طالبان وابستگی به پاکستان را پایان دهد/ نزاع بر سر قدرت، باعث ناکارآمدی طالبان می‌شود

یک کارشناس مسائل افغانستان تاکید کرد: نزاع بر سر قدرت در میان طالبان می تواند باعث ناکارآمدی آنها شده و بی ثباتی آینده را فراهم کند به گونه‌ای که شاخه‌ای از طالبان جدا شده و خواهان استقلال و تداوم جنگ باشد.

سید عباس حسینی در گفت‌وگو با ایسنا درباره ی عملکرد طالبان از زمانی که قدرت را به دست گرفتند، گفت: با توجه به تحولات اخیر و اعتراض‌های مردمی تنها در صورتی طالبان نزد مردم و جریانات و گروههای سیاسی از مشروعیت برخوردار خواهد بود که چهره ملی از خود نشان دهد و وابستگی و اتکا به پاکستان را پایان دهد.

وی تصریح کرد: جامعه جهانی از وابستگی طالبان به پاکستان آگاه هستند و این که پاکستان در امور و مسائل دولت مداخله می کند در نتیجه رویکردها و سیاستهای طالبان در افغانستان هر اندازه که به سمت رویکرد ملی و مستقل باشد برایش مطلوب تر است اما در صورتی که نشان دهد به پاکستان وابستگی دارد عرصه برایش سخت تر شده و با توجه به خیزش مردمی نمی تواند ثبات سیاسی را برای اعلام دولت جدید ایجاد کند.

این کارشناس مسائل افغانستان همچنین بیان کرد: طالبان در ابتدا اعلام کردند که دولت جدید و مستقلی هستند و از سوی هیچ کشوری برای مردم افغانستان تصمیم نمی گیرد و مبتنی بر منافع ملی افغانستان عمل می کند. اما اکنون شاهد دخالت های پاکستان و رکود در آن گروه هستیم.

حسینی با اشاره به این که اختلافات در میان رهبران طالبان هم به صورت جدی وجود دارد گفت: به عنوان مثال شبکه حقانی چهره های برجسته و مهمی در کابل دارد اما در مقابل افراد نزدیک به ملا برادر از آنها ناراضی هستند. سفری هم   که رئیس سازمان اطلاعات نظامی پاکستان به کابل داشته به نظر می رسد در این راستا باشد که بخواهد اختلافات داخلی طالبان را حل کند. نشانه هایی وجود ندارد که این اختلافات حل شده باشد در واقع نزاع بر سر قدرت در میان طالبان وجود دارد و این مساله می تواند باعث ناکارآمدی آنها شده و بی ثباتی آینده را فراهم کند ضمن این که شاخه هایی از آنها جدا شده و خواهان استقلال باشد و جنگ تداوم داشته باشد لذا طالبان باید در درون خودش به یک جمع بندی برسد و بدون وابستگی به هر کشوری رویکردی ملی را دنبال کند.

حسینی همچنین خاطر نشان کرد: طالبان تلاش کرده با سعه صدر سیاسی و انعطاف پذیری عمل کند و مذاکرات با جریانات را در پیش بگیرد البته در جبهه پنجشیر درگیری ها ادامه دارد و شاید با میانجیگری برخی کشورها از جمله ایران راه حل سیاسی در منطقه پنجشیر بتواند راهگشا باشد.

این کارشناس مسائل افغانستان در ادامه در خصوص تحولات پنجشیر هم گفت: حملات هوایی مشکوکی که در روزهای اخیر در منطقه پنجشیر صورت گرفت و جبهه مقاومت ملی را مورد هدف قرار داد جای بررسی دارد زیرا طالبان اعلام کرده بود که تمام تجهیزات نظامی و غیر نظامی آمریکایی ها قابل استفاده نیست اما دیدیم که به صورت هوایی پنجشیر مورد هدف آنان قرار گرفت نگرانی های زیادی وجود دارد که توسط چه کشور و یا جریانی صورت گرفته باشد.

حسینی افزود: نشانه هایی وجود دارد که بیانگر این است که هواپیماهایی که جبهه مقاومت ملی را هدف قرار دادند یا به طور کامل پاکستانی بودند یا این که خلبانان پاکستانی به افغانستان آمده و توانستند هواپیماها را فعال کنند و مواضع ضد طالبان را بمباران نمایند.

وی ادامه داد: پس از فراخوانی که احمد مسعود در پنجشیر اعلام کرد این موضوع تقویت شده و مردم در شهرهای مهمی مثل کابل ، مزار شریف، هرات و … اعتراضات خود را اعلام می کند.

وی در پایان اظهار کرد: به نظر می رسد این تحولات اخیر با حمایت مستقیم پاکستان به طالبان صورت گرفته اگر نگوییم که تحت  نظر و حمایت پاکستان ، طالبان اقدام می کند اما نقش پاکستان برجسته است. اما طالبان باید به مردم ثابت کند که می خواهد حکومت مستقلی تشکیل دهد و به پاکستان و سایرین هم مجال نمی دهد که در مسائل داخلی افغانستان دخالت کند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.