ضرورت تداوم آموزش غیرحضوری بعد از کرونا

معاونت آموزشی دانشگاه علم و صنعت با برشمردن مزایا و معایب آموزش مجازی در دوران شیوع کرونا گفت: آموزش غیرحضوری باید پس از اتمام کرونا نیز در یک شرایط خاص تداوم داشته باشد.

دکتر واحدی در گفت و گو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: پس از به وجود آمدن شرایط جدید به دلیل شیوع کرونا، حوزه آموزش وارد دنیای جدیدی شد و آموزش الکترونیکی، تولید محتوا جدید و فرآیندهای منجر به آموزش غیر حضوری به کار گرفته شدند. همچنین در این دوران دفاعیه‌ها به صورت غیرحضوری برگزار می‌شود که این مساله موجب شده از اساتید متفاوتی در این زمینه کمک گرفته شود.

وی در این رابطه ادامه داد: همه اینها نکات مثبت آموزش غیرحضوری است ولی طبیعتا این شیوه نکات منفی خاص خود را نیز دارد. به عنوان مثال، کلاس‌ها حضوری نیست و دانشجو با استاد خود ارتباط چهره به چهره برقرار نمی‌کند.

معاونت آموزشی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به برگزاری کلاس‌های عملی در این دوران افزود: در این دوران که آموزش به صورت غیرحضوری ارائه می‌شود، امکان برگزاری دروس عملی وجود ندارد و حضور در آزمایشگاه‌ها ممکن نیست.

وی از دیگر نکات منفی شیوع کرونا و تاثیر آن در حوزه آموزش را عدم برگزاری امتحانات به صورت حضوری دانست و عنوان کرد: ما در سال ۱۴۰۰، در ادامه فعالیت‌های سال گذشته قصد داریم مشکلاتی که کرونا ایجاد کرده است را به حداقل برسانیم و ارزیابی دانشجویان در امتحانات را به صورت واقعی‌تر انجام دهیم.

دکتر واحدی ادامه داد: با توجه به اینکه دانشجو و استاد چهره به چهره نمی‌شوند،‌ ما باید روش‌هایی را به اساتید پیشنهاد،‌ارائه و آموزش دهیم که بتوانند کلاس‌های تعاملی خوبی داشته باشند.

معاونت آموزشی دانشگاه علم و صنعت، تولید محتوا را از دیگر اهداف این دانشگاه در سال ۱۴۰۰ عنوان کرد و افزود: ما قصد داریم تا جایی که ممکن است تولید محتوا را به سرانجام برسانیم. علاوه بر این ما قصد داریم فرآیندهای کلی آموزش را نیز بازنگری خواهیم کرد.

وی با اشاره به دوران پسا کرونا گفت: ما باید با فرض بر اینکه کرونا تمام شده است، ‌یک برنامه‌ریزی بلند مدت داشته باشیم و برنامه‌ریزی ما این است که به استاد،‌ دانشکده و گروه اجازه دهیم یک بخشی از دروس را به صورت غیرحضوری برگزار کنند. تا این شیوه در یک سری شرایط خاص همچنان به کار گرفته شود.

وی، ‌ارائه بسیاری از فرآیندها در دوران کرونا به صورت “بدون کاغذ” را یک مزیت دانست و تاکید کرد: این فرآیندها حتی پس از اتمام کرونا هم باید تداوم داشته باشد. به عنوان مثال،‌صدور مجوز درخواست دفاع دانشجو بدون نیاز به حضور افراد و امضای الکترونیکی صورت گیرد. 

دکتر واحدی خاطرنشان کرد: حال که آموزش الکترونیکی در حال توسعه است،‌ همکاری‌های ما با سایر دانشگاه‌ها برای درس‌ها و مجموعه‌های مشترک نیز قابل انجام است. به عنوان مثال، اگر در کلاسی ما محدودیت داریم، از توانمندی دانشگاهی دیگر استفاده کنیم. بدون اینکه دانشجو با مشکل مواجه شود. 

وی با اشاره به سایر برنامه‌های آینده دانشگاه علم و صنعت عنوان کرد: پیش از این، در درس‌های مشاوره‌ای و معرفی به استاد، اگر دانشجویی فارغ‌التحصیل می‌شد، ما این افراد را تحت عنوان “معرفی به استاد” معرفی می‌کردیم ولی در حال حاضر که محتوای دروس الکترونیکی تولید شده است، دانشجو می‌تواند از این محتوا استفاده کند و هماهنگی‌های لازم را با استاد خود انجام دهد. این امر می‌تواند درس‌های مشاوره‌ای و معرفی به استاد را با کیفیت‌ مطلوب‌تری ارائه دهد.

معاونت آموزشی دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: ما از ۲ سال پیش اقدامی خاص را تحت عنوان “ارزیابی جامع آموزشی اعضای هیات علمی” پیگیری کردیم که آیین‌نامه‌ای است که تقریبا همه فعالیت‌های آموزشی را در قالب ۴۴ شاخص در ۹ برگ احصاء کرده است. ۴ برگ از این‌ها کاملا مکانیزه است و ۵ برگ دیگر به صورت دستی است. بدین ترتیب بر مبنای این‌ها اساتید  برتر آموزشی در هفته معلم انتخاب و معرفی می‌شوند. هدف ما از این کار این است که از فعالیت‌های آموزشی اساتید که پیش از این به اندازه کافی به آنها بها داده نمی‌شد،‌ قدردانی کنیم. 

دکتر واحدی در خصوص ارائه دروس عملی دانشجویان در سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: ما در نیمسال گذشته با همفکری با دانشکده‌ها برنامه‌ریزی کردیم که کلاس‌ها را به صورت ترکیبی برگزار کنیم. یعنی یک بخشی از کلاس‌ها به صورت مجازی ارائه شود و یک بخشی به صورت عملی تا دانشجو در آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها حضور پیدا کند و کارهای عملی خود را انجام دهد. 

وی در این راستا ادامه داد: با وخامت شرایط کرونایی در تهران،‌ این کلاس‌ها با محدودیت بیشتری برگزار شد ولی در سال جاری،‌ قرمز بودن وضعیت کرونا سبب شده هنوز ما کلاس‌ها را به صورت ترکیبی برگزار نکنیم و از آنجا که طبیعتا سلامت دانشجویان اولویت اول و آخر ماست،‌ ما مجبور به برگزاری کلاس‌ها به صورت کاملا مجازی شده‌ایم. 

دکتر واحدی در پایان با بیان اینکه اگر وضعیت تهران بهبود یابد،‌ ما قطعا کلاس‌ها را به صورت ترکیبی برگزار خواهیم کرد،‌ خاطرنشان کرد: یک سری از دروس مهارتی است،‌ اگر دانشجو به صورت عملی این دروس را فرانگیرد،‌ قطعا یکی سری از مفاهیم به صورت ایده‌ال منتقل نمی‌شود.بنابراین حتما، با بهبود شرایط، ما کلاس‌های عملی را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت حضوری ارائه خواهیم داد. 

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.