طالب‌زاده، عباسی، هاشم‌زاده، طالبی و جلیلی: “جشنواره‌ی عمار” تبدیل به یک گفتمان شده است

۳۰ آبان ،

نخستین جلسه هم‌اندیشی جمعی از چهره‌های جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی پیرامون جشنواره عمار با حضور نادر طالب‌زاده، حسن عباسی، ناصر هاشم‌زاده، ابوالقاسم طالبی و وحید جلیلی برگزار شد.

حامد بامروت‌نژاد مسئول دبیرخانه دائمی جشنواره مردمی فیلم عمار گفت: با توجه به استقبال فعالان جبهه فرهنگی انقلاب از دومین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار در نظر داریم با استفاده از نظرات و پیشنهادهای اساتید و چهره‌های فرهنگی سومین دوره را پررونق تر برگزار کنیم که به همین منظور سلسله جلساتی برای هم اندیشی در این زمینه برگزار می‌شود که در اولین جلسه پیشنهادهای مهمی از سوی اساتید ارائه شد.

به گزارش تفسیری روابط عمومی جشنواره عمار، ابوالقاسم طالبی کارگردان و عضو هیئت داوران دومین دوره جشنواره در این جلسه گفت: جشنواره عمار نباید به بیماری کمیت زدگی و آمارمحوری دچار شود؛ آنچه مزیت جشنواره عمار محسوب می‌شود شجاعت و تندوتیزی آن است. این پیشتازی نباید تحت الشعاع کمیت‌گرایی قرار گیرد.

کارگردان «قلاده‌های طلا» در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: نقد داخل گفتمانی که یکی از بخش‌های اصلی این جشنواره است باید تمایز نق و نقد را نشان بدهد و در نقد؛ زاویه نگاه انقلابی را تثبیت کند.

ابوالقاسم طالبی با اشاره به یک آسیب رایج در مدیریت فرهنگی جمهوری اسلامی گفت: حفظ عناصر امتحان پس داده بر جذب نیروهای خنثی یا بی دغدغه ترجیح دارد و جشنواره عمار نباید دچار این نوع از جذب شود. کار جشنواره عمار این است که فضایی ایجاد کند تا فیلمسازان جوان انقلابی و بی‌پناه نقطه امیدی برای فعالیت و دیده شدن پیدا کنند.

طالبی در ادامه بر اهمیت واقع‌بینی در ارزیابی آثار و عناصر شرکت کننده در جشنواره تأکید کرد و مراقبه دائمی و پرهیز از خودبینی و غرور را لازمه استمرار این حرکت دانست.

طالبی در بخش آخر سخنان خود اهمیت «تدوین» در فیلمسازی را یادآور شد و پیشنهاد کرد ساز وکاری برای ارتقای فنی فیلمسازان عمار در این بخش اندیشیده شود.

حسن عباسی عضو هیئت داوران اولین دوره جشنواره عمار نیز در این هم‌اندیشی به محوریت نام حضرت عمار یاسر در این جشنواره اشاره و تاکید کرد: مفهوم عمار بودن باید در جای جای جشنواره مد نظر باشد.

عباسی با اشاره به محدودیت‌هایی که حتی در بعضی دستگاه‌های نظام نسبت به انجام وظایف عماری چهره‌ها و فعالان جبهه فرهنگی انقلاب اعمال می‌شود، تأکید کرد: این بی مهری‌ها و محدودیت‌ها نباید جریان روشنگری و تبیین میادین متنوع جنگ نرم را مختل کند و فعالان این جبهه از جمله فیلمسازان و سینماگران جوان باید عمار بودن را در تبیین دیدگاه‌ها و مواضع رهبری انقلاب اسلامی جستجو کنند و در هر اثری که می‌سازند به دنبال پیگیری و به نتیجه رساندن یکی از اشارات و دغدغه‌های رهبری باشند.

عباسی تاکید کرد: جشنواره عمار باید تلاش کند در شکل و محتوا مرعوب فضاهای رایج در سینمای ایران نشود و در جهتی جهت‌گیری مستقل خود چه از لحاظ شکلی و چه از لحاظ محتوایی؛ نوآوری و ابتکار را ذیل مفاهیم اصیل انقلابی و دینی محور قرار دهد.

عباسی همچنین خواستار همکاری مسئولان ذیربط برای تاسیس بانک فیلمنامه انقلاب اسلامی شد و اظهار امیدواری کرد این خلاء مهم در حوزه متون سینمایی برطرف شود.

نادر طالب‌زاده عضو شورای سیاستگذاری و دبیر دومین دوره جشنواره عمار نیز در این هم اندیشی با اشاره به بایکوت سال گذشته جشنواره از سوی بعضی رسانه‌ها گفت: بعد از اختتامیه تازه بسیاری از اهالی فرهنگ توجه‌شان جلب شده بود و علاقه‌مند شده بودند که با این جریان تازه بیشتر آشنا شوند.

طالب زاده ادامه داد: جشنواره عمار تبدیل به یک گفتمان و یک جریان شده است و رسانه‌ها باید در معرفی این گفتمان و ویژگی‌های نسل تازه فیلمسازان مسلمان که در این جشنواره دیده شدند فعال‌تر عمل کنند.

طالب‌زاده با تاکید بر حرف نوی جشنواره عمار در فضای سینمایی کشور گفت: تفاوت‌های عمار با دیگر جشنواره‌ها بارز و برجسته است و انشاء الله امسال با همت فعالان فرهنگی حرف‌های تازه عمار بهتر شنیده خواهد شد.

وی اظهار امیدواری کرد: اساتیدی که در دو دوره گذشته در برگزاری جشنواره نقش داشته‌اند امسال نیز با حضور فعال رسانه‌ای و طرح مباحث نظری و تحلیلی به گفتمان‌سازی جشنواره کمک کنند.

ناصر هاشم‌زاده فیلمنامه‌نویس و از داوران جشنواره دوم نیز در این هم اندیشی با امید بخش خواندن فیلم‌های ارائه شده در دوره پیش تاکید کرد: موضوعات جشنواره نباید صرفا به حوزه‌های سیاسی محدود شود و انواع موضوعات اجتماعی و فکری و … با رویکرد معنوی و هنرمندانه می‌تواند دستمایه ساخت آثار قابل توجهی توسط نسل جوان فیلمسازان مسلمان شود.

وحید جلیلی مسئول دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی نیز در این جلسه اظهار امیدواری کرد: همه اصحاب اندیشه و هنر و رسانه انقلاب اسلامی جشنواره عمار را از خود بدانند و از همکاری، پیشنهاد، انتقاد و مشارکت جهت بهتر برگزار شدن جشنواره سوم عمار دریغ نکنند.

بانی فیلم

Tags:

کافه سینما-آخرین خبرها و یادداشت های سینمای ایران و جهان
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.