ضرورت ساماندهی واسطه گری در بازار کشاورزی

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

یک اقتصاددان با بیان اینکه واسطه گری و دلالی در هدایت شبکه توزیع، پدیده مطلوب اقتصادی و بازرگانی محسوب می شود ، گفت : متاسفانه این حرفه در اقتصاد کشاورزی ، هویت منفی و ضد اقتصادی پیدا کرده است و نقش منفی دارد.

به گزارش ممتاز به نقل از گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران ،حامد رفیعی تصریح کرد : این دلال ها نقش کاذب پیدا کرده اند و به جای اینکه از بازار تاثیر بگیرند همواره بر بازار تاثیر می گذارند و روند نوسانی و افزایش  قیمت ها را هدایت می کنند.

وی افزود : متاسفانه این گروه از دلال ها در توزیع نهاده های تولیدی کشاورزی و واردات نهاده ها نیز نقش منفی ، انحصاری و تورم ساز دارند.

رفیعی گفت : این دلال ها و واسطه ها ، بخش رها شده و خودمختار می باشند و هیچ تشکل و صنف یا مقررات و ضوابط قانونی هم ندارند.

این اقتصاددان با بیان اینکه این دلال ها  قیمت محصولات کشاورزی به ویژه میوه ها را گاهی تا ۴ برابر خرید از تولید کننده عرضه می کنند، خواستار حمایت  دولت و به ویژه وزارت جهاد کشاورزی از ساماندهی این حوزه شد.       

رفیعی گفت : توسعه بورس کالا و محصولات کشاورزی که تاکنون در حد شعار مانده ، بستر خوبی برای ساماندهی توزیع محصولات کشاورزی و میوه هاست.  

وی افزود : توسعه تعاونی های کشاورزی هم می تواند به این روند کمک کند و زیرساخت ها را داریم و باید ارتباط خوبی میان انها ایجاد شود.  

رفیعی اظهار داشت : برنامه ریزی دقیق و علمی ، تولید بازار محور و ساماندهی تولید و توزیع کشاورزی ضروری است.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.