طراحی جدید سیستم‌های پر سرعت انتقال داده

 
محققان موسسه تحقیقات ارتباطات و فن‌آوری اطاعات با همکاری دانشکده علمی کاربردی مخابرات، نخستین نمونه سیستم‌های پرسرعت با ظرفیت بالا برای انتقال داده‌ها را عرضه کردند که قادرند برروی هر زوج تار نوری پنج میلیون مکالمه تلفنی همزمان را انتقال دهند.

به گزارش ایسنا مجری طرح سیستم‌های پر سرعت انتقال داده با ظرفیت بالا، سیستم DWDM یا سیستم مالتی پلکس با طول موج متراکم (Wavelength Division Multilexing Dense) را آخرین فن‌آوری از طریق فیبر نوری معرفی کرد که در دو سال، طراحی و ساخته شده است و پس از طی مراحل مختلف آزمایش در مدت یک سال موفق به اخذ تایید نمونه از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ایران شده است.

وی با بیان این‌که فن‌آوری مالتی پلکس نوری با ظرفیت کمتر این نوع سیستم‌ها با عنوان CWDM با طول موج‌های کمتر طراحی و ساخته شده است گفت: این سیستم دارای ظرفیت انتقال ترافیکی کمتر هستند و برای ارتباطات درون شهری به کار برده می‌شود.

علویان با بیان این‌که سیستم مالتی پلکس DWDM در شاهراه‌های ارتباطی پرترافیک کاربر دارند، خاطرنشان کرد: سیستم‌های تلفن همراه و سیمی، وایمکس، ADSL و اخیرا فیبر نوری از جمله تجهیزاتی هستند که مشترکان را به مراکز مخابراتی متصل می‌کنند ولی ارتباطات بین مراکز در شبکه‌های شهری و بین شهری برای انتقال داده‌ها و اطلاعات با سرعت بالا نیاز به شبکه‌های ارتباطی باند وسیع دارند.

مجری طرح با اشاره به طراحی و ساخت سیستم DWDM توضیح داد: در شبکه‌های فیبر نوری، سیگنال اطلاعات برای انتقال به مقصد بر روی طول موج های نوری سوار و ارسال می‌شوند، بدون استفاده از سیستم‌های مالتی پلکس طول موج تنها می‌توان یک سیگنال حاوی ۱۳۰ هزار مکالمه تلفنی و یا معادل آن ۱۰ گیگابایت اطلاعات را برروی یک فرکانس نوری سوار کرد. این درحالی است که با استفاده از سیستم مالتی پلکس طول موج می‌توان به طور همزمان تعداد بسیار زیادی طول موج ایجاد و برروی هر طول موج یک سیگنال را سوار کرد که پس از ادغام آن‌ها می‌توان همگی را با یک زوج تار نوری ارسال کرد.

این محقق با تاکید بر این‌که این سیستم دارای ۴۰ کانال نوری با ظرفیت هر کانال ۱۰ گیگابایت بر ثانیه است، اضافه کرد:‌ این سیستم قابلیت توسعه به ۸۰ و ۱۶۰ کانال با هر نوع ترافیک اعم از صوتی، دیتا و ویدئو را دارد. در صورتی که کانال‌ها صوتی باشند با استفاده از سیستم ۴۰ کاناله می‌توان بیش از پنج میلیون مکالمه تلفنی را به طور همزمان از طریق یک زوج تار نوری ارسال کرد.

بر اساس اطلاعات نشریه ارتباطات، علویان مهمترین قسمت این سیستم را کارت‌های ترانسپورند نام برد و یادآور شد: سیگنال‌های باند وسیع نوری شامل سیگنال‌های ورودی از طرف شرکت ارتباطات زیرساخت، شرکت‌های مخابراتی استانی، همراه اول، ایرانسل و رایتل دارای طول موج‌های معینی هستند که برای انتقال آن‌ها باید هر کدام را به طول موج مشخص و مجزا تبدیل کرد. این تبدیلات در کارت‌های ترانسپوندر انجام می‌گیرد.

به گفته مجری طرح، در حقیقت کارت‌های ترانسپورندر سیگنال‌های با طول موج ثابت را دریافت کرده و پس از بازسازی آن‌ها، هر کدام را روی طول موج‌های مجزا منتقل می‌کنند تا در مقصد دوباره قابل تفکیک باشند.

وی کارت تقویت کننده و فیلتر جداکننده مولفه‌های نوری (طول موج‌های نوری) را از دیگر بخش‌های این سیستم ذکر کرد و گفت: به منظور مدیریت عملکرد سیستم و شبکه، با طراحی نرم افزار مدیریت شبکه، کنترل و مونیتورینگ به صورت بومی صورت می گیرد که این امر امنیت شبکه را افزایش می‌دهد.

لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

اخبار ICT در ایستنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.