ضرورت طرح شکایت ایران از ورود پهپاد آمریکایی/ مدعیان حقوق بشر باز هم قوانین را نقض کردند

۱۵ام بهمن ،

یک وکیل دادگستری گفت: مسئولان حقوقی کشور باید شکایت خود را نسبت به نقض حریم هوایی ایران توسط پهپادهای جاسوسی آمریکا در دادگاه‌های بین‌المللی مطرح کنند.

“محمد جعفر نعناکار” درگفتگو با خبرنگار حقوقی قضائیممتازنیوز، در واکنش به نقض آشکار حقوق بین‌الملل توسط آمریکا به سبب تجاوز پهپادهای جاسوسی این کشور به حریم هوائی ایران، گفت: هنگامی که هواپیمای جاسوسی به حریم هوائی یک کشور تجاوز می‌کند آن کشور حق مصادره، انهدم یا استفاده از آن هواپیما را دارد.

وی با بیان اینکه به لحاظ حقوق بین‌الملل، مصادره یا منهدم کردن هواپیمای جاسوسی عملی مذموم شمرده نمی‌شود، اظهار داشت: ایران حق دفاع مشروع از قلمرو هوائی خود را دارد تا آنجائیکه با استفاده از تجهیزات نظامی خود می‌تواند هواپیمای جاسوسی را سرنگون یا از آن استفاده علمی کند.

نعناکار ادامه داد: نقض حریم هوائی یک کشور با بند ۴ و۷ ماده ۲ و ماده ۳۹ منشور سازمان ملل در تضاد است .

وی با بیان اینکه ایران می‌تواند این موضوع را از طریق شورای امنیت یا دیوان بین‌المللی دادگستری پیگیری کند گفت: از آنجائیکه آمریکا حق وتو در شورا دارد، روند رسیدگی از طریق شورای امنیت موفقیت‌آمیز نخواهد شد.

نعناکار با اشاره به تأثیر دیوان بین‌المللی لاهه در رسیدگی به این امر، تصریح کرد: نقض حریم هوائی طبق کنوانسیون شیکاگو مجاز نیست لذا می‌بایست تراضی طرفین برقرار شود که بعید به نظر می‌رسد ایران با کشوری مانند آمریکا که ناقض حقوق بین‌الملل است به توافق برسد.

وی تصریح کرد: آمریکا به عنوان یک کشور مدعی دفاع از حقوق بشر باز هم قوانین بین‌المللی را نقض کرد.
 
این حقوقدان در پایان خاطرنشان کرد: مسئولان حقوقی کشور باید شکایت خود را نسبت به نقض حریم هوایی ایران توسط پهپادهای جاسوسی آمریکا در دادگاه‌های بین‌المللی مطرح کنند.

گفتنی است؛ معاون حقوقی و پارلمانی سپاه پاسداران از جمع‌آوری مدارک مستدل توسط این نهاد و در اختیار گذاشتن این مدارک به وزارت‌ امور خارجه و ریاست‌جمهوری خبر داد و تصریح کرد: از نظر اصول روابط بین‌الملل، ورود هرگونه هواپیمای جاسوسی به محدوده کشورها ممنوع است.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.