طبق نظرسنجی‌ها با برنامه‌ترین کاندیدا هستم

محسن رضایی، در شهریور ۱۳۳۳ و در هنگامه کوچ پائیز عشایر بختیاری در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد و دوران کودکی و نوجوانی را در شهر نفت‌خیز مسجدسلیمان گذراند.

مبارزه سیاسی فرهنگی با رژیم شاه را از ترم دوم هنرستان صنعتی آغاز کرد و  در حالی که خود را برای شرکت در کنکور دانشگاه‌ها آماده می‌کرد، در رابطه با این فعالیت‌های سیاسی توسط ساواک اهواز بازداشت شد و مورد شکنجه و بازجویی قرار گرفت.

در مقطع کارشناسی ارشد اقتصاد، مطالعات خود را بر روی سیاست‌های پولی و بانکی متمرکز کرد و موضوع رسالۀ علمی خود را در این باره برگزید.

رضایی در ۱۴ اسفند ماه ۹۱ در جمع مردم شهرستان دیواندره کاندیداتوری‌اش را در انتخابات به صورت رسمی اعلام کرد و روز جمعه (۲۰ اردیبهشت) در چهارمین روز از ‌نام‌نویسی کاندیداهای ریاست جمهوری در وزارت کشور، با حضور در این مکان، نام خود را به عنوان یکی از کاندیداهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت کرد.

 این “کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری” در گفتگو باممتازنیوز، به برخی از سوال‌ها پاسخ داد. در ادامه مشروح این گفت و گو را می خوانید؛

 *** با توجه به مطالعات شما در حوزه اقتصادی، مهمترین راهکارتان برای حل مشکلات اقتصادی کشور اعم از گرانی و تورم چیست؟

رضایی: مطالعات من بر سه محور دانش اقتصادی، اقتصاد ایران، اقتصاد بین‌الملل و منطقه‌ای و همچنین مطالعات کارشناسی ۱۵ سال اخیر از دولت‌های خاتمی و احمدی‌نژاد است.

وی ادامه داد: دانش اقتصادی را فرا گرفتم تا همه حرف‌هایم پایه‌های علمی و منطقی داشته باشد.

 رضایی اظهار داشت: در دولت خاتمی و احمدی‌نژاد مطالعات کارشناسی زیادی داشته و جلسات طولانی با کارشناسان آنها داشته‌ام و بر پایه نتیجه این مطالعات برنامه‌ای تنظیم کرده‌ام که بخش‌هایی از آن را در سال ۸۸ اعلام کردم و در این ۴ سال، آخرین اصلاحات را انجام و آن را تکمیل کردم که در کتاب زندگی اقتصاد و سیاست به طور کامل به همه این محورها پرداخته شده است.

 کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت: محور برنامه‌های من این است که ریل تولید ثروت را جایگزین مصرف ثروت کنم تا حرکت کشور به سمت تولید ثروت باشد نه مصرف آن.

 رضایی گفت: ثروت نفت بالاخره تمام خواهد شد، البته غرب  قبل از تمام شدن جلوی فروش آن را گرفته است، بنابراین ما نیازمند راهی نو برای تولید ثروت هستیم. تاکنون اقتصاد کشور بر اساس تولید ثروت طراحی نشده بود و به خاطر محدودیت ثروت نتوانستیم جهش لازم را انجام دهیم.

 وی ادامه داد: اقتصاد ایران دچار بیماری رکود تورمی است و قریب ۴۰ سال است که این اقتصاد دچار بیماری  دوگانه بیکاری و گرانی شده است در حالی که وقتی بیکاری است تورم نیست و یا وقتی گرانی است بیکاری نیست.

 رضایی اظهار داشت: اقتصاد ایران در این ۴۰ سال دچار بیماری دو گانه بیکاری و گرانی شده است که ما سعی داریم با تولید ثروت، سرمایه‌گذاری و اشتغال، گرانی و بیکاری را کاهش دهیم.

 *** با توجه به طرح نظریه فدرال اقتصادی از سوی شما آیا ممکن است این امر منجر به فدرال سیاسی در کشور شود؟

رضایی:  خیر به  آن منجر نمی‌شود ، مسائلی از قبیل سیاست داخلی، سیاست خارجی، امنیت، دفاع و نمادهای ملی مثل فرهنگ، زبان و پرچم در اختیار دولت مرکزی خواهد بود ، همچنین انفال شامل نفت و گاز نیز در اختیار دولت مرکزی است .

 وی افزود: منظور از فدرال اقتصادی این است که اختیارات بخش‌های تجارت، صنعت، اقتصاد، کشاورزی، بهداشت و درمان و علوم و فناوری را به استان‌ها بدهیم اما چون هیچ استانی ظرفیت خودکفایی کامل ندارد و عقلایی هم نیست، لذا تقسیم کار خواهد شد و همه استان‌ها به هم نیازمند خواهند بود .

 کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: مثلا بین استان‌های آذربایجان، اصفهان، تهران، لرستان و بلوچستان و سایر استان‌ها به طوری تقسیم کار خواهد شد که همیشه محتاج هم هستند ، در این صورت هیچ ایالتی به خاطر داشتن دو و سه کالا بزرگ و مزیت‌دار به خود اجازه نمی‌دهد ارتباط خود را با دولت مرکزی را قطع کند.

 رضایی ادامه داد: انتقال و نفت و گاز نیز در اختیار دولت مرکزی خواهد بود و ربطی به استان‌ها ندارد، دولت  مرکزی نیز به سویه این اموال را برای اداره کشور و بین ایالت‌ها تقسیم خواهد کرد و بخشی از آن نیز برای محرومیت‌زدایی بین جمعیت تقسیم خواهد شد.

وی اظهار داشت: من هیچ نگرانی از آینده تقسیمات کشوری ندارم چرا که مسائل دفاعی و امنیتی و سیاسی در اختیار خود دولت مرکزی است.

*** چرا جبهه ایستادگی در کنار حمایت از شما بحث حمایت از کاندیدای دیگری را مطرح می‌کند در حالی که شما از موسسان این جبهه هستید؟

رضایی: جبهه ایستادگی کاملا مستقل بوده و دیدگاهها و نظرات خود را دارد که بنای آنها این است که جلساتی با نامزدها گذاشته و پس از شنیدن نظرات آنها موضع خود را اعلام کنند.

رضایی ادامه داد: من به دلیل حفظ آزادی‌ام هنوز با هیچ جبهه و گروه سیاسی جلسه‌ای نداشته‌ام البته اگر جناح‌های سیاسی بخواهند از من حمایت کنند مانع نمی‌شوم اما وارد هیچ تعهد سیاسی با هیچ گروهی نخواهم شد.

 وی اظهار داشت: در صورت وارد شدن به گروه‌های سیاسی نمی‌توانم تعهداتمان را آزادانه به مردم انجام دهم و علت عدم شرکت در ائتلاف‌ها نیز این است که می‌خواهم مستقل باشم تا به قول و قرارهایی که به مردم می‌دهم با آزادی کامل عمل کرده و دچار خلل و ضعف نشوم ، ضمن آن که نمی‌خواهم در اختلافات آن‌ها شرکت کنم .

*** با شروع تبلیغات کاندیداها هزینه‌های تبلیغات شما از کجا تامین می‌شود یا مبنع خاصی دارید؟

رضایی: در شرایط کنونی کشور معتقد نیستم که باید هزینه بالایی داشته باشم. البته پول آنچنان هم ندارم. در این باره شماره حسابی اعلام کردم که مردم داوطلب کمک‌هایشان را از آن طریق ارسال کنند و بار زیادی از تبلیغات را خودم شخصا به دوش می‌کشم تا جبران بی‌پولی را کرده باشم.

 وی ادامه داد: اگر منابع لازم را در اختیار داشتم به مصلحت نمی‌دیدم در این شرایط کنونی که دچار مشکلات و فقر هستیم چنین هزینه‌هایی بکنم ، حتی ۵ تریلی کاغذی که برای تبلیغات به من داده‌اند به آموزش و پرورش تحویل داده‌ام تا درمدارس روستایی صرف شود.

 کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: همه تلاشم این است که تا با حداقل هزینه‌ها و کمک‌هایی که از سوی مردم می‌شود به ارائه تبلیغات بپردازم.

 *** با توجه به عدم اقبال شما در دوره‌های قبلی در انتخابات ضرورت حضور خود در این دوره را در چه می‌دانید؟

رضایی: از ۳۰ انتخاباتی که در کشور برگزار شده فقط در دو انتخابات شرکت کردم، البته در انتخابات ۸۴ کناره گیری کردم چون احساس خطری که امروز می‌کنم نمی‌کردم و فرصت را در اختیار دیگران قرار دادم.

 وی ادامه داد: احساس خطر جدی که در سال ۸۸ و امسال دارم و آمادگی که در خودم به وجود آورده‌ام باعث حضورم در انتخابات شده است. اگر آماده عبور از شرایط فعلی نبودم به خودم اجازه نمی‌دادم حتی یک دقیقه از وقت مردم را بگیرم، ولی با توجه به مطالعه اقتصاد ایران در ۲۰ سال اخیر نمی‌خواهم که ملت عزیزمان در کمینگاه اقتصاد گرفتار شود.

 کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: اگر سال۸۸ در انتخابات شرکت نمی‌کردم امروز باید از صفر شروع می‌کردم، سال ۸۸ زمینه‌ای ذهنی در مردم ایجاد کرد و طبق نظرسنجی‌های برخی مراکز و صدا و سیما آن‌ها اظهار داشتند که با برنامه ترین بودم.

 *** با توجه به بداخلاقی‌های سیاسی در بین مسئولین و سیاستمداران برنامه شما برای نهادینه کردن فرهنگ تعامل و گفتگو بین مسئولین چیست ؟

رضایی: من معتقدم تعامل و گفتگو را باید از سطح خودمان شروع کنیم و میز گفتگو داشته باشیم چرا که هیچ دلیلی ندارد دولت علیه مجلس موضع‌گیری کند و یا قوه قضاییه علیه دولت اقدامی انجام دهد در حالی که امکان تعامل و گفتگو دارد.

 وی ادامه داد: من سعی خواهم کرد گفتگو و تعامل را تقویت کنم و برای بحث با مخالفین خود وقت گذاشته و جلسه تشکیل خواهم داد و حتی اگر مایل بودند فیلم ضبط شده جلسه را به مردم نیز نشان خواهیم داد.

 کاندیدای یازدهم دوره انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: اگر اشتباهی کردیم در تلویزیون از ملت عذرخواهی خواهیم کرد و اگر ببینیم نمی‌توانیم کار انجام دهیم استعفا داده و کنار می‌رویم و سعی می‌کنیم با وارد کردن رفتار جدید در سیاست اخلاق را در سیاست تقویت کرده و فرهنگ با هم زندگی کردن را در سیاست وارد کنیم.

رضایی اظهار داشت: وقتی دولتمردان ما نمی‌توانند با هم زندگی کنند چه انتظاری داریم که در کف خیابان‌های ما زد و خورد و دعوا نشود و اختلافات تشدید نشود. پس ما اگر بتوانیم فرهنگ زندگی را در سطح سیاستمداران و دولت تقویت کنیم به همان میزان فرهنگ زندگی در جامعه تقویت خواهد شد.

 *** با توجه به نام گذاری سال ۹۲ از سوی مقام معظم رهبری به سال حماسه اقتصادی و حماسه سیاسی برنامه شما برای عملیاتی کردن و تحقق حماسه اقتصادی چیست؟

رضایی: حماسه سیاسی و اقتصادی با حرف و شعار محقق نخواهد شد بلکه در حوزه عمل باید کار فوق العاده‌ای در عرصه اقتصاد صورت گیرد که من برای این کار برنامه‌ای فراهم کرده‌ام که برمحور دانش اقتصادی و شناخت دقیق اقتصاد ایران استوار است و خلاقیت جدیدی در این عرصه از راههای ناشناخته‌ای که تاکنون دشمنان به آن پی نبرده و در داخل کشور نیز عملی نشده است، ارائه خواهم داد.

 وی افزود: در عرصه اقتصادی برنامه خود را پیاده می‌کنم تا مشکلاتی که روی دوش مردم هست برطرف و خطرهایی هم که نظام را تهدید می‌کند دفع کنم ، بنابراین خلق حماسه اقتصادی با برنامه و مدیران توانمند در سال جاری و سال‌های آینده اتفاق خواهد افتاد و دستاوردهای فوق العاده‌ای خواهد داشت.

نوشته طبق نظرسنجی‌ها با برنامه‌ترین کاندیدا هستم اولین بار در ممتازنیوز، پورتال جامع آموزشی اطلاع رسانی کشور ، مجله اینترنتی ، خبر ، ورزش ،تکنولوژِی News,Sport پدیدار شد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.