ضرورت مصرف وعده های غذایی منظم برای بیمار دیابتی

بیمار دیابتی که داروی پایین آورنده قندخون یا انسولین استفاده می کند باید وعده های غذایی اش کامل و منظم باشد.

به گزارش گروه علمی،‌پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا،  شهبازیان، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی چندی شاپور اهواز گفت: عدم استفاده از غذاهای پرچرب و سرخ کردنی می تواند به درمان و جلوگیری از پیشرفت بیماری دیابت کمک کند.

رئیس مرکز تحقیقات دیابت استان خوزستان در ادامه گفت: حذف وعده های غذایی و حتی میان وعده ها و یا نامنظم بودن آنها خطرناک است و در بسیاری از مواقع عامل افت قند خون می باشند زیرا اصولا این نوبت های غذایی برای جلوگیری از افت قند خون این بیماران تجویز می شود، حتی توصیه می شود در روزهایی که این بیماران ورزش و یا فعالیت سنگین انجام می دهند باید غذا و میان وعده های خود را افزایش دهند تا جلوی افت قند خون گرفته شود.

وی افزود: جهت جلوگیری از افت قند خون این بیماران غذای خود را باید قبل از انجام ورزشهای سنگین و یا متوسط( ورزش به مدت ۲ ساعت یا بیشتر) مصرف کنند و یا اگر دارو یا انسولین استفاده می کنند باید میزان آن را کاهش دهند تا دچار افت قند خون نشوند. این بدترین اشتباه است که یک بیمار به خاطر بالا بودن قند خونش حتی یک وعده غذایی خود را حذف کند.

 شهبازیان به مهمترین علائمی که در هنگام افت قند خون پدید می آیند اشاره کرد و گفت: معمولا بیمار در ابتدا دچار تعریق، تپش قلب، لرزش در اندامها شده و احساس گرسنگی می کند که این علائم به صورت حاد و حملات تند شروع می شوند و آهسته آهسته شدت می یابند و اگر بیمار در همان لحظه مصرف مواد غذایی و شیرین را شروع نکند مشکلات دیگری مانند سرگیجه و تاری دید بوجود می آید زیرا گلوکز و قند به مغز نمی رسد درنتیجه مغز نمی تواند فعالیت های عادی خود را انجام دهد.

وی افزود: رسیدن قند خون به زیر ۴۵ باعث اختلال در عملکرد مغز شده و در نتیجه منجر به اختلال در دید و هوشیاری، سرگیجه، تشنج و در ادامه کاهش شدید هوشیاری و در نهایت رفتن بیمار به کما خواهد شد.اما اگر بیمار در همان لحظات ابتدایی با مشاهده اولین علائم آنها را مهم دانسته و مصرف مواد غذایی شیرین و قندی را در دستور کار خود قرار دهد این علائم پیشرفت نخواهد کرد.

 عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان این مطلب که اشتباه اکثر بیماران این است که با مشاهده این علائم مصرف مواد غذایی شیرین را به وقت دیگری موکول می کنند گفت: این کار بسیار خطرناک است زیرا بعد از بروز این علائم بیمار فرصت زیادی ندارد و قند خون به سرعت کاهش یافته و عوارض حاد بیشتری بوجود خواهد آمد.

 وی در پایان توصیه کرد: این بیماران همیشه چند دانه شکلات یا قند، خرما و یا میوه شیرین مانند یک عدد سیب یا پرتقال همراه داشته باشند که در لحظه مورد نیاز بلافاصله مصرف کنند. انتظار این است که در مدت ۵ دقیقه حال این بیماران خوب شود ولی اگر چنین نشد هر ۵ دقیقه یکبار این کار را تا بهبودی کامل تکرار کنند./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.