری از زندگی و حتی خودکشی شود.

وی افزود: تجویز برخی داروهای ضد فشار خون برای کنترل فشار خون سالمندان ممکن است افسردگی آن‌ها را تشدید کند.

استادیار گروه پزشکی اجتماعی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد تصریح کرد: به علّت سالخوردگی، ایجاد کری یک مسئله رایج است و سالخوردگانی که مبتلا به سکته مغزی می‌شوندممکن است دچار اختلالات گویشی نیز بشوند و مشکل برقراری ارتباط با دیگران پیدا کنند.

وی با بیان این مطلب که بهترین راه حفظ بهداشت روانی و اجتناب از افسردگی که مشخصه سنین بالا است، ادامه فعالیت‌های اجتماعی است، عنوان کرد: انزوای اجتماعی و به فکر فرو رفتن، محتمل‌ترین راه ایجاد افسردگی و زوال عقل است.

دکتر وکیلی خاطرنشان کرد: برقراری رابطه دوستی با سایر افراد سالمند و صرف اوقات با آن‌ها اقدامی صحیح برای تضمین رضایت روانی است. افراد همچنین می‌توانند در کارهای اجتماعی و بشردوستانه، مشارکت داشته باشند که این خود می‌تواند سازنده و رضایت بخش باشد. فقدان تحریک ذهنی منجر به افسردگی و تغییر سریع وضعیت بهداشت روانی فرد می‌شود.

استادیار گروه پزشکی اجتماعی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با بیان اینکه هرقدر قوای ذهنی یک فرد بیشتر مورد استفاده قرار گیرد فرد سالم‌تر می ماند، افزود: اجتناب از تنهایی و خستگی، حائز اهمیت است و لذا سالخوردگان، باید سعی کنند فعال باقی مانده و با اعضاء خانواده، دوستان و همسایه‌ها ارتباط برقرار کنند. بسیاری از سالمندان مجبور هستند با بیشتر از یک اختلال بالینی زندگی کنند (مانند آرتروز، فشار خون بالا و دیابت) اما این امر بدان معنی نیست که فرد بایستی در رختخواب باقی بماند.

این متخصص پزشکی اجتماعی گفت: با دریافت توصیه‌های پزشکی مناسب و یک شیوه زندگی مطلوب، فرد می‌تواند زندگی سالم و فعالی داشته باشد.

وی ادامه داد: فقط ۳۵ درصد از افراد بالای ۸۵ سال از نظر فعالیت‌های روزمره دچار مشکل می‌شوند و فقط ۲۰ درصد آن‌ها خانه نشین شده و محتاج پرستاری هستند./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.