ضیافت بان کی مون برای احمدی‌نژاد، مرسی و اوباما

ایران > سیاست‌خارجی– گروه سیاسی:
بان‌کی‌مون دبیر‌کل سازمان ملل متحد تصمیم گرفته است در حاشیه اجلاس عمومی آینده سازمان ملل ضیافت ناهاری ترتیب دهد که به نوشته واشنگتن تایمز رئیس‌جمهور ایران، مصر و آمریکا میهمانان ویژه این اجلاس هستند.

این خبر را دیروز خبرگزاری فارس ابتدا به نقل از واشنگتن تایمز و با تیتر ضیافت اختصاصی بان‌کی‌مون برای احمدی‌نژاد و مرسی منتشر کرد. بعد از آن خبرگزاری‌های دیگر متن کامل گزارش واشنگتن تایمز را منتشر کردند که گفته می‌شد بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل از اوباما دعوت کرده است در ضیافت ناهار رسمی در تاریخ ۲۵سپتامبر در روز گشایش مجمع عمومی به محمد مرسی رئیس‌جمهور مصر و محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور ایران بپیوندد.

با وجود این محمدرضا فرقانی مدیرکل امور بین‌الملل دفتر رئیس‌جمهور انتشار خبری از سوی روزنامه واشنگتن تایمز درباره برگزاری ضیافت رئیس‌جمهور مصر و آقای احمدی‌نژاد و دعوت اوباما به این جلسه را خبرسازی رسانه‌ای عنوان و آن را رد کرده است. روزنامه آمریکایی واشنگتن تایمز همچنین فهرستی از دیپلمات‌های دیگر کشورها را که دبیر‌کل سازمان ملل از آنها دعوت کرده در این نشست شرکت کنند، منتشر کرده است.

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه که قرار است در ۲۵سپتامبر نخستین سخنرانی خود را در اجلاس سازمان ملل ایراد کند، دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس که ۲۶سپتامبر سخنرانی خواهد داشت، یوشیهیکو نودا، نخست‌وزیر ژاپن که برای نخستین‌بار در ۲۶سپتامبر در اجلاس سخنرانی خواهد کرد و ژاکوب زوما، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی که در تاریخ ۲۶سپتامبر سخنرانی خواهد داشت، از میهمانان دعوت شده به ضیافتی هستند که بان‌کی‌مون ترتیب داده است. واشنگتن تایمز نوشته که غایبین معروف این نشست ولادیمیر پوتین و هوجینتائو، رئیسان‌جمهور روسیه و چین هستند.

آصف علی زرداری، رئیس‌جمهور پاکستان و حامد کرزای، رئیس‌جمهور افغانستان نیز در مجمع حضور نخواهند یافت. این روزنامه آمریکایی همچنین به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داده محمد مرسی، رئیس‌جمهور جدید مصر در نشست‌ماه آینده مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران دیدار خواهد کرد. محمدرضا فرقانی گفته که انتشار اخبار این چنینی معمولا برای ارزیابی فضا و گرفتن بازتاب و عکس‌العمل طرفین صورت می‌گیرد تا اینکه یک خبر واقعی باشد. مدیرکل امور بین‌الملل دفتر رئیس‌جمهور به فارس گفت: از این‌رو به هیچ عنوان چنین مسئله‌ای مطرح نیست و واشنگتن‌تایمز نیز براساس یک خبر‌سازی‌، چنین مسئله‌ای را منتشر کرده است. وی درباره موافقت ایران با مطرح شدن چنین پیشنهادی گفت: در مورد چیزی که وجود ندارد و مطرح هم نیست، نمی‌توان صحبت کرد.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.