ضرورت توسعه اقدامات تامینی دستگاه قضا برای مقابله با معتادان

۱۴م دیماه ،

یک وکیل دادگستری گفت: دستگاه قضا می‌بایست با توسعه اقدامات تامینی که در قانون مجازات اسلامی نیز پیش بینی شده است، آمار اعتیاد در سطح جامعه را کاهش دهد.

“محمد جواد نعناکار” در گفتگو با خبرنگار حقوقی، قضایی باشگاه خبرنگاران دربارهٔ راهکارهای حقوقی پیشگیری از افزایش “اعتیاد” در جامعه اظهار داشت: وجود مشکلات اقتصادی عاملی مهم در گسترش اعتیاد به ویژه در بین جوانان است، به صورتیکه بیکاری و عدم اشتغال به کارهای مفید سبب می‌شود تا بعضی اشخاص به معضل اعتیاد روی بیاورند.
 
وی با بیان این مطلب که اعتیاد از مواد مخدر فراتر رفته و شامل موارد دیگر نیز می‌شود، تصریح کرد:‌ اعتیاد به مصرف مشروبات الکلی، بازی‌های رایانه‌ای و اتلاف وقت در فضای مجازی اینترنت نیز مواردی از اعتیاد است که می‌بایست به صورت موسع به آن پرداخته شود.
 
نعناکار با اشاره به راهکارهای حقوقی برای پیشگیری از این معضل افزود: علاوه بر مجازات‌هایی که برای مجرمان در قانون پیش بینی شده، آموزش حقوقی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.
 
وی ادامه داد:‌ آموزش حقوقی به خانواده‌ها و مراکز آموزشی باید آغاز شود  تا نوعی بهداشت حقوقی در میان دانش آموزان به ویژه در مقطع دبیرستان نهادینه شود.
 
این وکیل دادگستری با اشاره به ضرورت آشنایی جوانان با مجازات اعتیاد گفت: دانش آموزان مقطع دبیرستان می‌بایست با انواع مواد مخدر،‌ آثار سو ء روحی و جسمی و مجازات آن آشنا شوند چرا که عدم آگاهی از مجازات به ویژه در مناطق محروم و دور افتاده عاملی در جهت سوق پیدا کردنبه این جرم است.
 
نعناکار با اشاره به نقش دستگاه قضا در این امر خطیر اظهار داشت: دستگاه قضا می‌تواند با همکاری کارشناسان صاحب نظر و پیشتهاد لوایحی اقدام به اصلاح و بازنگری قوانین کند، چرا که امکان استفاده از قوانین به روز و عالمانه تر وجود دارد.
 
این وکیل دادگستری در پایان خاطر نشان کرد: دستگاه قضا می‌بایست با توسعه اقدامات تامینی که در قانون مجازات اسلامی نیز پیش بینی شده است، آمار اعتیاد در سطح جامعه را کاهش دهد.
 
گفتنی اس؛ محمدصادق فتح‌اللهی، مدیر کل تشکل‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر پیش از این اعلام کرده بود: ستاد مبارزه با مواد مخدر در نظر دارد به کمپ‌هایی که کار درمان اعتیاد را انجام‌ می‌دهند کمک کند اما متأسفانه باید گفت مهمترین مشکل این است که بخش اعظمی از این کمپ‌ها و مراکز درمانی به سبب اصول سختگیرانه پروتکل درمانی مصوب نمی‌توانند مجوز بگیرند.
 
انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.