ضرورت حذف دخالت خارجی اصل مهم توسعه در اورآسیاست

۰۱م اسفند ،

رئیس موسسه مطالعات ایران و اورآسیا با بیان اینکه حذف دخالت خارجی اصل مهم و ضروری در توسعه اورآسیاست گفت: مفهوم سازی، نهاد سازی و خروج نظامیان آمریکا و غرب از منطقه اصل مهم و ضروری توسعه در حوزه اورآسیاست.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران “مهدی سنایی” رئیس موسسه مطالعات ایران و اورآسیا در همایش ایران و همکاری‌های منطقه در اورآسیا که ظهر امروز خاتمه یافت، اظهار داشت: امروزه اورآسیا یکی از مباحث حائز اهمیت در منطقه بوده که این مهم باید از جهت موقعیت جغرافیایی، محتوایی، تمدن ، امنیتی و سیاسی مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: مفهوم سازی یکی از گام‌های مهم و اساسی در حوزه اورآسیا به شمار می‌رود.

سنایی با اشاره بر ایجاد یک نهاد فراگیر در منطقه تصریح کرد: عدم نهادسازی و نبود یک نهاد فراگیر منطقه‌ای سبب آسیب‌های بی‌شماری در این حوزه خواهد شد.

وی افزود: در حالی که نهادهای بین‌المللی مختلفی در اورآسیا هم چون سازمان اکو و سازمان شانگ‌های به فعالیتهای مستمر خود ادامه می‌دهد اما وجود دیگر نهادهای فراگیر در این زمینه یک ضرورت محسوب می‌شود.

سنایی به نقش منفی مداخلات نیروهای نظامی خارجی در منطقه اورآسیا اشاره کرده و اظهار داشت: مداخلات نظامی غرب در اورآسیا که سبب آسیب‌های شدیدی در این منطقه شده و همگان بر آن اتفاق نظر دارند باید هر چه سریعتر خاتمه یابد.

وی تصریح کرد: از عوامل مهم در ایجاد همگرایی میان کشورهای منطقه عبور خط لوله گاز، گسترش همکاری‌های عظیم در حوزه انرژی و ارتباطات است که وجود نیروهای خارجی مانع از آن می‌شود.

سنایی با بیان اینکه تعداد زنان کشته شدن در حملات نظامی افغانستان با ۲۰ درصد افزایش در سال ۲۰۱۲ روبه رو بوده است، افزود: این آمار بیانگر تداوم تهدیدها در منطقه بوده که تنها با همکاری فراگیر کشورهای منطقه حل خواهد شد.

رئیس موسسه مطالعات ایران و اورآسیا در پایان یادآور شد: راه حل نظامی هیچ‌گاه به حل مسائل منطقه کمک نکرده و تنها راه حل آن همگرایی کشورهای منطقه است که با یافتن نقشه مسیری برای ایجاد ثبات و توسعه در منطقه محقق خواهد شد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.