ضرورت تعطیلی ۱۳ روز اول سال

۸فروردین ۱۳،

 

سالهاست که مسؤلین جمهوری اسلامی تلاش می کنند از تعطیلی بخشی از نیمه اول فروردین جلوگیری کرده و به دنبال لغو یا کاهش این تعطیلات می باشند ولی حداکثر توفیقی که پیدا کرده اند نیمه دائر کردن یک سوم از ادارات حد اکثر برای پنج روز از ۱۳ روز اول فروردین است که در این یادداشت نگاهی واقع بینانه به این تجربه ناموفق مسؤلین دارم. از همین الآن به تبعات این یادداشت نیز واقفم و تأکید می کنم اگر مسؤلین می توانستند خواسته خود را عملی کنند کار بسیار خوبی بود و من هم موافق آن هستم. تمام بحث این است که نه تنها نتوانستیم تعطیلات را لغو کنیم بلکه عملا بصورت غیر رسمی آن را پذیرفته و هم چوب را خورده ایم و هم پیاز را.

   واقعیت وضعیّت موجود

   اگر نگاه واقع بینانه به ۱۳ روز اول سال بیافکنیم پی خواهیم برد که ۸ روز آن که عبارت است از ۴ روز اول فروردین، ۲ روز دوازدهم و سیزدهم فروردین و حداقل ۲ روز یک پنجشنبه و جمعه کلیه ادارات تعطیل رسمی می باشند.

   بعضی از ادارات از قبیل وزارت آموزش و پرورش و مدارس کلیه مقاطع ، کلیه دانشگاهها و واحدهای آموزش عالی، مجلس شورای اسلامی، بعضی کارخانجات مثل خودرو سازی ها  و…تا چهاردهم یا پانزدهم تعطیل رسمی می باشند و هیچ کس متعرض آنان نیست.

   پرچم سایر ادارت نیز نیمه افراشته است، به طور مثال بعضی دادگاه ها برای ۵ روز غیر تعطیلی وقت رسیدگی تعیین نمی کنند، مرخصی بعضی از کارمندان ادارت سبب پاسخگو نبودن ادارات به مراجعین می شوند و عملا ارباب رجوع را به بعد از ۱۴ فروردین ارجاع می دهند.

   زیان های وضعیّت موجود

با جرأت می توان ادعا کرد که کمتر از ۳۰ درصد ادارات فعالیت روزهای عادی خود را دارند و ۷۰٪ بقیه یا تعطیلند یا غیر فعال، ولی هزینه های ایّام دایری از قبیل آب برق ، گاز و…  برقرار است.

   از طرف دیگر استفاده  کارمندان از تعطیلی ایام عید بصورت ناقص انجام شده و استفاده مطلوب از آن نمی شود زیرا یا همراه با مرخصی است و یا تنها ایام تعطیل را به مسافرت می روند و بقیه ایام را در اداره بسر می برند و چون بعضی کارمندان در مرخصی می باشند ،عملا  به تنهائی نمی توانند امور اداری را پیش ببرند و به ناچار تنها به دید و بازدید همدیگر می پردازند.

   با این وصف هم تعطیلی کارمندان خراب می گردد و هم مشکل ارباب رجوع حل نمی شود و هم هزینه دائر بودن ادارات بر بیت المال تحمیل می گردد و اینجاست که هم چوب را میخوریم هم پیاز را .

   پیشنهاد منطقی و واقع بینانه

   توجه کنید که تمام بحث برای تعطیلی حداکثر ۵ روز است چون بقیه ۱۳ روز تعطیل است، به نظر می رسد اگر با شجاعت کل ۱۳ روز را تعطیل کنیم و ۵ یا ۶ روز از سایر تعطیلات را لغو کنیم کار صحیحی خواهد بود و هم مردم به کارشان خواهند پرداخت و امید به دائر بودن ادارات بعد از عید نخواهند داشت و هم کارمندان یک استراحت کامل خواهند کرد تا با نشاط و طراوت بیشتری پس از تعطیلات به انجام وظیفه بپردازند و اگر دائر بودن  ادارت خاصی مثل مراکز درمانی یا انتظامی و… ضرورت داشته باشد تصمیم مناسب در مورد آنان اتخاذ خواهد شد.

   برای جای گزینی ۵ روز تعطیل هم با استفاده از نظر کارشناسان می توان آنرا مشخص کرد و اگر با دشواری همراه و یا مشکل باشد می توان تعطیلی چند پنجشنبه از ماههای اول سال را لغو کرد تا عملا نه تنها تعطیلات افزایش نیافته بلکه کاهش یابد و زیانی به اقتصاد کشور وارد نشود.

   البته کار مطلوب و کامل این است که تصمیم کلی و هم جانبه در مورد تعطیلات گرفته شود تا استفاده بهینه از آن صورت گیرد تا نه سیخ بسوزد و نه کباب.

 والسلام.


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.