ضرورت مراجعه مردان بالای ۵۰ سال به جراح کلیه و مجاری ادرار

توصیه می شود که آقایان بعد از سن ۵۰ سالگی هر ۶ماه ویا حداکثر سالی یکبار به جراح کلیه ومجاری ادرار مراجعه کنند.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، متخصص کلیه ومجاری ادراری و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: سرطان پروستات در ابتدا علائم ادراری ندارد لذا توصیه می شود که آقایان بعد از سن ۵۰ سالگی هر ۶ماه ویا حداکثر سالی یکبار به جراح کلیه ومجاری ادرار مراجعه کنند.

دکتر سید محسن حسامی افزود: معاینه پروستات از طریق مقعد و آزمایش خون  جهت اندازه گیری آنتی ژن اختصاصی پروستات، PSAسرطان در مراحل اولیه که قابل درمان است، شناسایی می شود.

این پزشک جراح گفت: بدیهی است  که عدم مراجعه به موقع و رشد سرطان به تدریج علائم ادراری مانند بزرگی خوش خیم پروستات را دارد و باعث ریشه زدن (متاستاز) ابتدا به مهره های کمر و سپس اعضاء دیگر می شود.به گفته وی در این حالت کنترل سرطان امکان پذیر نخواهد بود.

این متخصص کلیه ومجاری ادراری گفت: علت سرطان پروستات دقیقا معلوم نیست و میزان آن در آمریکا و کشورهای اروپایی بیشتر از سایر نقاط است.

وی با اشاره به اینکه  مصرف غذاهای چرب و گوشت قرمز و زمینه های ارثی (ژنتیکی) در ایجاد آن نقش اساسی دارند، اظهارداشت : در ژاپن به علت مصرف غذاهای کم چرب و دریایی و سبزیجات کمترین آمار سرطان گزارش شده است.

دکتر حسامی ادامه داد: سروکارداشتن با آلودگی های صنعتی و مواد شیمیایی، مواد به کار رفته در لاستیک سازی و کادمیوم که در باطری سازی مصرف دارند شانس ابتلا به سرطان را افزایش می دهند.

وی در خصوص الگوهای غربالگری سرطان پروستات گفت: معاینه غده پروستات از طریق مقعد  Digita RectalExamیا DRE از الگوهای غربالگری سرطان پروستات است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی فسا بیان کرد: وجود سطح خشن و نامنظم بافت از علائم هشدار دهنده سرطان پروستات محسوب می شوند.

دکتر حسامی گفت: تومورهای سرطانی آنتی ژن مشخصی را تولید می کنند که از طریق آزمایش خون اندازه گیری می شود.

وی با اشاره به اینکه این آنتی ژن PSA نام دارد، اظهارداشت: تشخیص سریع سرطان پروستات با اندازه گیری انتی ژن اختصاصی آن از آزمایش های غربالگری این بیماری است.

این جراح کلیه افزود: در بیمارانی که مبتلا به سرطان پروستات هستند مقدار این آنتی ژن در سطح بالاتری از حد قابل قبول (معمولا بیشتراز عدد۴) است.

به گفته وی تنها سطح PSA در آزمایش خون فرد نمایانگر ابتلا به سرطان پروستات نیست.

دکتر حسامی گفت: در برخی از موارد عفونت یا بزرگی خوش خیم پروستات می تواند سبب افزایش میزان PSA در خون شود.

وی بیان کرد: ترکیب معاینه پروستات از طریق مقعد توام با آزمایش تعیین سطح PSA خون روش دقیق تری برای تشخیص سرطان پروستات است.

این پزشک جراح اظهارداشت: برای اطمینان بیشتر در مراحل بعدی نمونه برداری از پروستات انجام می شود.

این متخصص کلیه ومجاری ادراری در بیان درمان جراحی سرطان پروستات اظهار داشت: چنانچه سرطان محدود به بافت پروستات باشد و از کپسول اطراف آن خارج نشده باشد با برداشتن پروستات به طور کامل (رادیکال پروستاتکتومی) بیماری درمان می شود.

وی در خصوص درمان دارویی گفت: در مواردی خاص  سرطان پروستات با حذف هورمون مردانه (تستوسترون) با مصرف داروهای تزریقی و خوراکی کنترل می شود.

 این پزشک جراح اضافه کرد: در مواردی خاص نیز سرطان پروستات با تابیدن اشعه ایکس به بافت پروستات و لگن کنترل و یا درمان می شود.

دکتر حسامی گفت: در نهایت با مراجعه به موقع آقایان بعداز سن ۵۰ سالگی و تشخیص به موقع، سرطان پروستات قابل درمان است./ع۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.