ضرورت رعایت رژیم غذایی با اصول کفایت، تعادل و تنوع مواد غذایی

۰۸م آذر ،

در رژیم‌های غذایی باید اصول کفایت، تعادل و تنوع مواد غذایی رعایت شود.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت:‌ رژیم‌های غذایی دو نوع خاص دارند. نوع اول مخصوص بیماری‌هایی چون دیابت بیماری‌ قلبی و بیماری‌های مشابه است که با نظر پزشک تجویز می‌شود و نوع دوم نیز برای تناسب اندام و چاق یا لاغر شدن است.

دکتر مجید کاراندیش افزود: برخی اشخاص برای تناسب اندام از رژیم‌های غذایی استفاده می‌کنند که توسط رسانه‌ها، ماهواره‌، اینترنت و روزنامه تبلیغ می‌شوند و ممکن است این رژیم‌ها مناسب نباشند.

وی تصریح کرد: یک رژیم غذایی باید شامل سه اصل کفایت، تعادل و تنوع باشد در حالی که بسیاری از رژیم‌های تبلیغی چنین اصولی را رعایت نکرده و سریع می‌خواهند وزن را کاهش یا افزایش دهند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: برخی اشخاص همراه با غذا از داروهایی نیز استفاده می‌کنند که هر یک از این موارد، یک اصل از اصول رژیم را بر هم می‌زند.

دکتر کاراندیش گفت: ‌برخی اشخاص نیز از رژیم‌های گیاهی استفاده می‌کنند. این نوع رژیم‌ها انواع مختلفی دارند. در نوع اول هیچ گونه مواد جانوری استفاده نمی‌شود. گروه دوم علاوه بر مواد گیاهی، لبنیات نیز استفاده می‌کنند و گروه سوم تنها گوشت را استفاده نمی‌کنند ولی از همه موارد دیگر مثل لبنیات و تخم‌مرغ استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: در میان این رژیم‌ها، گروه سوم از همه صحیح‌تر است که البته باید برای تامین مواد پروتئینی، غلات و حبوبات را همزمان استفاده کنند. هر یک از این مواد برخی اسیدهای آمینه را کم دارد که با وجود یکدیگر جبران می‌شود.

کاراندیش عنوان کرد: با این وجود باز هم کمبود ویتامین B12 و فقر آهن در این اشخاص دیده می شود زیرا این مواد تنها با مواد غذایی جانوری تامین می‌شود و در مواد گیاهی وجود ندارند. امگا ۳ نیز تنها در مواد جانوری وجود دارد./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.