طالبان حاضر نیست استفاده از بمب‌های دست ساز را کنار بگذارد

tribune.jpeg

شبه‌نظامیان طالبان امروز (یکشنبه) گزارش سازمان ملل را مبنی بر اینکه بمب‌های کنار جاده‌ای عامل بیشتر تلفات غیرنظامیان در افغانستان است، “تبلیغات غرب” خواند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری سی.ان.ان، ذبیح‌ الله مجاهد، سخنگوی طالبان ادعا کرده که شبه‌نظامیان تنها از اسلحه برای هدف قرار دادن نیروهای خارجی و نیروهای امنیتی افغانستان استفاده می‌کنند.

وی در یک پست الکترونیکی گفت: سازمان ملل از طریق انتشار چنین گزارش‌ها و تبلیغاتی سعی دارد از برنامه‌های ما برای کار گذاشتن‌ بمب‌هایی که عامل مرگ متجاوزان به خاک افغانستان است، جلوگیری کند.

در روز شنبه‌، هیئت اعزامی سازمان ملل در افغانستان از شبه‌نظامیان خواست تا استفاده از بمب‌های کنار‌ جاده‌ای یا بمب‌های دست ساز را متوقف کنند. سازمان ملل اعلام کرده است که این بمب‌ها عامل اصلی کشتار غیر نظامیان است. این سازمان از اصطلاح‌ بمب‌های دست‌ساز برای اشاره به بمب‌های کنترل از راه دور و مین‌های زمینی استفاده کرد.

این درخواست سازمان ملل یک روز پس از آن صورت گرفت که بر اثر انفجار یک بمب کنار جاده‌ای در هنگام عبور یک مینی‌بوس حامل مسافران که در راه رفتن به جشن عروسی بودند، ۱۸ تن کشته و ۱۵ تن به شدت زخمی شدند. سازمان ملل اعلام کرد که این بمب با الگوهای ثبت شده از طرف طالبان برای انفجار بمب همخوانی دارد.

بنا بر گزارش سازمان ملل، طی نه ماه گذشته ۳۴۴ تن از غیرنظامیان بر اثر انفجار بمب‌های کنار جاده‌ای کشته و ۵۹۹ تن نیز به شدت مجروح شده‌اند.

این در حالی است که سخنگوی طالبان اعلام کرد که به هنگام وقوع انفجار روز جمعه در ولایت بلخ هیچ یک از شبه‌نظامیان طالبان در آن منطقه فعالیت نداشته‌اند.

وی همچنین گفت که شبه‌نظامیان طالبان تنها از بمب‌های کنترل از راه دور برای هدف قرار دادن نیروهای ائتلاف تحت امر ناتو و هم‌پیمانان افغانی آن‌ها استفاده می‌کند. حدود نیمی از کشته‌شدگان نیروهای ائتلاف تحت امر ناتو بر اثر انفجار بمب‌های کنار جاده‌ای جان خود را از دست داده‌اند.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.