ضریح امام حسین(ع) فردا به تهران می‌رسد + تصویر

۰۶م آذر ،

ضریح تازه حضرت سیدالشهدا(ع) که به زودی راهی کربلا خواهد شد، فردا به تهران می‌رسد تا به مدت دو روز توقف کوتاهی در میدان امام حسین(ع) داشته باشد.

به گزارش خبرنگار هنرآنلاین، ضریح تازه حضرت سیدالشهدا(ع) که بعد از چهارده قرن افتخار ساخت آن نصیب ایرانیان گردیده بعداز شش سال کار و تلاش هنرمندان متعهد و از محل نذورات و هدایای مردمی به همت هیئت امنای ساخت ضریح بعنوان یک اثر ارزشمند و اقدام شگرف ستاد بازسازی عتبات عالیات با حضور حجت الاسلام محمدی گلپایگانی؛ رئیس دفتر محترم مقام معظم رهبری، دکتر لاریجانی رئیس محترم مجلس و دیگر مسئولین کشوری و لشکری در تاریخ ۶ آبان سال جاری در شهر قم پرده برداری شد.

ضریح بعد از دو هفته که در معرض دید علاقه مندان در شهر قم قرار گرفت باز و قطعاتی که دارای حساسیت و ظرافت خاصی بود و امکان انتقال آن از طریق زمینی وجود نداشت و نیز به دلایل امنیتی بسته بندی و چندروز قبل به شهر مقدس نجف و سپس به کربلا منتقل گردید و بدنه اصلی شامل دیواره‎‏ها و پنجره‏‎ها و غیره که معمولا در هنگام زیارت در دسترس زائرین قرار می‎گیرد با برنامه‌ریزی ذیل به کربلای معلی منتقل خواهد شد.

فردا روز ۱۱محرم برابر ۶ آذرماه ضریح به سمت تهران حرکت داده خواهد شد و بعداز توقف کوتاهی در مرقد حضرت امام وارد تهران و ضریح حرم امام حسین (ع) فردا و پس‌فردا در میدان امام حسین (ع) تهران قرار خواهد داشت تا امکان زیارت برای مشتاقان فراهم شود.

ضریح حرم امام حسین (ع) حدود ۱۰ روز در خاک ایران خواهد بود و سپس از طریق مرز شلمچه به عراق منتقل می‌شود.

به منظور جلوگیری از اشخاص سودجو و بهانه جویی دشمنان اسلام در داخل و خارج در مسیر و در هنگام توقف ضریح هیچ وجه پولی تحت عنوان نذورات و هدایا از مردم دریافت نخواهد شد و کسانی که تمایل به کمک به تکمیل پروژه های ستاد بازسازی در عتبات را دارند می توانند کمک های خود را تنها از طریق بانک و با شماره حساب هایی که در مسیر انتقال و محل توقف ضریح اعلام خواهد شد به حساب ستاد بازسازی عتبات واریز کنند.

حکایت ساخت ضریحی که شش سال طول کشید

ضریح امام حسین (ع) از اخرین کارهای پر عظمت و زیبای استاد محمود فرشچیان است که شش سال به طول انجامید و طراحی آن نیز توسط استاد فرشچیان انجام شد. این ضریح قرار است جایگزین ضریح فعلی حرم امام حسین(ع) شود.

در ساخت ضریح تازه که مساحت پلان آن ۲۲٫۸۶متر مربع است، حدود ۴٫۵ تن نقره خالص، حدود ۱۲۰ کیلوگرم طلای خالص، ۶۰۰ کیلوگرم مس و حدود ۴۰۰ کیلوگرم استیل و مقداری فلزات دیگر برای اتصالات ضریح به کار رفته است. وزن چوب های به کاررفته در ضریح مظهر حدود ۵٫۵ تن است. این چوبها طبق شناسنامه روی آنها در سال ۲۰۰۳ از درخت ساج و جنگلهای کشور میانمار درجنوب آسیا تامین شده است. چوبی که بالاترین طول عمر و مقاومت را داراست. ضریح تازه در ابعاد ۵٫۰۴ در ۷٫۳۴ و با ارتفاع: ۴٫۴۹متر ساخته شده و ۲۰ پنجره هم دارد.

غیر از استاد محمود فرشچیان که طراحی ضریح به عهده اش بوده، اشخاص بسیاری نیز در کارگاه ساخت این ضریح مقدس فعالیت کرده اند.

استاد مصطفی خدادادزاده نیز قلم‌زنی اثر را انجام داده و خطاطی مفاهیم ضریح شامل سوره کریمه قرآن، احادیث حول محور سیدالشهدا(ع)، اشعار، اسماء جلاله و نام‌های مبارک معصومین(ع) و … بر عهده استاد سید محمد حسینی موحد، از خطاطان بنام جهان اسلام بوده.کسی که تقریبا در تمام حرم های مطهر از جمله حرم مطهر امام رضا(ع) در مشهد و بارگاه امیرالمومنین(ع) در نجف، یادگاری از خط زیبایش را به جا گذاشته است.

اما چرا برخلاف ضریح و مرقد امامان دیگر، ضریح مرقد مطهر سیدالشهدا(ع) شش گوشه ساخته شده است؟

در این باره روایت های گوناگونی وجود دارد. اما مجموع این روایت ها و آن چه نزدیک تر به منطق به نظر می رسد، آن چیزی است که شیخ مفید(ره) در کتاب «الارشادات» آورده است. او در بخشی از این کتاب نام ۱۷ نفر از شهدای بنی هاشم در روزعاشورا را ذکر کرده و نوشته است: «آنان پایین پای آن حضرت در یک قبر (گودی بزرگ) دفن شدند و هیچ اثری از قبر آنان نیست و فقط زائران با اشاره به زمین در طرف پای امام ـ علیه السّلام ـ آنان را زیارت می‌کنند و علی بن الحسین ـ علیهم السّلام ـ (علی اکبر) از جمله آنان است.برخی گفته‌اند: محل دفن علی اکبر نسبت به قبر امام حسین ـ علیه السّلام ـ نزدیک‌ترین محل است.»

به نظر می رسد گوشه های اضافی ضریح مطهر امام حسین(ع) محل دفن پسر بزرگ ایشان یعنی حضرت علی اکبر(ع) باشد و محل دفن نوزاد شش ماهه اباعبدالله الحسین(ع) یعنی علی اصغر(ع) نیز روی سینه پیکر مطهر امام حسین(ع) باشد.

انتهای پیام/۳۱


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.